Een paar weken geleden ben ik afgestudeerd als maritiem officier en ik mag van mijn vader een horloge uitzoeken tot 4.000,-. Nou weet ik wel wat ik mooi vind, maar ik heb total geen verstand van uurwerken of eventuele problemen die horloges met zich meebrengen etc. Ik hoopte dat jullie mij daarmee zouden kunnen helpen.
Mijn interesses gaan erg uit naar nautische/duikhorloges, als dat zo heet. In ieder geval wat een relatie heeft met water/oceaan.
Hopelijk zouden jullie mij kunnen helpen met het vinden van een geschikte en mooi kwalitatief horloge.
Rolex Submariner no date, Breitling Superocean Heritage (meer duiker looks dan een echte duiker), Omega Seamaster Planet Ocean, om maar een paar te noemen.
Rolex Submariner no date, Breitling Superocean
Heritage (meer duiker looks dan een echte duiker),
Omega Seamaster Planet Ocean, om maar een paar te
noemen.
Beste Wesley,
Ik heb weleens gehoord dat een breitling in waarde daalt, klopt dat? want ik vind namelijk de Breitling Superocean Heritage erg mooi!
En een IWC Aquatimer, is dat wat? Ik kijk nu naar Breitling, IWC, Rolex en Panerai.
Je hebt veel mogelijke keuzes, veel wordt bepaald door je eigen smaak en ook het budget.
Als je een echte leek bent is het misschien goed om het volgende te weten.
Je kan gaan voor een batterij aangestuurde quartz horloge. Deze zijn meestal goedkoper in aanschaf en in onderhoud en ze zijn accurater. Zeker als je er één hebt die thermogecompenseerd is. Zolang de batterij goed is, zou het horloge moeten werken zonder dat je er veel moet naar omkijken. Ik weet niet hoe lang een batterij meegaat, in mijn Seamaster nu toch 2 jaar.
Je hebt automatische horloges, waarbij de beweging van de pols een rotor doet draaien rond een as. De draaiende rotor zorgt voor het opwinden van een veer (of meerdere veren). Als de veer zich ontspant geeft deze zijn opgeslagen energie geleidelijk af aan het gangwerk van het horloge en drijft het horloge aan.
Afhankelijk van het gangwerk kan een volledig “opgewonden” veer (of veren) een horloge ongeveer 32 uur tot 8 dagen of meer aandrijven.
Een automatisch horloge zal minder accuraat zijn, ik denk dat 8 seconden/dag binnen de normen valt van een chronometer gecertificeerd horloge. Het is ook gevoeliger aan schokken.
Je hebt geen batterij nodig, maar een onderhoudsbeurt om de 5 jaar. Afhankelijk van merk tot merk kan dit redelijk lang duren en de kosten zullen hoger zijn dan bij een onderhoud van een quartz of bij het wisselen van een batterij.
Voordeel is dat een horloge van een goede kwaliteit lang kan meegaan mits de nodige zorgen en onderhoud.
Het manueel aangedreven horloge is zoals een automatisch horloge, maar je dient de veer op te winden door de kroon heen en weer te draaien. Deze horloges kunnen dunner uitgevoerd worden. Als je het echter niet zelf opwindt, valt het stil.
Verder heb je ook zonne-energie aangedreven quartz horloges en ook de kinetische horloges waarbij er energie van de bewegingen worden omgezet en opgeslagen in een batterij.
Let ook op bij de waterdichtheid: 50 meter of 5 bar of 5 atm is met moeite waterdicht, je hebt al één met 200 meter of 20 bar nodig wil je gerust gaan zwemmen.
Zorg ook dat je een stevig horlogeglas hebt (safierglas heeft de voorkeur, plexi is niet krasvrij maar kan je opnieuw polijsten)
Rolex Submariner no date, Breitling Superocean
Heritage (meer duiker looks dan een echte
duiker),
Omega Seamaster Planet Ocean, om maar een paar
te
noemen.
Beste Wesley,
Ik heb weleens gehoord dat een breitling in waarde
daalt, klopt dat? want ik vind namelijk de
Breitling Superocean Heritage erg mooi!
En een IWC Aquatimer, is dat wat? Ik kijk nu naar
Breitling, IWC, Rolex en Panerai.
Water, duiken = Rolex Submariner die mits met verstand of hulp aangekocht (gebruikt) weinig of niet in waarde zal dalen, integendeel
waarde daling zou bij n kado van mn vader ook geen rol spelen. zou ook niet iets zijn wat zo maar weg gaat.
verder ook wat klongy zegt, hoe ga je em gebruiken en wat speelt erbij een rol? wordt t een daily beater (van circa 4000€) of draag je em alleen bij officiele maritieme onderscheidigen ea gelegenheden?
op t forum staat n ehbo lijstje wat misschien kan helpen om je keuze te verfijnen.
persoonlijk vind ik n rolex duiker wel een klassieker, maar er is zoveel meer te kiezen.
Van harte gefeliciteerd x 3
Diploma, cadeau en dat je dit forum hebt gevonden…welkom dus!
Altijd moeilijk dit soort vragen voor iemand als ik, ik ga dan
altijd bij Google dive-watch in afbeeldingen typen en dan vergeet
ik de tijd en de vraag…aan mij heb je dus niet zoveel.
Hans(hcptdg) is dacht ik onder water bevallen en slaapt volgens
mij nog steeds in een rubberen duikpyama dus dat moet haast wel
iemand zijn die er wat van af weet…
Kijk ook eens naar Tudor, neem je die voor gelegenheden en neem je een Steinhart Ocean Vintage Military als daisy beater en voor in de kroeg. Als marine man in elke haven een ander schatje en dan wil er wel eens wat verdwijnen. Dan kan dat beter een Seiko of Teinhart zijn dan het cadeau van je vader.
Sorry voor de wat latere reactie jongens, maar ik wil het horloge dagelijks gebruiken, dus niet alleen bij speciale maritieme gelegenheden, dat ziu zonde zijn natuurlijk.
De keuze is reuze en dat maakt het niet makkelijk om een geschikt horloge te vindn. Ik vind zelf de volgende modellen erg mooi:
panerai submersible/GMT
IWC Aquatimer
rolex submariner/GMT MASTER
ik weet totaal niet wat de voor en nadelen zijn van deze modellen, hopelijk weten jullie er meer van of misschien hebben jullie zelf zo’n model om.