HELP! Universal Geneve Cal. 262 - jaar? aanwezigheid radium in dial?

Beste forumleden,

Ik hou erg van vintage horloges en kijk dan ook regelmatig op dit forum. Graag doe ik een beroep op jullie kennis. Ik heb onlangs via Ebay het volgende horloge gewonnen:

Aparte foto’s:

(voorkant)
http://i.ebayimg.com/00/s/OTAwWDE2MDA=/z/vFQAAOSwzOxUWoGF/$_57.JPG

(uurwerk):
http://i.ebayimg.com/00/s/OTAwWDE2MDA=/z/NJAAAOSwGWNUWoIe/$_57.JPG

(achterkant):
http://i.ebayimg.com/00/s/OTAwWDE2MDA=/z/vrMAAOSwzOxUWoGd/$_57.JPG

De volgende gegevens zijn toegevoegd door de verkoper:

"up for offer here we have a mens universal geneve wrist watch
on the dial is universal geneve in full working order the no’s on the back are 853665 21275the movement is a cal 262 & no 116319 this is a nice classic & in nice condition the s/s case size is 35mm

Qua uiterlijk lijkt me dit horloge uit de jaren '40 of '50. In deze periode was het niet ongewoon om de secondewijzer en cijfers met radium te kleuren. De dikte van de groene kleur doet mij vermoeden dat dit voor mijn horloge ook geldt. Dit stemt mij ongerust, ik draag niet graag dagelijks een horloge dat radioactieve straling genereert.

Weten jullie op basis van de door de verkoper geleverde gegevens in welk jaar het horloge is gemaakt?

Lijkt mijn vrees gegrond dat de Dial en nummers met radium (of een andere radioactieve stof) zijn geverfd?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Tjeerd

Over Radium is al veel geschreven op HF o.a. door mij.
Ik ga dat hier niet herhalen, gebruik even de zoekfunctie.
Als je nog meer vragen hebt heractiveer het oude topic, dan blijft de informatie bij elkaar.

Overigens, het risico is beperkt :#.

radium moet je gewoon van afblijven voor de rest als het eropzit lijkt het me niet uitmaken voor evt stralings gevaar.

Dank voor de snelle reacties. Heb op je gereageerd, vouwfietser, in PB!

vouwfietser kan echt toveren met radium hoor hahaha(tu)(tu).

Remjo, de lumen in de wijzers bevat geen Radium, je hoeft niet bang te zijn.
Op de wijzerplaat is nog wel Radium aanwezig, eet deze niet op!

(tu)(tu)(tu)

Is het radium van die dial (en dus ook de stofresten en radon) verwijderd door dvouwfietser?

Op de dial zit het nog die wilde ik niet opnieuw laten doen wilde het vintage er niet vanaf hebben,alleen de wijzers waren stukjes uit en die heeft hij opnieuw met lumen geverfd.

Is daardoor de straling geminimaliseerd tot een voor jou acceptabel niveau? Fijn dat er mensen zijn die dat kunnen!

heb geen geigenteller,maar zolang je het niet opeet is het gewoon safe.anders hadden alle ouderen nu wel het loodje geleden lijkt me he.

Als leek zijnde lijkt mij dit meer op een wat ruwe heropmaak van het lumemateriaal (relumed in mooi Nederlands) , waarschijnlijk met nieuwer, Luminova-achtig spul. Staat nergens in de tekst iets van originele conditie of dat het horloge nooit is “bijgewerkt”, toch?

Interessante ingeving. Er staat alleen dat het een nice watch os, geen woord over een redone van iets. Het oogt wat grof ja, wat voor een high end merk als ug atypisch lijkt.

Het uurwerk is een Universal 262. Eind jaren 40/begin 50.

mvg Melvin

Thanks melvin vh ophelderen!

Wijzerplaat lijkt me opnieuw ‘opgemaakt’ om het netjes te houden

en dus geen gevaar voor Radium

ReneJK Schreef:

Wijzerplaat lijkt me opnieuw ‘opgemaakt’ om het
netjes te houden

en dus geen gevaar voor Radium

Dat zou fantastisch zijn. Thanks vd input!

Ik wil dit horloge wel even doormeten.

Als er anderen zijn die willen weten of een horloge Radium bevat stuur een PB.
Of misschien wil je juist weten of de originele plaat nog aanwezig is?

Dan combineren we dit en kan ik een hele serie horloges tegelijk doormeten: Workshop Radiumhorloges? (Omgeving Amsterdam)

Misschien kan ik zelfs een gecalibreerde dosismeter i.p.v. een besmettingsmonitor regelen?

kan je ook gelijk mijn vriendin door meten haar ogen geven soms licht:}

Moet ik haar dan ook een beurt geven?