Mijn vader wordt bijna 60 en in het voorbijgaan heb ik wel eens zachtjes “ik zou wel eens een Russisch horloge willen hebben…” langs horen komen. Dat wordt dus een Vostok! En als ik dan toch bezig ben, zoek ik er voor mezelf ook eentje uit. Maar… Door de Vostok-bomen zie ik het bos niet meer.
Een van de belangrijkste punten is dat het horloge geen datum-functie hoeft te hebben (want wie heeft er nou tijd om de datum van een Vostok goed te zetten?).
De twee kanshebbers zijn (toevallig) beiden in het groen, maar dit is absoluut geen must! Het liefste zelfs met een mooie Russische Tank of een rode Ster erop - hoe meer Russisch hoe beter
Tot nu toe heb ik alleen bij Meranom gekeken, maar linkjes naar andere (betrouwbare) websites worden gewaardeerd.
Hier een vb
En meteen ook een goedkoop betrouwbaar adres volgens veel fora. Ikzelf heb er wat onderdelen in bestelling om zelf in mekaar te gaan knutselen en tot hiertoe een prima service. Hij (Peter) antwoordde snel op de vele vragen die ik had. Bovendien beweert hij dat er geen import kosten betaald moeten worden op bestellingen die bij hem geplaatst zijn. Als dat toch zo is (zou de afgelopen 03 jaar) echter nooit gebeurd zijn dan krijg je hetgene wat je moest betalen terug in de vorm van een tegoedbon in zijn shop. Nu ik hoor altijd zeggen geen vostok zonder een 2de .
Enfin
zoiets dus. Kost geen drol zoals je ziet en in principe is een 2414net hetzelfde uurwerk dan de 2416 maar dan zonder automaat of datum.
Ik zou dit graag willen benadrukken. Het klopt inderdaad dat veel Russische horloges (niet alleen Vostoks) van verchroomd messing zijn (en werden) gemaakt – maar qua draagcomfort is staal wel echt een stuk fijner.
De 090-kast is één van de meest iconische Vostok-kasten. Een dik stuk massief staal met een uurwerk erin gepropt. Als je dat dan combineert met de kekke ‘scuba dude’-dial, heb je wat mij betreft een op-en-top Russische ervaring. Foto van Vostokinc:
Ik heb begin deze maand een Vostok Amphibia gekocht via de Komandirskie website en ben daar tevreden over. Je kunt met PayPal in Roebel betalen en verzending heb ik via DHL gedaan wat bij mij goed uitpakte qua levertijd want het pakket heeft minder dan 1 dag bij de douane gelegen, iets wat laatste tijd bij PostNL niet altijd het geval is. Zes dagen na de bestelling kon ik 'm ophalen bij het DHL servicepunt in de buurt.
Het zijn echt toffe horloges met een mooie geschiedenis en een heel schappelijke prijs. De RVS schakelbanden zijn sinds 2020 verbeterd en ik moet zeggen dat de mijne lekker zit. Ook makkelijk in lengte aan te passen met het juiste gereedschap.
De datum kun je versneld vooruit zetten door direct na het verspringen (dat gebeurt precies om 0:00 met een “klik”) terug te draaien net voor 20:30 en dan weer naar 0:00. Geen echte quickset maar het scheelt toch wat rondjes draaien.
Als je dan voor DHL koos was inport en verzending dan inbegrepen in de prijs die je dan uiteindelijk betaald bij Komandirskie of komt de import heffing daar nog bovenop?
Verzendkosten via Komandirskie tijdens de bestelling. Importheffing en BTW (respectievelijk 4,5 en 21%) via DHL. Zodra de eerste douane bereikt werd in Moskou kwam er een betaalverzoek van DHL welke ik via Ideal kon voldoen. Meteen kwam er een stempel “Customs clear” op het pakket en waarschijnlijk daarom geen enkele vertraging meer gehad.
@Diederik De commander classics zijn super Russisch qua symbolen op de wijzerplaat maar hebben als nadeel dat sommige modellen handopwinders zijn en maar 3 atm. waterdicht. De meeste duikers en commanders zijn 20 atm, handig in het zwembad.
En dat ze echt tot 200 meter waterdicht zijn wordt bewezen in deze video.