Ik wilde mijn Longines VHP lekker zomers op een tropic zetten.
Bandje besteld en tooltje om de bracelet te verwijderen, maar tevergeefs.
1 kant ging na enige moeite los (uiteindelijk met gewone enkele Burgeon strap-tool),
maar de andere kant krijg ik met geen mogelijkheid los.
De pin is opzij te drukken, maar klikt direct terug zodra ik de tool los laat.
Gister avond een uurtje aan bezig geweest en daarna de band maar weer terug gezet.
Vanavond zelfde verhaal, eerste kant (zelfde als gister) redelijk makkelijk los,
maar de andere kant is geen beweging in te krijgen
Is er iemand in de buurt van Hilversum die een poging wil wagen?
Inmiddels zo veel bezig geweest dat er in de lugs al flinke sporen zichtbaar zijn
(Opgeven is niet mijn sterkste karaktereigenschap, maar dit is een mooi moment om te stoppen)
Je moet proberen om een beetje spanning op de endlink te krijgen aan de kant waar je de pushpin indrukt. Dan schiet ie net uit het gaatje en kun je de andere kant losmaken.
Ik neem het horloge t.h.v. de endlink tussen m’n duim en wijsvinger en probeer het horloge van de endlink “weg te duwen” door er spanning op te zetten. Zodra je de pushpin dan indrukt schiet ie vrijwel altijd direct naast het gaatje en kun je de andere kant doen.
Klopt, dat is inderdaad de manier zoals in een kant los gekregen heb.
Maar de andere kant heeft geen speling in de end-link en hoeveel druk ik er ook onder zet,
hij schiet niet ver genoeg uit het gaatje om naar de andere kant te gaan.
Zodra ik de tool er uit haal hoor je de pin weer terug klikken in het gaatje
Misschien, en zeker met solide endlinks kan je beter proberen de band er af te schuiven als je begrijpt wat ik bedoel. Een solide endlink heeft zeker als hij strak tussen de lugs gaat weinig ruimte en dan moet je hem tussen de lugs door schuiven.
De pin zit niet vast, alleen er lijkt te weinig ruimte om hem na het open drukken iets boven het gaatje te houden. Zodra ik de tool los laat, met (flinke) druk op de end-link, hoor je de pin weer terug schieten in het gaatje. Bij de kant welke ik los krijg (6uur) kan ik hem open houden, tooltje aan de andere kant om de de pin daar los te schuiven, en alles komt netjes los. Alleen aan deze kant (12 uur) is er na het schuiven te weinig ruimte om de pin naast het gaatje te houden om de andere kant los te halen.
Die endlinks op de VHP zitten inderdaad best stevig. Ik doe het altijd als volgt (Is een hydroconquest op de plaatjes, maar VHP heeft dezelfde endlinks)
Horloge met de dial naar beneden in je hand houden met je wijsvinger op de end link, als volgt:
(je moet namelijk de link er naar de onderkant van het horloge uit drukken)
Dan met je tool 1 kant van de springbar losmakenen meteen hard druk zetten met je wijsvinger vanaf de andere kant, zodat de springbar net naast het gaatje blijft zitten:
Dan zo snel mogelijk (voordat je geen grip meer hebt) de andere kant van de springbar losmaken terwijl je de druk houdt met je wijsvinger. Als het goed is druk je dan meteen de endlink eruit.
Vandaag nogmaals alle mogelijke houtgrepen geprobeerd, en wederom tevergeefs.
Aan de afdruk in de (inmiddels gevoelloze vinger) te zien ga ik er vanuit genoeg druk te zetten,
maar deze kant wil gewoon met geen mogelijkheid los helaas.
Voordat ik op het punt kom de schokbestendigheid van de VHP te testen door het raam naar buiten,
heb ik me er bij neergelegd deze gewoon op de stalen band te blijven dragen.
Misschien dat iemand het ooit voor voor elkaar krijgt, maar zelf ga ik het bijltje erbij neer gooien
Je zou verwachten dat het daarmee gelukt zou zijn,
maar zoals ik in de openingspost al schreef helaas ook niet.
Het zal mijn onvermogen zijn, maar dit is de eerste band welke ik niet los krijg,
dus ik laat het erbij voor wat betreft eigen pogingen de lugs nog verder te beschadigen.
Enige wat ik nog zie op bovenstaande plaatjes dat de sleeve van de springbar helemaal naar 1 kant is geschoven. Viel me nu op, omdat ik dat ook wel eens heb gehad. Kreeg toen met geen mogelijkheid die kant van de springbar ingedrukt, omdat die sleeve ertegenaan zit.
Geen idee of dit nu het probleem is, maar mocht je weer eens een poging doen eerst even die sleeve naar het midden duwen.
Wellicht zit die sprigbar wel gewoon vast, gezien je de andere kan wel open hebt gekregen. Misshien dan even een AD of horlogemaker in de buurt opzoeken.
Omdat zoals ik al schreef opgeven niet min mijn aard zit, nogmaals een nieuw tooltje besteld om een poging te wagen. Mocht iemand interesse hebben in een bijna niet gebruikte banden aanzet tool, hij is beschikbaar… Bij dezen de moed definitief opgegeven deze klus zelf te kunnen klaren.
Werkt best wel goed met straps omdat je de flosdraad er aan beide zijden doorheen krijgt. Zou niet weten hoe het flosdraad om de springbar krijgt bij een bracelet met endlink zoals hier.