Help; welk horloge?

Ik sluit me aan bij de vorige schrijver.
ETA Valjoux 7751 is geen goedkoop caliber. Hij wordt veel gebruikt juist omdat hij zo betrouwbaar is. Ik ken ook geen horloge met een Valjoux 7751 voor 750 euro. Vaak wordt de 7751 gemodificeerd en dat zorgt er dus voor dat het een uniek caliber blijft.

Misschien bedoel je Caliber 7750. De Tissot PRS 516 Chrono Valjoux heeft een ETA Caliber 7750 en die heeft als richtprijs 895 euro. Dit Caliber wordt ook vaak gebruikt door Oris en de prijzen van dit merk met dit caliber beginnen vanaf 1189 euro.

Succes!

Ja sorry, ik bedoelde inderdaad de Valjoux 7750.

Dit caliber is de basis voor veel horloges en werd aangemerkt als ‘budget’ caliber. Deze Valjoux 7750 zit ook in de Longines Master Collection en vele anderen duurgeprijsde horloges. Deze Master Collection kost meer dan 2000 Euro (listprice), terwijl dit caliber 7750 ook in vele goedkopere horloges zit zoals idd de Oris van Eur 895.

Wat ik bedoelde is dat je voor die duurdere horloges (zoals de Longines Master Collection e.a.) dus feitelijk ruim Eur 1200 meer betaald, met een voor die prijsklasse ‘minderwaardig’ caliber, die ook in veel goedkore horloges zit. Dus feitelijk betaal je dan 1200 Euro teveel alleen voor de naam (want technisch niet beter). Lijkt mij dan geen goede keuze om de Longines Master Collection te kopen. Of zie ik dat verkeerd?

Eta uurwerken staan bekend om hun kwaliteit, dus daar is er niets mis mee. Eta Valjoux 7750 wordt veel gebruikt omdat dit caliber zeer betrouwbaar is. Vaak wordt Valjoux 7750 als basis gebruikt, hetgeen betekent dat het gemodificeerd wordt toegepast. In de Master Collection van Longine wordt niet de 7750 gebruikt, maar de 7751. Het verschil tussen de 7750 en de 7751 is het feit dat de 7750 gebruikt wordt voor horloges met een chronograaf. De 7751 daarentegen wordt toegepast bij horloges die net iets gecompliceerder zijn. Dat wil zegen horloges met chronograaf, datum, dag van de week, maand, maandfase, 24 uurs display etc. (bijvoorbeeld de Longine Master Collection Moon Phase waarover je zat te twijfelen).

Succes!

Maar nogmaals, dat Valjoux 7750 vaak gebruikt wordt, wil dit nog niet zeggen dat het hier om een budget caliber gaat. Je kunt het vergelijken met de motor van een auto. De volkswagen motor wordt veel gebruikt, bijvoorbeeld in de Skoda en Seat, maar dat wil nog niet zeggen dat het hier om een budget motor gaat. De Skoda en Seat zijn weliswaar goedkoper dan een Volkswagen, maar het hart (in dit geval de motor) zijn allemaal hetzelfde. De volkswagen is waarschijnlijk luxer in uitvoering etc. Nou dit geldt dus ook voor horloges. De 7751 wordt bij Longine gemodificeerd en het caliber van de Longine Master Collection Moon Phase wordt dan ook aangeduid met Longine Kaliber L678.