Na lange tijd meegelezen te hebben op dit forum hierbij toch ook mijn eerste post. Mijn opa was een fervent liefhebber van uurwerken en ik heb hier helaas ook wat van geërfd. Sinds enkele jaren ben ik me er steeds meer in aan het verdiepen en aan het genieten van al het moois dat er te vinden is.
Helaas is diegene die dit alles aangezwengeld heeft, mijn opa, recentelijk overleden. Zijn collectie zal, zoals het hoort, verdeeld worden over de kinderen en kleinkinderen. Naaste enkele bekende/recente modellen waren ook de volgende twee in zijn bezit waar ik nog wat vragen over heb.
Allereerst:
Zijn eerste ‘echte’ horloge: een Omega Seamaster DeVille, handwinder, no-date, stalen(?) behuizing. De vroege Seamasters blijven prachtige elegante horloges in mijn ogen en een mooie herinnering aan opa.
Wie zou mij meer kunnen over jaartal van productie en referentienummer? De waarde van Seamasters online lopen enorm uiteen, kan iemand een inschatting maken voor dit model? Uiteraard gaat het niet in de verkoop, maar een enigszins betrouwbare waarde is wel zo eerlijk bij het verdelen van de uurwerken.
Ten tweede:
Een gouden dameshorloge van Omega zonder aanduiding op de wijzerplaat, diameter ca 17mm, handopwinder. Wie kan mij vertellen welk model het betreft, leeftijd vh horloge, referentienummer etc. Een online speurtocht bracht mij tot enkele vergelijkbare modellen maar geen overeenkomende.
Als je de jaartallen van productie wilt weten zal je ze open moeten (laten) maken, dan kan je het serienummer zien en aan de hand daar van kan je het jaartal achterhalen. Dan kan je meteen het referentienummer vinden aan de binnenkant van de caseback.
Voor wat betreft de waarde van de Seamaster. Dit is volgens mij een redelijk algemeen model, en zou je waarschijnlijk op bijv. www.chrono24.com een waarde indicatie van kunnen krijgen (zijn vraagprijzen natuurlijk, geen verkoopprijzen). De BOR (beads of rice) band lijkt me zeldzamer, meestal zijn die verloren gegaan. Hou daar rekening mee, want dat zou behoorlijk van invloed kunnen zijn op de prijs.
Voor het gouden dameshorloge zal de waarde vooral in het gewicht in goud zitten. Dames horloges zijn niet erg verzamelwaardig. Het precieze model doet hier minder ter zaken. Je zou ook op chrono24 kunnen kijken wat er voor een soortgelijk horloge wordt gevraagd.
de seamaster de ville met band schat ik op 525,00 in verband met de zeldzame band of rice. verder ligt het aan de conditie en wijzerplaat. zo te zien origineel. nooit verkopen
Bedankt voor de hulp! Dat is voor de Seamaster al een goede indicatie. Gezien de sentimentele waarde zal ie inderdaad zeker niet in de verkoop gaan! En voor het dameshorloge dan toch online maar even verder speuren.
Dank!
Mooie seamaster deville zonder de BOR band is al richting de 525. En hoeveel is zo’n BOR band? 200 euro?
SM Deville is in een korte periode gemaakt van 63 tot 67 dus hij zal uit die periode zijn. Je moet hem via de voorkant open maken dus dat doe je niet even zomaar om meer info te krijgen.
chrono24 is voor veel vintage horloges totaal geen goeie graadmeter. DIe prijs op chrono slaat in ieder geval nergens op.