Help!

Ik ben bezig aan mijn Doxa Sharkhunter.

Aangezien het weer lekker meespeelt en de dag korter worden, heb ik de projectkist maar weer eens open getrokken… Voor de komende maanden heb ik genoeg te doen.

Het uurwerk van de Doxa is een ETA 2783. Gelukkig heeft het al gelopen, na een complete de- en montage. :D:D
Het laatste wat ik nodig heb voor het uurwerk is een veertje van het opwindmechanisme.
Dat veertje is te zien op de foto met nummer 430.

Wie weet waar ik dat kan krijgen, volgens mij zijn ze van veel ETA (oa 2824) uurwerken hetzelfde. Ik heb al geprobeerd om er eentje zelf te maken, maar dat levert niet het perfecte resultaat, waarschijnlijk door onkunde :frowning:

Wie weet waar ik zo’n veertje kan krijgen/kopen. Alle hulp is welkom. Bij Jules Borel vind ik hem niet in de lijst terug.

Hele mooie doxa lucien…Lijkt wel nos. Echt top.
Is het veertje qua groote niet gelijk aan het veertje wat de veerton tegenhoud bij een eta handopwinder? Ik heb volgens mij nog wel wat eta uurwerken liggen, ik zal eens kijken…

ps. als je die silver angel niet kwijtraakt wil ik wel weer een poging wagen… :slight_smile:

Yaffle

Lucien,

430 van ETA is niet moeilijk te krijgen. Je kan bij firma “Friederichs” in Heemstede proberen. Die kan je zekker kunnen helpen.Trouwens mooie horloge!
Veel succes.
groet.

Yuen Tai

Fraaie Doxa. Van welk jaartal is deze (ongeveer)?

gr,
Hans Mennink

dat veertje heet op z’n engels een “clickspring”, staat in de Borel lijst voor een “coole” $5,10 :frowning:
Je kunt het inderdaad bij Friederichs proberen, maar dan moet je wel even heel overtuigend jokken dat je een horlogemaker bent, anders mag je er niks kopen :smiley:
(misschien meer kans bij den Hoed)

Als je trouwens regelmatig aan horloges knutselt is het veel praktischer om een paar (Bergeon) assortimentjes te kopen (clicksprings, clutch-springs, diverse schroefjes, speciaal draad om veertjes te buigen enz) deze bevatten meestal een gros verschillende types van elk, en daarin kun je dan meestal wel wat passends vinden (kijk bij Borel:Bergeon parts assortments bij horological; of bij onze grote vriend Otto Frei) dan ligt een projekt niet stil terwijl je op delen moet wachten.

Groet,
Paul

Dit veertje is wel speciaal. Is zeer laag en moet de juiste kracht hebben om de pal te laten ingrijpen met het palwiel en deze ook op zijn plaats te houden.
In een Bergeon assortiment gaat men dit niet vinden.
Als men de juiste hoogte en dikte heeft van staaldraad (is wel plaatte draad) kan men ééntje maken.
Het veertje gelijkt ook op dit van de datumpalveer maar deze is veel te dik en te hoog.

groetjes,
Freddy

Allen hartelijk dank voor jullie reactie, ook voor de reactie die via PB binnenkwam.

Yaffle, je mag de silver angel hebben, als ik je er blij me kan maken… Laat me effe wat weten en ik stuur hem voor je op.

Hans, Deze doxa is ongeveer van 1973-1976 en is de 3e generatie Doxa Sharkhunter. Doxa was toen als van Synchron, te zien aan het logo boven Doxa. Dat logo staat ook op de achterkant.

Hier is een link voor info mbt doxa’s.

http://www.doxa300t.com/

Voor zover ik kan zien op oa ebay zijn het “Hot Items” maar deze blijft voorlopig want ik vind hem behoorlijk uniek. Vooral nu Doxa met de re-issues bezig is. De grote held Dirk Pitt draagt er ook een en hoe gunstig dat is weten we van James Bond en Omega.

Overigens is er ook een officieel Doxa-forum, maar daar slaat regelmatig de vlam in de pan als iemand eens kritisch is over een probleempje met een doxa. Denk niet dat er een forum is waar zoveel mensen staan geblokt.

Een jaar geleden heb ik hem gekocht, ik kon hem destijds kopen maar wist niet wat het was maar aangezien internet het grootste en makkelijkste naslagwerk is, was ik daar snel achter en heb het horloge nog sneller gekocht :D:D

Yaffle, hij lijkt NOS. Maar ondertussen zit daar menig uurtje bloed, zweet en tranen in.
Tranen ook nu weer ivm dat veertje
Wanneer het horloge helemaal klaar is, zal ik een “Voor en Na” plaatsen. Om je een idee te geven, hoe ie was: