Help! SDGM003: problemen met bracelet

Hoi allen,

Ik waag er toch nog maar even een topic aan. Gisteren heb ik na lang wachten mijn SDGM003 ontvangen maar hij heeft helaas nog geen minuut de pols mogen sieren. Bij het verstellen van de bracelet kwam ik namelijk een groot probleem tegen: ik krijg het verdomde pinnetje er niet uit, en nu ook niet meer in. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de band hetzelfde zou werken als die van een SARB (pin & collar-systeem) maar blijkbaar is er iets misgegaan.

Om het nog even erger te maken: ik krijg het pinnetje dat inmiddels half uitsteekt, er ook niet meer terug in. !@#$ nog an toe. Help!

Is het een splitpen?
Anders met een staafje (stuk paperclip?) en een hamertje proberen voorzichtig door te tikken (of met afgeplakt hamertje terugmeppen?)?

Even doortikken inderdaad. Ze willen nog wel eens vast zitten.

Heb je zo’n dingetje?: image

Edit: Verkeerde plaatje geüpload :joy:

Deze bracelet gebruikt pin collar systeem. Geen split pen. Kan zijn dat hij gek knelt bij de collar. Of uitlijning niet helemaal lekker is. Ik zou hem proberen of harder eruit te duwen in de richting van de pijl. Of met en vlakke tang de pin eruit trekken.

Ik had hetzelfde probleem. Met een tangetje (met een doekje erom) kreeg ik ze met enige moeite wel er uit.

Jawel. Ik heb met dat blauwe drukding al dermate veel druk gezet dat hij bijna dubbel zat. Dat plastic is ook niets gewend :wink:

Ik ben ook al flink bezig geweest met een tangetje. Maar dan ook écht flink. Ik ben bang om de pin te verbuigen o.i.d.

De schakel lijkt ook een beetje scheef te staan.
Misschien is daardoor de pin gaan “vreten”

Even laten weken in warm water met een druppie afwasmiddel. Dit is gelijk even een rust pauze :wink:

Dan proberen de pin er uit te tikken/slaan.
Als je met een tang teveel buigt en wrikt wordt het erger.

1 like

Voor de goede orde: ze horen hetzelfde te werken.

Net als de monster band.

Ik zou @Ronald’s tip ter harte nemen. Succes. :+1:

:love_you_gesture:

Dergelijk apparaatje heb ik ook gebruikt, maar deze duwt het pinnetje er niet ver genoeg uit.

Je kunt met een mini brander de link verhitten:

Niet duur, ik betaalde voor de mijne iets van €5 a €10. Ze werken op aanstekergas, maar de vlam is véél heter dan van een aansteker. Je moet even experimenteren met hoe lang je de link verhit. Te kort werkt niet, en als je te lang verhit (of te lang wacht na verhitten) zal het pin/collar ensemle ook heet worden door geleiding, en dus mee gaan uitzetten. Aan de binnenkant verhitten ivm verkleuringsrisico (maar dan heb je wel te lang gestookt).

Helaas heb je een plastic tooltje, en je moet ook goed op je vingers passen!

edit: Wat ook kan helpen is inweken met WD40. Er kan wat vliegroest in de link zitten. Maar doe dat niet voordat je gaat stoken, want WD40 is brandbaar! Dus ofwel één van beide methodes toepassen, of WD40 ná verhitten proberen.

edit edit: @Vinner was gelijk met mijn edit :grin:

edit 3: Ik liep net snel naar buiten, spoot wat WD40 op de tegels en zette een (grotere) gasbrander op. Het het brandt NIET, in ieder geval niet na 5 seconden met de gasbrander er op. En dat is véél heter dan een brandende lucifer.

1 like

WD40 kan je wellicht ook nog proberen.

Allemaal erg bedankt voor het meedenken.

Dit bleek het geval! Gelukkig had ik nóg een Chinees setje liggen. Het bleek dat het duwpinnetje van het tweede setje zeker 3mm langer was dan die van het eerste. Voila, hij kwam er zo uit. Wat een opluchting. Inmiddels is hij perfect op maat en er volgt zeker een NA-topic binnenkort want dit horloge is een blijvertje.

1 like