Help, kroon in mijn hand :-(

Sta ik gisteren mijn iris op te winden, heb ik ineens de kroon vast, iemand een idee hoe dit op te lossen? Het horloge is al wat jaartjes oud, Juwelier geeft aan via Oris kosten ongeveer € 450,- dat vind ik het ook niet meer waard.

[URL=http://s966.photobucket.com/user/Jeffrey_Hendrikse/media/IMG_0497_zpsexqhmhn3.jpg.html]

[/URL]

[URL=http://s966.photobucket.com/user/Jeffrey_Hendrikse/media/IMG_0500_zpslgscjqxu.jpg.html]

[/URL]

[URL=http://s966.photobucket.com/user/Jeffrey_Hendrikse/media/IMG_0499_zpsnxk3qgrb.jpg.html]

[/URL]

[URL=http://s966.photobucket.com/user/Jeffrey_Hendrikse/media/IMG_0498_zpsewja3qiu.jpg.html]

[/URL]

Is zelf een nieuwe stem steken een mogelijkheid?
Anders best eens opzoeken wel binnenwerk er in zit en daarvoor een nieuwe stem kopen…

Helaas, ben ict, wij programmeren alles, maar maken niks fysiek :smile:

2 likes

Dan eens contact nemen met @Freddy, @Hub_Hannemann,…
Ik vermoed dat zij het voor een stuk minder kunnen fixen

Even langs een universele horlogemaker.

Kan je een goede in de buurt Den Haag?

Nee, daar ben ik niet bekend.

Dirk Oskam in rotjeknor schijnt goed te zijn.

In denhaag op t noordeinde zit wel een horlogemaker

Top, ben deze week nog bij een klant in Rotterdam, kan een mooie combi maken!

Als ik de foto van de kroon bekijk, lijkt het er op dat de stift aan de kroon is afgebroken.
Laat mij jullie vertellen dat het verwijderen van het afgebroken deel niet eenvoudig is.
Dus waarschijnlijk een nieuwe kroon en opwindstift.
Ik veronderstel dat het een logo-kroon is.
De aankoop is het duurste, de rest is kinderwerk.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Het is idd een logo kroon, wat zou zoiets mogen kosten?

Probleem is dat je het onderdeel van Oris niet zult krijgen. Die zeggen meteen “inclusief verplichte full service”. Dan is 450 nog steeds waanzin trouwens. Je zou iemand moeten vinden die het restant er uit kan boren.

Op ebay vind je ze wel denk ik. Deze kosten ongeveer € 19.- per stuk. Dat is niet duur.
Je moet alleen even de buitendiameter, de hoogte van de kroon en de dikte van de opwindstift opmeten.
Aan de hand daarvan kun je kijken of het wordt aangeboden. Kijk uit met de opgave tap; in Europa is tap 9 een stift van 0.9mm. In de VS zijn er andere maten.

Met vriendelijke groet,
Inca

Hoe zit het tegenwoordig met dit soort regels binnen de EU ?
bij garages is het zo dat je feitelijk niet door een Dealer gedwongen kunt worden je auto bij hun te laten servicen
of dat je bij aankoop van een setje winterbanden ook een grote service beurt hoeft te accepteren, of dat ze anders je garantie intrekken.
Kun je met rechtsbijstand bijvoorbeeld niet Oris dwingen gewoon die stift/kroon te leveren zonder dat ze je een poot uitdraaien ?

Zoals @Inca al aangaf is de kans groot dat de stem is afgebroken bij de kroon, en dan wordt het vervangen, maar zou je voor de zekerheid toch even willen testen of je de kroon er weer op kunt draaien, in dat geval is het er weer opzetten een heel simpel klusje.

Er zijn wellicht nog 2 opties.
De eerste; Haal bij de garage een klein beetje (30cc o.i.d.) zwavelzuur. Doe een beetje van de zwavelzuur in een vuurvast glazen schaaltje (Pyrex) en leg de kroon daar in. Verwarm de zwavelzuur voorzichtig bv. met een föhn.
Als je geluk hebt is de stift onedelere dan de kroon zelf, dan zal de stift belletjes gaan vertonen en oplossen.
Als ook de kroon belletjes afgeeft dan direct stoppen en de kroon uit de zwavelzuur nemen. Na afloop spoelen met veel water.
Deze optie is ook goed te gebruiken als er een schroefje in de platine is afgebroken.

Dan kan optie twee nog; boor de kroon uit en draai een passende niet logo kroon af zodanig dat de afgedraaide kroon in de uitgeboorde kroon past. Dan de afgedraaide kroon in de uitgeboorde kroon solderen. Als het horloge een snelverzet drukker m.b.v. de stift/kroon heeft gaat dat te koste van een stukje tube (afvijlen).

Met vriendelijke groet,
Inca

Mijd Oskam. Bij vragen waarom, zend PB! Ik houd niet van publiekelijk modderspuiten maar de man verdient het wel.

Dat doe je nu feitelijk alsnog, dan had je misschien beter een PB kunnen sturen als je iemand niet publiekelijk aan de schandpaal wil nagelen…

1 like

Tsja, zit wat in.

HorloG6u
Zoals @Inca al aangaf is de kans groot dat de stem is afgebroken bij de kroon, en dan wordt het vervangen, maar zou je voor de zekerheid toch even willen testen of je de kroon er weer op kunt draaien, in dat geval is het er weer opzetten een heel simpel klusje.

Hij gaat er wel weer op en blijft dan rond draaien, hij pakt hem niet, ook handmatig opwinden lukt niet.