Helson SD te snel en te traag: service?

Van de week mijn mooie Shark Diver Titanium weer eens uit de la gepakt voor een zwemtocht:


hier op archiefbeeld

Vanochtend viel me op dat hij 12 minuten voorliep!
Snel opgemeten met Watchtuner Lite, en ja hoor, +580 seconden per dag.

Gelukkig heb ik een demagnetiseerder, dus snel erlangs gehaald.

Nogmaals gemeten en… -118 :weary:

Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Heb al veel horloges gedemagnetiseerd, waaronder al eerder ook deze, en ze springen doorgaans terug naar een normale afwijking.

Zou het tijd zijn om het werkje te laten nakijken? Het is een Miyota 9015, ongeveer vier jaar oud. Of kan er iets anders aan de hand zijn?
Helaas meet mijn versie van watchtuner geen amplitude of error.

2 likes

Een dagje of wat laten stabiliseren misschien.

Dan zou het nog glorieus moeten lopen.
De waardes die je aangeeft zijn wel behoorlijk extreem.

Lopen alle wijzers vrij?
En klikt de datum juist?

Ik heb ook een horloge met dat uurwerk.
Loopt 5 min per dag te snel.
Geen top uurwerk zullen we maar zeggen.

1 like

Is ie wel voldoende opgewonden? Want zeker als ie net loopt is de accuratesse niet alles.

Anders zou ik m afregelen of laten afregelen. Dit soort movements kan je natuurlijk laten servicen, maar financieel is t vaak niet echt de moeite.

Afregelen heeft natuurlijk alleen zin long term op het moment dat het movement verder in goeie staat is (goeie amplitude etc)

Ik zou 'm inderdaad laten checken door een horlogemaker, via een internet forum blijft het gissen.

Volgens mij voor de prijsklasse van horloges waarin ze te vinden zijn ook niet slecht.

2 likes

Dank jullie wel voor alle antwoorden!

Dit was eigenlijk het beste advies: een half uur na mijn post zat ie op -68, een uur erna op -45, bij de volgende meting op -20 en nu meet ik 'm net op -5,9 :smiley:

Weer wat geleerd: niet meteen na het demagnetiseren weer opmeten!

Is ook helemaal waar. Ik heb 'm een beetje opgedraaid, wie weet hielp dat ook. Ik heb een 6R15 die heel traag gaat lopen net voordat hij stilvalt (zeg de laatste 1-2 uur van de gangreserve), dat zou hier natuurlijk ook nog kunnen spelen.

Eens. Ik heb drie horloges met dit uurwerk, ook nog een Borealis Seafarer (±400e) en een Lüm-TEC ($1100, maar wel met de hand afgeregeld). Nooit problemen mee gehad verder. Sterker nog, ik heb qua betrouwbaarheid nooit een verschil gemerkt met mijn ETA-based horloges, en die hebben zelfs nog een kortere PR.

Ik ga de Helson weer lekker dragen :smiley:

3 likes