Helaas heb ik twee linker handen. Wil zelf de batterij van mijn Ventura vervangen. Krijg, ondanks goede schroevendraaiers (Bergeon 1.6 lijkt de goede maat) de schroefjes niet los. De schroefjes beginnen al beschadigingen te tonen, waardoor het nog moeilijker gaat. Durf niet naar de eerste de beste (en ben voorlopig niet in de buurt bij @PeterLC, ongeveer de enige die ik er echt mee zou vertrouwen). Wat doe ik fout? Hebben jullie tips? 2.0 schroevendraaier is te groot.
Zou kunnen komen dat de schroefjes met Loctite vast zitten, verwarmen zou kunnen helpen om de lijm te breken.
Slijp een schoevendraair zo dat deze EXACT past in de schroeven - bladbreedte en dikte laten matchen. Leg de kast op een goede ondergrond, bv een watchpad die meegeeft met de vorm van de kast. en zorgt dat de kast niet wegschiet.
Oefen flink wat druk uit op de schroevendraaier! Als er ook maar iets van beweging in zit, of het nog niet wil, stoppen, en een heel klein drupje kruipolie op de schroeven doen en een uurtje later verder gaan.
Het probleem is tweeledig:
- zweet en vuil dringt in het schroefdraad - kun je niks aan doen maar het gebeurd.
- constructiefout van fabrikant - de schroef en kast en deksel zijn van verschillende soorten metaal waardoor er naar verloop van tijd een chemische reactie ontstaat tussen de metalen (verdringingsreeks scheidkunde klas 3 middelbare school)
Vergeet niet de schroeven schoon te maken (mini roestborstel + aceton) voordat je de kast weer dicht doet. Een drupje siliconenolie helpt om vocht langer uit het draad te houden.
Als je in de buurt van Enkhuizen woont/komt/bent mag je ook even langskomen, doen we het samen.
Van de fabriek uit zit er iin dit model geen loctite. Maar kan natuurlijk zijn dat iemand het heeft aangebracht later. Hoort niet volgens fabrikant.
Om de Loctite te breken - dat gebeurt bij ~ 160 graden - even de (schoongemaakte) tip van een soldeerbout op de kop van de schroef houden.
Inderdaad een goedpassende schroevendraaier dan heb je ook minder risico dat je de schroef kapot draait, en de schroef even laten schrikken wil ook nog wel eens helpen dus even een tik met hamertje op de schroevendraaier
Yup! Die was ik vergeten te noemen, goeie tip.
Vind het altijd moeilijk om het juiste advies te geven als iemand begint met “heb twee linker handen”
Zelf pak ik graag een T slot schroevendraaier. Kun je net even meer kracht uitoefenen zonder de schroef te beschadigen.
Om het dan compleet te maken …
Je kunt overwegen om een compressieringetje onder de schroeven te doen als je het weer in elkaar zet. Die ringetjes koop je vaak als setje voor het waterdicht maken van de kroon/stem. Hoef je de schroeven ook niet zo vast te draaien want de compressiering heeft een verend effect.
En je kunt de beschadigde schroeven ook weer netjes maken door je even in een screwplate te zetten, met een wetstone te vlakken en dan weer polijsten tot ze glimmen.
Wat aardig, dank!!