Help! Mijn Monster is op hol geslagen!

Hallo,
Haalde gisteren mijn Monster uit het etui met de bedoeling om hem weer een dag of wat te dragen ondanks zijn gewicht. Blijkt na een uurtje dat hij flink voor loopt. Overdag al een half uur!
Dit lijkt mij een vastzittende balansveer…Het uurwerk is 7S26, geen hack, geen handopwinding, enfin dat gouwe ouwe monster. Iemand een ander idee? Zal hem maar naar Rob sturen ter reparatie, want de afwijking is denkelijk te groot voor magnetisatie.!
(upload://4c2FfmTHG5KaVYxzGCf2QSMUCQT.JPG)
[DXB_5364|334x500]

Juist bij magnetisme kan de afwijking heel groot zijn heb ik hier ergens een keer gelezen. Maar goed, dat lijkt me dus het eerste dat je moet controleren. Daar hoeft ie niet eens voor open. Denk dat je dat ook wel bij een lokale juwelier kan laten controleren.

Er is ook een app op je telefoon voor. Even zoeken…
Gevonden. Als je een smartphone hebt kan je de app Lepsi proberen.

Succes!

2 likes

Of even tegen een analoge kompas aanhouden. Slaat de kompas uit, dan is je horloge gemagnetiseerd.

1 like

Bedankt chlorophyl, zal het opzoeken op mijn i-Pad.

Ik sluit me aan bij @Chlorophyl, magnetisme lijkt me juist waarschijnlijk. Dat zorgt dat de windingen van de balansveer aan elkaar gaan plakken en lijkt me dus effectief hetzelfde effect geven als een vastzittende balansveer.

Heb geen kompas en lijkt mij moeilijk omdat het horloge niet in de buurt van magneten is geweest, nog afgezien van de berg staal om het binnenwerk, maar wie weet…

1 like

Ff het plaatje…

Handige app… nu alleen nog ergens een maneet vinden.

Dank je Stephanni voor het tevoorschijn toveren, ik zou niet weten hoe je het deed…

1 like

Moest ook even kijken hoe de volgorde van de coderegel voor die foto is… Het [tekstdeel dat afmeting bepaalt] moest tussen ! en (tekstdeel met verwijzing naar geuploade foto), en dat zonder spaties.

Begrepen als: uitroepteken-met-hoekig-haakje moet tegen mijn tekstregel aan zonder spatie…

Ik vind je topic-titel in ieder geval prachtig :rofl:

5 likes

! Moet los van je tekst regel, maar moet vast aan de

Heb de hoes van de ereader gebruik om in de lepsi app de sensor te vinden op de ipad. Top tip. Mijn monster is niet gemagnetiseerd. Maar dat vermoeden had ik al.

OK, weet wat je wil zeggen: het !plaatjesgeheel is wél los van mijn tekst.
Overigens leuk dat je het LEPSI-plaatje er bij deed. Ik ga die LEPSI opzoeken…

Volgens mijn kan je die 7S26 eerst voorzichtig een paar tikjes verkopen. Google it. Geen profi advies maar kan werken. Volgens mij ook wel eens gehoord van Rob van monsterwatches.
Eigen risico. :sunglasses:

1 like

Ik heb Lepsi geinstalleerd en uitgeprobeerd. Ja hoor, mijn OranjeMonster is gemagnetiseerd! Nu een juwelier in Geldrop of Eindhoven vinden die een degausser heeft staan…

1 like

Terwijl hij toch niet bij magneten in de buurt is geweest! Tjonge wat verrassend.

Naast mijn bureau kleven een groot aantal kleine magneetjes aan de CV- radiator. Vele kleine samen een groot maar zwak ‘radiatorveld’?

Pijnenburg heeft volgens mij een inhouse horloge maker daar zou je kunnen informeren. Ik heb zo een AliExpress gevalletje liggen en er geen ervaring mee maar deze mag je wel gebruiken mocht je dat willen. Ik woon in Eindhoven ( Tongelre ).

Voor eenieder die geïnteresseerd is in (maar onbekend met) de natuurkunde achter het demagnetiseerapparaat, het is eigenlijk heel simpel. @Marconi_A heeft het hier uiteengezet:

1 like