Help! Mijn horloge loopt achter

Hoewel er eerdere post over geweest zijn zoek ik toch naar een iets meer eenduidig antwoord op de volgende vragen. Wie kan mij helpen
Ik heb eind 2010 een automaat gekocht. Nieuw in doos van een verzamelaar.
Het horloge heeft een aantal jaren onaangeroerd in zijn kistje liggen “slapen”.
Ik draag het horloge nu iets meer dan een half jaar. Het verliest ruim 1 minuut per dag.

1. Kan het zijn dat het horloge schoongemaakt en opnieuw gesmeerd en afgeregeld moet worden? Of zou opnieuw afregelen voldoende kunnen zijn.
  2. Wat mag zoiets kosten bij een fatsoenlijke horlogemaker? Enige complicatie is grote datum.

Alvast dank voor wie mij op het juiste spoor kan zetten.
Ik kan vast verklappen dat het horloge als het is nagekeken in de verkoop gaat.

Als het horloge een tijd gelegen heeft kan het zijn dat de olie is weggelekt. Een beurtje is dan aan te bevelen.

Yep, een beurt is op zijn plaats hier.

Het stil laten liggen van een horloge kan het nodig hebben van een beurt vaak vervroegen dan als het horloge constant wordt gedragen.

Wat voor uurwerk zit erin? Moet hij waterdicht getest worden?
Inschatting kosten is dus moeilijk zonder te weten waar we het over hebben.

Misschien kan je hem beter al in de verkoop zetten en meegeven dat een beurtje gewenst is…

Ik vraag wel op twee plekken een offerte op, dan geeft ook een idee.
Maar een richtprijs zou handig zijn.
Het is een Blancpain (Frederic Piguet 6950), geen heel gangbaar uurwerk, maar moet voor een horlogemaker geen probleem zijn.
Waterdichtheid 50 meter.

Te koop aanbieden zonder beurt is een optie. Het gaat mij ook niet in de eerste plaats om eventuele invloed op ded verkoopprijs.
Belangrijkste is dat een horloge dat recent geserviced is veel makkelijker ver koopt. Te meer omdat het geen heel gangbaar horloge is.

Voor een goede horlogemaker kijk hier:

http://www.horlogeforum.nl/list.php?20

Han R Schreef:

Te koop aanbieden zonder beurt is een optie. Het
gaat mij ook niet in de eerste plaats om eventuele
invloed op ded verkoopprijs.
Belangrijkste is dat een horloge dat recent
geserviced is veel makkelijker ver koopt. Te meer
omdat het geen heel gangbaar horloge is.

Ik geef je groot gelijk! Overigens niet verwacht dat je deze weg zou doen, mede aangezien je er zo blij mee was. Ben wel benieuwd wat er voor in de plaats komt!

Klopt, ik kan geen genoeg krijgen van met name de wijzers en wijzerplaat. Vooral in zonlicht.

Verkoop is een kwestie van prioriteiten (kind op komst en op dit moment zonder werk).

Ik heb met mezelf afgesproken dat er tijdelijk iets betaalbaars met een bepaalde maximumprijs (verkoopopbrenst- bedrag X) voor in de plaats komt. Onder alle omstandigheden een mechanisch horloge, evt. tweedehands of vintage.
(Wie nu met goedbedoelde adviezen over G-shocks en Seiko 5-jes komt draai ik hoogstpersoonlijk zijn nek om…:smiley: )

Han R Schreef:

Klopt, ik kan geen genoeg krijgen van met name de
wijzers en wijzerplaat. Vooral in zonlicht.

Verkoop is een kwestie van prioriteiten (kind op
komst en op dit moment zonder werk).

Ik heb met mezelf afgesproken dat er tijdelijk
iets betaalbaars met een bepaalde maximumprijs
(verkoopopbrenst- bedrag X) voor in de plaats
komt. Onder alle omstandigheden een mechanisch
horloge, evt. tweedehands of vintage.
(Wie nu met goedbedoelde adviezen over G-shocks en
Seiko 5-jes komt draai ik hoogstpersoonlijk zijn
nek om…:smiley: )

Kijk dat is een goede reden. Gefeliciteerd!

Zou dan idd eens jezelf verdiepen, zover je dat nog niet gedaan hebt, in vintage. Erg leuke en mooie modellen te vinden!

Citizen misschien.of Oriënt.

Pas op, ik weet waar je huis woont…:smiley:
Ik had je gewaarschuwd!

Nee, alle gekheid op een stokje, dank voor de suggestie.
Dat is heel duidelijk niet in de richting.
Als het budget bekend is zal ik jullie uitgebreid raadplegen. Met een iets duidelijkere omschrijving van wat ik zoek.

Als ik mij goed herinner is jouw BP voorzien van een grote datum-module.
De prijs van een schoonmaakbeurt is niet zomaar te geven omdat het onbekend is wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan v.w.b. het dragen. Ook door het dragen door jou, kan het horloge bij ingedroogde olie slijtage hebben opgelopen.
Het ligt er dus maar aan of er - vanwege slijtage - BP-onderdelen moeten worden besteld of niet. Als de slijtage beperkt is gebleven kun je bij een reguliere horlogemaker terecht, maar als er specifieke onderdelen moeten worden besteld, zal het horloge moeten worden opgestuurd naar BP en dan ben je financieel “aan de beurt”.
Als er geen onderdelen besteld hoeven te worden, ben je voor een automaat zo’n 100/150 euro kwijt plus nog wat extra voor de grote datummodule.
Misschien dat een minuut nog bij te regelen is, maar het lijkt mij niet de beste oplossing als er sprake is van ingedroogde olie.

Veel wijsheid!

Dank voor je opbeurende bericht.
Het horloge was absoluut ongedragen, volldig in de stickers (zegt natuurlijk ook niet alles) en geen draagsporen op de band.

Ik zie jouw punt. Nu nog op zoek naar een betrouwbare horlogemaker in de regio Den Haag/Rotterdam.

Ruud kuiper van Clockwise misschien goed genoeg in de buurt? Hellevoetsluis.

Clockwise had ik ook aan gedacht. Is nogal uit de richting, maar wel een optie.
Ik heb hier ook iets gelezen over een horlogemaker in Gouda.
Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat hier niemand ervaring heeft met een horlogemaker in Rotterdam of Den Haag.
Wie helpt mij.

kijk anders even hier http://www.horlogeforum.nl/list.php?20
Hier staan ze allemaal.

Had ik al gekeken, niet echt bij mij in de buurt.:frowning:

Probeer anders eens:

F de groot in Rotterdam
Willem van den Berg in Rotterdam

Beide weleens iets positiefs over gehoord. Daarbij gewoon even kennismaken en zelf gaan kijken.

Dank voor de tip, is voor mij nog vlak bij ook.