HELP openen Tiresa

Ik heb een mooie Tiressa binnen gekregen, die moet natuurlijk wel beurtje krijgen.
Met een kastmes krijg ik de kast open, het uurwerk blijft echter in de achterkant van de kast zitten en de opwindas steekt door de kast. Zie foto’s.

Ik heb al HARD aan de kroon getrokken in de hoop dat het een gedeelde as met M/V koppeling is.
Helaas zonder resultaat.
Wie heeft de oplossing.

Het uurwerk zit misschien door vuil/rubber vastgeklemd aan de achterkant van de kast. Wellicht kan je het uurwerk voorzichtig los maken? :thinking:

Is dat niet een kwestie van de tirette indrukken ?

Ik heb inmiddels een metalen ring losgekregen en het uurwerk zit nu los in de deksel.
Maar de as steekt nog door de deksel heen en deze krijg ik niet losgekoppeld.

Om de tirette in te kunnen drukken moet je eerst bij de achterkant van het uurwerk kunnen komen :slight_smile:

Ja klopt ik dacht dat je het deksel al los had…

Misschien heeft een vorige “horlogemaker” er een normale stift met kroon in gestopt en geen deelbare. Ooit eens gehad met een Pontiac. Echt met geweld dat ding eruit getrokken en de tirette moeten vervangen. Misschien als allerlaatste redmiddel.

1 like

Uurwerk moet er dus aan de bovenkant uit…? Eerst die glasring/rehaut maar eens los, anders lukt dat sowieso niet. Wellicht dat er dan, naar binnen langs het uurwerk kijkend, meer duidelijk wordt.

1 like

Dit maar eens proberen: Kniptang

1 like

Precies dit dus een gewone stem geplaatst i.p.v. de hier noodzakelijke splitstem en de tirette kapot.
Tirette heb ik nog wel, wie heeft een splitstem ETA 2472 of ETA 2452 voor mij?

ebay:

1 like

Ik ga kijken. Moment. :slight_smile:

Nope. Wel eentje met een normale stift…

2 likes

Met hulp van het horlogeforum heb ik de onderdelen gevonden.
Ze zijn besteld ik ben benieuwd of alles op elkaar past.
Bedankt!

5 likes

Ik zat te denken hoe de vorige horlogemaker dan de niet deelbare as in de achterkast heeft kunnen vastzetten, interessante puzzel want blijkbaar is het toch gelukt.

Volgens mij heeft hij dan eerst de as in het uurwerk gezet en de tiretteschroef vastgedraaid, daarna het uurwerk met de as door de kast gewurmd en pas als laatste de kroon er op gedraaid.

Ik ga niet voor deze oplossing de deelbare as is besteld.

1 like

Je moet soms creatief zijn met de beperkte middelen die je tot je beschikking hebt :wink:

1 like

De onderdelen zijn binnen en gemonteerd.

4 likes

:+1: :+1:

@vouwfietser
Geweldig, André, dat je dit weer voor elkaar hebt gekregen. En wat leuk om te lezen dat dit is gelukt met behulp van de adviezen van andere HF leden. Hier doen we het voor! Het was heel leerzaam om te weten te komen dat je dus echt NOOIT een deelbare stift moet vervangen door een vaste.