…weet iemand hoe ik de stift uit een Miyota quartz uurwerk krijg zodat ik het uurwerk uit de kast kan halen?
Groeten,
Stefan
…weet iemand hoe ik de stift uit een Miyota quartz uurwerk krijg zodat ik het uurwerk uit de kast kan halen?
Groeten,
Stefan
Dankjewel voor je antwoord, ik ben op het uurwerk ook opzoek naar zo’n mechanisme. Ik heb voor de zekerheid even een foto gemaakt:

Enig idee “waar ik moet drukken” bij dit uurwerk…
Alvast bedankt,
Groeten,
Stefan
Hoi Stefan,
Op de foto kan ik het kalibernummer niet lezen , maar kijk even goed met een loupe naar het nummer.
Op volgende site vindt je een heleboel miyota werkjes en werktekeningen (drawing pdf) , inclusief “hole for stem removal” aanduidingen.
http://www.citizen.co.jp/miyota_mvt/download/index.html#0R21
Als je jouw kalibernr. daartussen kan vinden is de klus zo geklaard.
Meestal is het zo dat je de opwindstift bij quartzwerkjes enkel kan verwijderen bij ingedrukte kroon.
Hopelijk helpt dit,
Met Vriendelijke Groeten,
Chris.
Dankjewel Chris,
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook geen kalibernummer terug kan vinden maar ik heb met wat (licht) gewrik de de stift uiteindelijk wel uit het uurwerk gekregen. Hierna alleen het volgende probleem, ik krijg de stift niet meer terug! Ik vrees dat ik met mijn ongeduldige gewrik iets beschadigd heb, want nu krijg in de stift niet verder dan de “wijzer verstel positie”.
Ik denk dat ik morgen toch maar even een lokale horlogemaker binnenloop.
Groeten,
Stefan
Volgensmij heb je net zoveel geduld als mij… En is dat te weinig om aan horloges te sleutelen… :#
De horlogemaker zei vandaag er ook niks meer van te kunnen maken, ik kon wel een nieuw uurwerk laten plaatsen à 45,-. Dit vond ik een beetje gortig voor een horloge van 25,- dus een beetje teleurgesteld liep ik naar huis. Thuis aangekomen herinnerde me ik een quartzhorloge dat ik eens gekregen had en eigenlijk niets mee deed. Eens even kijken… en jahoor, hetzelfde Miyota uurwerk! (maar dan zonder dag/datumaanduiding). Met vers geduld beide horloges uit elkaar gehaald en het uurwerk verwisseld. Helemaal volgens het boekje deze keer, en het horloge tikt weer vrolijk!(helaas alleen zonder dag/datumaanduiding).
Als ik thuis wat tijd heb zal ik foto’s posten.
Groeten,
Stefan