Help: mijn oude Tag Heuer quartz loopt niet meer

Ik heb een oude Tag Heuer Quartz liggen van ruim 20 jaar oud. Probeerde vandaag nieuw leven in te blazen. Een nieuw batterij in gezet. Ik zie alleen de seconde wijzer trillen, maar lukt net geen tik te maken.
Wat is er aan de hand? Ik vermoed dat de smering is opgedroogd.

Is het te verhelpen en hoeveel gaat het ongeveer kosten?

Alvast dank

Ken

1 like

Even langs een goede horlogemaker. Misschien is de goedkoopste oplossing om er een nieuw uurwerkje in te laten zetten. Ik denk dat er een ETA in zit, misschien een Ronda.

2 likes

Zelfs het uurwerkje ff pulsen kan het werkje losmaken
en dus goedkoper en binnen enkele seconden gepiept🤔
Beste oplossing is een beurtje

3 likes

Ik weet dat de betere ETA quartz uurwerken te servicen zijn, en kwalitatief goed gemaakt zijn. Maar is het, vergeleken met de prijs van een nieuw uurwerk, de moeite waard? Of kom je dan al gauw aan de kosten van een vervangend uurwerk?

1 like

Pulsen???

Hoe nieuw was het batterijtje dat je gebruikt hebt? Het gedrag lijkt ook op een lege batterij. Als het zo’n batterijtje is dat al een paar jaar in de kast gelegen heeft zou ik eerst nog eens een echt nieuwe proberen.

1 like

Batterijtje had ik net gekocht.

1 like

Ok, dan zal dat het probleem niet zijn. :grin:

1 like

Opgedroogde olie, beurtje of hele uurwerk vervangen.

1 like

wat kost dat?

Is idd vaak de vraag wat beter en of goedkoper is.
Echter komt het alsmaar vaker voor dat een bepaald kalibertje niet meer leverbaar is .
Een vervangend ander merk uurwerk is niet altijd een pasklare oplossing

1 like

Ik dacht dat er voor ETA vaak wel informatie was over opvolgers die (met minimale aanpassingen?) passen? Bij mijn weten heeft ETA de maatvoering behoorlijk gestandaardiseerd?

1 like

Ga ff naar een horlogemaker of welwillend juwelier
en vraag om het uurwerkje ff te pulsen.
Dit kan zelfs zonder demonteren van het horloge.
Is binnen enkele seconden gepiept en het raderwerk is waarschijnlijk weer los en miss nog kostenloos ook.

Wat is het uurwerkje ff “pulsen”?

De elektronika van een quartz uurwerk genereert met een bepaalde frequentie stapjes bestaande uit magnetische
veldjes die het raderwerk doen laten voortbewegen.
Deze magnetische veldjes kan men geforceerd “in/door” een q.uurwerkje jagen met een pulsgenerator

4 likes

Pulsen wil inderdaad wel eens helpen om het weer aan de gang te krijgen maar wat is jou ervaring ermee op termijn?

hmm. ik denk niet dat mijn juwelier een pulsgenerator heeft.
ik ga morgen vragen.

Bedankt voor de tip

Of horlogemaker in uw regio :thinking:

https://uurwerkherstellers.nl/

Volgens mij een eerste generatie F1. Staat hier nog een leuk stuk over, mocht je geĂŻnteresseerd zijn: https://www.calibre11.com/overview-tag-heuer-formula-1/

Stop Stop… Hoo wacht. Kom terug!

Pak een washandje stop je horloge er in en leg hem op de cv. Laat hem daar maar een dagje liggen. Check hem dan naar weer :wink:

1 like

:thinking:

1 like

Serieus. Ik heb het wel al vaker mee gemaakt met oude citizen horloges. Vooral de analoog aqualand heeft hier last van. Lang stilstaan en dan stilstaan door stijve olie.

Ik zet zelf de oven op boven en onderwarmte 50graden en dan laat ik ze daar een tijdje in liggen. Zonder uitzondering werken ze weer allemaal.

:+1:proberen kan geen kwaad toch?

3 likes