Niet eerder gezien.
Hoe maak je de achterkant open?
Zit een schroefje in. Die heb ik eruit gedraaid, maar wat nu? Weet iemand waar dit schroefje überhaupt voor dient?
Niet eerder gezien.
Hoe maak je de achterkant open?
Zit een schroefje in. Die heb ik eruit gedraaid, maar wat nu? Weet iemand waar dit schroefje überhaupt voor dient?
Backcase is geen bestaand woord.
Een kastbodem.
Dit soort constructies is vaak gemaakt om met een pompje de kast open te pompen.
Door overdruk haal je de delen dan dus uit elkaar.
Bedankt voor je reactie Bernard.
Nog nooit eerder gezien. Heb je een voorbeeld van een andere horloge met dit systeem?
Of weet je toevallig hoe dit wordt genoemd?
Ik kan er online niks over vinden helaas.
Ik weet niet of dit een eigen naam of patent heeft (patent vermoedelijk wel).
Vroeger werd er veel geëxperimenteerd om horloges zoveel mogelijk stof- en waterdicht te maken.
Dit is vermoedelijk ook zoiets. Geen grote kastbodem, maar een onderste gedeelte met het uurwerk erin en de plaat erop en een bovendeel strak erop geklikt.
Nooit eerder van gehoord. Dankjewel voor je uitleg, ik ga weer verder speuren online.
Heb je misschien een foto van de voorkant?
Er zijn trouwens ook horloges met de kroon aan de achterkant (o.a. van JLC), maar die hebben niet een reguliere kroon daarnaast.
@Bernard kan het ook niet zijn om de kroon te demonteren zodat het uurwerk er via de voorkant uitkan?
Zou ook kunnen. Het is een minder vintage model dan ik o.b.v. de achterkant verwacht had.
Dat maakt het wel anders.
Ik zie een goudmerkje. Bij modernere horloges verwacht je op de bodem meestal meer tekst/afbeeldingen.
Vreemde is dat de serial zegt dat die tussen 65-70 is gemaakt
Ik kan het zo moeilijk zien. Het kan best een namaak zijn, of een redial.
Daar moest ik ook in eerste instantie aan denken. Dan zou het de tiretteschroef moeten zijn, maar als dat zo is, hoe zet je dan ooit de tirette vast in het uurwerk als je m terug in de kast wil bouwen?
Ik denk ook voor de tirette.
En het vastmaken gaat hetzelfde als het losmaken dus kroon en stift erin en schriefje via het gaatje weer vastdraaien.
Bij dit duikhorloge van Sandoz is de schroef voor het losmaken van de kroon met opwind-as. Qua positie (vrijwel) gelijk.
Maar hoe hou je de tirette dan vast als de schroef er nog niet in zit? Uurwerk zit in de kast, dat zit de wijzerplaat er ook al op…
Je drukt of draait toch via de opening aan de achterkant van de kast, het drukknopje of het schroefje los. Waarna je de kroon met as er uit haalt of juist vastzet.
De schroef draai je er nooit uit want dan ben je verder van huis. Of ja dan moet de wijzerplaat eraf enz enz.
Dus de schrief draai je een slag of 2 a 3 en dan kan de stift eruit.
Het uurwerk gaat dan vie de voorkant eruit.
De meeste gebruikte daarvoor een 2 delige stift die je los kan trekken en dan het uurwerk via de voorkant eruit.
Dit horloge is gekocht van een gerespecteerde Duitse dealer en beweert dat alles orgineel is, maar zeldzaam is…
Pff even schrikken. Ondertussen meerdere gevonden zoals dit model. Alles klopt
Heb hem al een tijdje maar gaat misschien de deur uit en wilde even uitzoeken hoe het precies zit.
Als je de schroef er niet uit draait krijg je in dit geval het uurwerk toch niet uit de kast?
De schroefkop zit aan de buitenkant van de kast en de schroefdraad zit nog in de tirette…
Of mis ik iets?
De tirette schroef een paar slagen los draaien, dus nooit helemaal los, dan kroon inclusief opwindas los/ er uit trekken, voorkant glas en/of bezel los en uuwerk er via de voorkant uit halen.