Ik heb onlangs een oud chronograaf horloge gekocht, simpelweg omdat ik het een gaaf ding vond. Alleen heb ik eigenlijk geen idee wat ik precies heb aangeschaft. Ik heb al een beetje zitten googelen, maar ik word er niet veel wijzer van. Weet iemand meer over het merk, model of de herkomst? Ik ben benieuwd!
Helaas kan ik je niet verder helpen, maar wel even mijn bewondering uitspreken voor de wijzerplaat. Bij deze!
Het helpt als je de achterkant openmaakt en het uurwerk kan laten zien.
Ik zal eens even gaan proberen….tips? Zal de eerste keer worden nm!
Zou ik bij zo’n mooierd niet zomaar voor het eerst doen eerlijk gezegd.
Er staan er een paar op ChronoVierenTwintig
Rond 1950
Ook een paar achter- en binnenkanten.
En op ebay (die zegt 1940 en heeft een goeie afbeelding van een open case back)
Weet wel wat je doet.
Je kunt de pakking mollen.
Er kan stof inkomen.
Denk ook aan de luchtvochtigheid.
Zeggen we wel altijd heel snel, even openmaken graag, maar je moet wel weten wat je doet.
Iemand komt zo met mikrolisk. Orator toch?
Chromen kastje. Flinke slijt.
Orator Manufacture d’Horlogerie Schild & Co. SA Uhren, Uhrenteile; La Chaux-de-Fonds, Schweiz; registriert am 3.1.1919
Die zit hier gelukkig niet in, scheelt weer
Bedankt voor jullie antwoorden….Ik geloof dat ik het zelf maar niet ga open maken!
Ziek hier op het forum maar eens op Orator, er zwerven er een aantal rond
Er staan wel een paar op Chrono24.
Daar kan je veel info vinden.
Qua uurwerk gok ik een landeron, misschien een 48. Geen incabloc op de plaat en wel 17 rubis.
Ik vermoed ook een landeron aan de pushers te zien. Mooi horloge. Chromen kast, achterdeksel uit staal. Wijzerplaat nog redelijk netjes…
Loopt hij goed? 17 jewels, handwinder met een redelijk versleten kroon. Chronograph functie werkt netjes?
Het horloge kan worden opgewonden en werkt (start/stop/reset). Deze of volgende week maar eens laten zien bij de plaatselijke horlogemaker (movements Hengelo)… eens zien wat die me kan vertellen.
Goed plan. En hele mooie aankoop, ik heb een zwak voor 1940s chronos met een beetje schoonheidspatina
Het (niet langer…) lichtgevend materiaal is hier vrijwel zeker radium (niet zo leuk ). Rechthoekige pushers duiden vaak op fabricage voor 1960; rond dat jaar gingen veel fabrikanten over op tritium (veilig) - en ronde pushers. Is heel globaal hoor. Niet iedereen zal er daarom aan willen werken.
Tritium herken je meestal aan de T voorafgaand aan, en volgend op, de Swiss Made tekst.
Ik durf voor 99% zeker te zeggen dat hier een aardige hoeveelheid radiumverf in zit. Een GM teller zal uitsluitsel geven. Lekker dicht laten.
100%.
Ik kan niet beoordelen hoe groot dat risico eigenlijk is, zou je er zelf bijvoorbeeld aan durven werken Peter?