Help mijn Seiko is van slag

Nee eerst de wijzers vooruit draaien totdat er een datumwissel heeft plaatsgevonden, dan de datum/dag goedzetten, dan de tijd.

2 likes

Ah ok

Ik lees dit overal maar kan iemand mij a.u.b uitleggen hoezo je iets kapot maakt? Wat maak je kapot? Wat voor mechanisme is hier in werking?

Ik wist dat ook al( tussen 21.00-02.00 niet de datum verstellen) maar heb een vraagje…Maakt dit bij Quartz wat uit of kan je de datum altijd verstellen?

1 like

24 uur is 24 uur, ook bij Quartz :blush:

1 like

Oh ik dacht omdat je geen bewegende delen hebt dat het bij Quartz niet zou uitmaken…:confused:

Behalve de wijzers dan😂

1 like

Het is toch normaal voor een Seiko dat de dag niet (helemaal) om 0:00 verspringt.

2 likes

Ik begrijp wat je bedoelt, en ik ben zeker geen quartz expert, maar als je een analoog quartz met datum hebt, dan moet de datum daar toch ook 's nachts verspringen achter het datumvenster? Daar telt dan toch ook dat je rekening met de 24 uurs instelling moet houden?

1 like

Volgens mij bij veel horloges…heb er die rond 00.30 pas de datum en om 02.00 pas de dag aanpassen😕

Ja tuurlijk…ik dacht dat het alleen bij automaten zo was, en ik ben ook zeker geen expert😂

1 like

Is toch een Quartz? :wink:

Yep…een hele dure quartz…:joy:

1 like

Ik zal proberen een ‘stap voor stap’ handleiding te geven.

Stel de Seiko 5 staat stil.

1. eerst even slingeren
  2. het horloge 24 uur doordraaien
  3. het horloge op 6 uur s’avonds zetten
  4. de datum en dag op de vorige dag zetten
  5. de wijzers met de kroon doordraaien naar de juiste dag/datum
  6. de juiste tijd instellen

Heel logisch allemaal.
Succes!

2 likes

Stap 5 lukt me nooit… of moet ik het glaasje eraf halen…? Kan er anders met geen mogelijkheid bijkomen…

2 likes

Scherp, maar reeds gecorrigeerd :+1:

1 like

Heb nog niet mega veel horloges in bezit gehad. Kan zijn dat ik geluk heb /had met de eta’s en selita en pech met de paar Seiko’s wat dat betreft; niet dat het me veel uitmaakt.

1 like

Geen bewegende delen…? Bij LCD en LED niet nee. Bij kwarts heb je gewoon een raderwerk, een rotor (een magnetische, tussen 2 statoren), en een mechanisch datum-mechanisme.

2 likes

Klopt - maar het kan wel. Wordt bepaald door degene die de wijzers plaatst.

1 like

Dat is precies de uitleg die ik eerder bedoelde! :+1: Zo kort en bondig kan ik het niet uitleggen :relaxed:

3 likes

True, maar bij Seiko zijn dat soort afwerkingen toch vaak minder bij Zwitserse merken (natuurlijk zijn Seiko’s ook vaak iets voordeliger).