Help wanted: rare/korte Seiko springbars

Heeft iemand enig idee wat voor springbars er gebruikt worden voor dit Seiko 7T62-0BT0 horloge? De bracelet zat niet vast dus ik heb helaas geen voorbeeld.

Ik heb normale 11mm spring bars geprobeerd en zelfs extra dunne (1mm) maar die passen niet: het gedeelte op het horloge is ‘bijzonder’. Aan beide zijden geldt dat één van de gaatjes is voldoende breed is (het rechter) maar dat het na een millimeter of vier blokkeert doordat het dunner wordt (minder dan 1mm zelfs).

Kent iemand dit systeem van Seiko? Wat voor rare spring bars heb ik hiervoor nodig?

hoort een stalen pin in eigenlijk, geen springbars

1 like

Idd, stalen pen of de splitpennen die ook in de rest van de band zitten.

1 like

er zitten normaal gesproken geen splitpennen in de endlinks. Gewoon een solide stalen pin.

2 likes

Het lijkt het op dat dit op eenzelfde manier wordt vastgezet als de schakels van de band zelf, doorgaande pin van ca. 1mm doorsnede en een busje van 1,1/1,2mm doorsnede © vorm en ca. 3,5mm lang dat in het grotere gedeelte van het gat geschoven wordt, voor de laatste schakel van de band er overheen geplaatst wordt.
Daarna de pen er helemaal doorheen en dan zou de band vast moeten zitten.

1 like

Ah natuurlijk! Het Seiko ‘pin and collar’ systeem zoals voor de schakels. Is helemaal niet bij me opgekomen. Dat zou e.e.a. verklaren.

Bedankt allemaal voor de hulp, zo kom ik er wel uit! :+1:

Nee, meestal worden er geen colars gebruikt bij dit systeem. Is gewoon alleen een solide stalen pin, friction fit.

2 likes

De kans is ook heel groot dat @koekoek gelijk heeft.

In dat geval, bij twijfel eerst meten en (voorzichtig!) passen met alleen een pen, nog een keer meten, nog een keer passen met een pen waar aan een eind een collar omheen zit.

Als de pen vrij beweegt in het gat aan de horlogekast en niet vastloopt met de collar er omheen, dan gaat het op die manier.
Zit de pen alleen stevig maar niet onfatsoenlijk vast in de doorgang, dan zo.

Daarna pas met de band experimenteren, de pen krijg je in de meeste gevallen nog wel met een tang losgetrokken.

1 like

Bedankt voor de hulp allemaal! Het bleek toch als volgt in elkaar te zitten (met excuses voor de basisschool niveau ‘technische tekening’):

Ik weet dat nu omdat aan één zijde de collar er nog in bleek te zitten; en omdat ik in de zak met losse onderdelen alsnog één pen heb kunnen vinden.

Ik plaats het maar even voor het geval iemand in de toekomst eenzelfde vraag heeft over dit horloge.

1 like