Mijn Seiko SNL045 heeft een probleem. Het horloge stopt spontaan terwijl ik deze om heb en terwijl het accuutje nog wel sap heeft.
De secondewijzer stopt meestal tussen 20 en 40 seconden, dus niet altijd op dezelfde plek (vaak rond de 30 sec). Als hij stilstaat dan helpt heen en weer slingeren van het horloge ook niet. Als ik de kroon er uittrek en weer induw dan loopt ie weer.
Heeft iemand enig idee of dit om een reparatie/servicebeurt vraagt of dat het iets simpels is?
Ja, alles valt stil.
Ik heb net gemerkt dat ik, wanneer de secondewijzer stilstaat, deze weer kan laten lopen door een paar tikje tegen de kroon te geven
Ik denk dat het uurwerk iets teveel interne weerstand heeft (hij loopt zo stroef dat hij ervan stilvalt), een schoonmaakbeurt zou hem weer gangbaar moeten krijgen…
@HorloG, wat moet ik verstaan onder een schoonmaak beurt? het uurwerk geheel uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar? of openmaken kijken of er geen rommel inzit, een beetje lucht inblazen?
Daat laatste zou ik zelf kunnen (proberen).
Hij bedoeld de duurste optie helaas. Voor diagnostiek kan je het horloge in een koude slaapkamer, bijkeuken oid leggen, kijken of ie dan stil staat, of poosje in de warme broekzak, kijken of ie dan wel blijft lopen. (oude olie werkt weer wat beter bij warmte, of heel beroerd bij kou)
Is er misschien een aardige forumlid die wat tijd heeft en het leuk vindt om dit horloge onder handen te nemen terwijl ik meekijk? Ik zou dat erg op prijs stellen en zeker leuk vinden
Wat zou er aan de hand kunnen zijn als de minutenwijzer na ongeveer 10 - 15 minuten lopen stopt, terwijl de secondenwijzer al die tijd gewoon nornaal werkt en blijft werken? De tijd opnieuw instellen kan zonder problemen en dan gebert het na 10 a 15 minuten weer.