Help! mijn man is doe het zelver..

Oh ooo…
Ben ergens aan begonnen wat ik tot nu toe niet tot een goed einde kan brengen.
Heb mijn Olma sport ( zie mijn topic “ datering Olma” ) opengemaakt teneinde de secondewijzer te richten.(was krom)
Dat op zich is gelukt, maar ik krijg de stift niet meer vast…, en (klein detail :slight_smile: ) ik heb een onderdeel “over”
De schroef waarmee de stift vastzit schroeft niet meer, dus ik kan de wijzers niet meer verzetten omdat de stift niet “pakt”.
Volgen jullie het nog?? Hoop dat het duidelijk is.

Hier een foto van het onderdeel naast het uurwerk.
Iemand een idee?

1 like

Helaas… U heeft uw tirette veer gebroken, deze veer zet de tirette, liggend, staand opwindrad en pal onderspanning en zorgt dat 't onder spanning blijft als u de kroon in drukt of uit trek.

Horloge moet uit elkaar om weer werkend te maken, en uiteraard heeft u een nieuwe tirette veer nodig.

3 likes

Dat is spijtig!
Opvallend genoeg kwam de opwindstift heel soepel los.
Kan me haast niet voorstellen dat ik iets geforceerd heb

Toen u de schroef heeft losgedraaid heeft u de tirette gedraaid, zoals 't ook gebeurt bij uittrekken stift, echter heeft de tirette veer 't verdraaien niet overleefd tijdens 't uitdraaien van de schroef

Ja ik geloof je op je woord.
Kan hij “op breken “ hebben gestaan?

Vrees van niet, inprincipe is een veer (verend) dus werken of niet verend dus gebroken.

Leergeld betaald, helaas is het klassiekertje nu
total loss.

Leergeld is het zeker, total Los durf ik niet te zeggen. Nieuwe tirette moet wel te vinden zijn voor 2 tientjes en daarna iemand van 't forum lief aankijken…

Ik hou me aanbevolen!

1 like

Komt vaak voor gebroken tiretteveer. Vaak ook gewoon metaalmoeheid. Het horloge is makkelijk te repareren en een tiretteveer is meestal niet duur. Als het horloge toch open moet kan je het gelijk een beurt laten geven.

3 likes

Zoals Vouwfietser al opmerkte: komt vaker voor. En zeker geen total loss. Als het werkje een AS 1194 is, dan heb je gewoon dit nodig : https://www.ebay.com/itm/133011617392

Waarschijnlijk ook dichterbij en goedkoper te vinden, misschien zelfs op het forum, maar zo heb je toch al een referentie.

2 likes

Fun fact (zoals Sheldon zei):
Ik heb ooit op een Duits forum een bijdrage gelezen van de heer Ranfft waarin hij foetert over tiretteveren. Met name het feit dat ze volgens hem zo geconstrueerd zijn dat ze moeten breken.
En gevonden
https://forum.watchtime.ch/viewtopic.php?f=6&t=64161

2 likes

Geweldige boost voor mijn ego dit!
Voel me weer volledig gerehabiliteerd :wink:

1 like

Ik heb een kapotte Indus, met eenzelfde gebroken tirette veer, vergelijkbare constructie, zelfde plek afgebroken. Dit gebeurt ook bij anderen, dus niets om je voor te schamen.

Ik moet nog steeds op zoek naar de juiste veer en hem repareren. Intussen weet ik, door de clinics van @vinwat hoe dit te doen. Deze clinics zijn een aanrader, erg leuk en leerzaam. Binnenkort is er weer een.

2 likes

Ow wat stom, wie breekt er nou een tiretteveer?
Is mij in 60 jaar nog nooit overkomen.
:relaxed::relaxed:

1 like

Ik denk dat het schroefje zover is opengedraaid (één rotatie is meestal voldoende) dat de tirette nu gewoon los ligt. Het schroefje pakt nu dus niet meer. Dat is veel waarschijnlijker dan een gebroken tirette.

Het probleem is wel dat nu de wijzerplaat er af moet…

1 like

Op de onderste foto zie je toch de gebroken arm van de tiretteveer liggen?

Oh, helemaal over het hoofd gezien, inderdaad, daar is geen twijfel over mogelijk…

Ik zie nu pas dit topic en geef hier mijn impressie van wat ik denk van hetgeen is gebeurd.
Eerst geloof ik niet dat de tirette veer breekt als de borgschroef op de tirette wordt losgedraaid.
De tirette en de tirette veer, wat in feite een plaatje is, zijn twee afzonderlijke onderdelen.
De enige relaties is dat de beweging van de tirette door de tirette veer wordt gefixeerd in een vooraf ingestelde plaats. waardoor de opwindstift niet meer van positie veranderd.
De tirette zorgt er alleen voor dat het nokje aan de ene kant van de tirette langs de veer beweegt en zodoende de tirette op haar plaats houdt gedurende de opwind resp. wijzerverzet beweging. Meer niet.
Als de tirette wordt losgedraaid komt bij het losdraaien een kant van de tirette tegen de kast aan en zal niet verder wegdraaien of bewegen.
Als de borgschroef te ver wordt losgedraaid, zal de tirette los komen, de tirette zal niet verder bewegen, immers, aan de andere kant van de tirette zit ook een nokje, die in een groef van de opwindstift zit.
De beweging ruimte is zo miniem dat ik mij niet kan voorstellen dat het bij die handeling de tirette veer breekt.
Dan kan je met die kennisinformatie de volgende conclusie trekken;
of de veer was al gebroken, of de veer is gebroken bij een andere handeling.
Overigens heeft de gebroken veer geen enkele invloed op de werking van de beide bewegingen.
Als de opwindstift is ingedrukt, zal het horloge normaal opgewonden kunnen worden.
Als de stift wordt uitgetrokken, zal de wijzer verzetting ook normaal werken.
Het enige verschil is dat de stift niet zelfstandig in die positie geborgd zal blijven zitten.
De veer dient er immers voor om de tirette op die plaats gefixeerd te houden bij het opwinden resp. wijzers te verzetten.
Met deze uitleg zal het mogelijk meer duidelijk zijn m.b.t. het onderdeel wat over is, dus het gebroken veerstukje.
Dixi

1 like

Het stukje tiretteveer op de foto heeft diverse corrosie plekjes dus hij was waarschijnlijk al zwak…