Help, wie kan wil mij helpen?

Dag,

Na jaren ernaar gekeken te hebben en niet de achtergrond te weten van dit horloge wil ik nu eindelijk eens meer weten!
Wie kan mij vertellen welk merk dit is of alles wat jullie maar kunnen weten.

Het horloge is van de opa van mijn man en dus een erfenis. Dit horloge is gekocht bij F.J. Driessen, Barteljorisstraat te Haarlem (harde velours etui hebben we er erbij). De opa van mijn man was een redelijk vermogend man (helaas geen erfenis door aangetrouwde vrouw ;-((( en had oa een cafe/restaurant in Haarlem.

Hij is al lang geleden overleden en dit is dus nog het enige wat mijn man van hem heeft (mijn schoonvader is ook al enige tijd geleden overleden en ik wil mijn man dus een plezier doen door dit uit te zoeken) Ws is het horloge rond 1960 schat ik gekocht.

Er staan stempels in 14k en 0585. Het glas ligt erop en er staan de letters F.B (althans dat schat ikde B is zeer duidelijk) en een kroontje erop…het hele horloge is van goud er staan geen cijfers in het uurwerk en hij is vrij strak vormgegeven zonder toeters en bellen, aan de zijkant is het horloge op te winden.
Verders is de band dus ook van goud met “schubjes”…en hij is bij de sluiting vast te maken door klik systeem.

Wie o wie kan mij verder helpen? Ik probeer al foto’s te plaatsen maar dat lukt (nog) niet…
Uiteraard wil ik de foto’s evt doormailen!
Gr,

Heidi

Hoi Heidi,

Welkom op dit forum, om inhoudelijke reacties te krijgen zijn foto’s onontbeerlijk.
Hier staat stapsgewijs hoe je dat kunt doen:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Succes!

mvg, Frans

~Dank je Frans,

Heb direct ingelogd…nu hopen op reacties!

http://www.mijnalbum.nl/Album=S4DBF64G&Foto=6BGFSQOD

Hierbij foto’s van het horloge…
Op de foto is hij fletsig komt ws door flits, horloge is gouder/geler in echt…

Hopelijk kan iemand mij verder helpen!

Gr,

Heidi

Mij zegt het niets maar mijn kennis is beperkt, er zal gerust nog wel een reactie komen alhoewel dat soms wel even kan duren.

mvg, Frans

Ook ik heb geen flauw idee.
Maar tjonge, wat een mooi ding is dit.
Ik ben benieuwd.
(Trouwens: welkom hier :slight_smile: )

dag Frans,

Dank voor je snelle reactie,
Tsja heb zelf ook al veel gezocht en tast in het duister vandaar dat ik nu eindelijk hier ben gekomen…Opa van man kennende was het een man met veel show en hield van Bourgondische goede dingen (had oa aantal Jaguars en veel uiterlijk vertoon) dus vandaar dat ik benieuwd ben…dit horloge had hij veel om en gekocht bij Driessen had hij er vast mee willen pronken :wink: Heb ook nog een hele dikke gouden zegelring met zijn initialen dus hij kocht geen smuk om het zo te noemen vandaar dat ik heel heel erg nieuwsgierig ben (en mijn man weet van niets ;-). Helaas ligt het opgeborgen in kluis maar ben gewoon ontzettend benieuwd naar de geschiedenis en of er wat over te vertellen is…

Dank alvast!

Gr.

Heidi

Dag Grootmokum,

Dank dank,

Ja het is echt een prachtige knoeperd om het zo te zeggen vandaar dat ik er echt eens wat meer van wil weten! Kan geen flut zijn (sorry maar dat kan echt niet als ik van de historie en de erfenis van opa en zijn sieraden en levensstijl afga)
Hij was een Amsterdammer met dus een restaurant/cafe in Haarlem. Wat ik altijd begrepen heb is dat er aan geld geen gebrek was en hij hield echt van mooie dingen, er was een flinke erfenis,…helaas is hij hertrouwd en de zoon van deze mevrouw (geen fanmilie dus) heeft alles erdoorheen gejaagd…gelukkig zijn er een paar persoonlijke erfstukken bewaard gebleven.Waaronder dit horloge, een paar gouden (yep weer met intialen) manchetknopen en een dikke (hele dikke haha we wilden hem al omsmelten en een paar nieuwe ringen van maken :wink: zegelring
Mijn man heeft dit gekregen omdat hij de enige zoon van de zoon was…(naast 3 dochters). Ben zoooo benieuwd en wil het zo graag aan mijn man kunnen tonen (ook wij hebben 1 zoon) dus behalve nieuwsgierige waarde ook veel emotionele waarde…

Gr,

Heidi

Ik ben even aan het zoeken geweest voor je en F B kan staan voor Francois Borgel.
Alleen is deze horloge (kast) maker overleden in 1912.
Wat ik hierdoor wel ben tegen gekomen is dat in latere periodes de duurdere merken waaronder PP, Vacheron, etc., FB hebben gevoerd. Dit zou dan op het uurwerkje gestempeld moeten staan, om enige zekerheid te krijgen zou je dus eigenlijk ook een foto moeten plaatsen van het uurwerkje maar daarvoor moet de kast open en dat zou ik niet zelf doen wanneer je er het gereedschap (verstand van) niet voor hebt.

mvg, Frans

Zo te zien bestaat de juwelier nog. Misschien kunnen zij er nog iets over vertellen?

http://www.driessenjuweliers.nl/index2.html

Er zijn wat mij betreft twee mogelijkheden:

Of het horloge is gemaakt door een bekend horlogehuis (en heeft een bijzonder binnenwerk), dan heb je iets van meer waarde in handen.

Of het horloge is een private-label met een standaardbinnenwerkje, en dan is het de goudprijs waard.

Ik zou zeggen, laat het open maken en plaats nog eens een foto van het binnenwerk. Wellicht kan de juwelier het ook al zien.

Hai,

Openmaken durf ik echt niet (althans nog niet…) heb net wel de juwelier aangeschreven…de heer Driessen, meteen antwoord gehad, het is dus nog steeds in familiebezit) hij wil eerst het horloge in het echt zien dus dan zou ik echt langs moeten gaan, helaas heb ik een erg druk schema en zonder auto ligt Haarlem niet echt snel op de treinroute) maar dat is wel een optie om over na te denken…
En anders moeten we eens idd het horloge openmaken maar voorlopig hoop ik dat iemand zonder dit iets meer kan vertellen…

Dank alvast voor alle reacties, helaas nog niet de informatie die ik zocht maar…ben ontzettend blij met alle hulp die ik kan krijgen! Geweldig!
Gr,

Heidi

Laat het openen van het horloge over aan een vakman. De kans dat je hem beschadigd is groot en dat zou jammer zijn.

Zijn het niet de initialen van opa?

Met vriendelijke groet,

Marco