Dag allemaal,
Vandaag heb ik een Seiko 7548 duikhorloge binnengekregen, dat ik uit de baai had gevist. Op de plaatjes liep het horloge, maar nu het binnen is staat de secondewijzer op dezelfde plek te “stuiptrekken”…:S ik heb er al een nieuwe batterij in geplaatst, helaas zonder resultaat. Wie heeft er idee wat er aan de hand kan zijn? Service valt denk ik af!? bij beschadiging van de spoel, staat alles toch stil?! Misschien magnetisme of statische lading? Help!!!
Groeten, Paul
Batterij nieuw (en goed ?) en de sekondenwijzer staat te stuiptrekken op de plaats duidt op mechanische weerstand in het horloge.
Kan in het uurwerk zijn maar ook bijv de wijzer tegen het glas of andere wijzers.
Controle en/of service is dan noodzakelijk.
Bij een kapotte spoel doet de wijzer niets…ook geen stuiptrekkingen.
Temperatuur kan nog wel een beetje van invloed zijn bijv. om de pols loopt het horloge en bij afdoen valt ie stil maar ook dat geeft weerstand aan en noodzaak tot service/controle aan.
Vergeet niet dat de Seiko 7548’s op zijn minst 20 tot 25 jaar oud zijn. Toch een van de betere quartz uurwerken.
Hoi Lucien,
Ik hoopte stiekem al een beetje dat jij (ook) zou reageren, omdat ik dan meteen info van een kenner zou krijgen!
Ik ga hem eerst even aan de pols doen, om op te laten warmen. En verder krijgt ie dan sowieso binnenkort een beurtje van mezelf of “de horlogemaker”.
Bedankt Lucien voor de snelle reactie, top! :}
…en hij loopt! X(
Bedankt forum/Lucien!
Mazzel
Nog steeds kan het een probleem zijn als de olie van het mechanische gedeelte weg/droog/stroperig is geworden door ouderdom. Dan raakt je batterijtje bijvoorbeeld wel erg snel op. Maar dat is dus relatief eenvoudig te verhelpen.
eayden Schreef:
…en hij loopt! X(
Bedankt forum/Lucien!
Graag gedaan !
De 7548’s hebben je hart gestolen, toch ?