Hendriks (of Hendrikken ?)

Zo kocht ik in een onbewaakt ogenblik dit :

Beetje opgepoetst en weer aan het lopen gemaakt. Met dit als resultaat :

Wat me opviel was het uurwerk. een type 560. Nooit van gehoord, maar wel een erg mooi en degelijk stukje werk. Op de Omega site staat dat er maar 3000 van gemaakt zijn. Ik vond zelfs een heel stuk, speciaal over dit uurwerk :
http://www.snapdrive.net/files/476678/Unearthed%20Rare%20Calibre%20560%20Seamasters.pdf
Ik heb dus de KL6292 kast. Best iets bijzonders dus !

En toen kocht ik dit :

Ik had eigenlijk alleen het uurwerkje nodig. Bij aankomst bleek het toch wel een erg net klokje te zijn. Met een intrigerende wijzerplaat. Na wat Tender Love and Care is dit ervan geworden :

Op de wijzerplaat staat een logo met de woorden "Fortiter et Recte"


Dit logo is volgens mij afkomstig van de Zuid Afrikaanse Vlag. Misschien een geschenk aan een hoogwaardigheidsbekleder of zo. Kan iemand me hierbij helpen ?
In elk geval ga ik het horloge niet opofferen voor het uurwerk. Ze blijft lekker in de collectie.

Nu de hamvraag : Zijn dit nu “echte Hendriks” of zelfs “echte Hendrikken” :slight_smile:

Bas

Beide benamingen vind ik goed en ook op z’n plaats met twee van deze aanwinsten:)

Het wapen op de wijzerplaat van de omega is het (oude) stadswapen van Johannesburg zuid-afrika. Van dit wapen is ook de vlag van Johannesburg afgeleid (ie het groene veld met streep en stempels) het wapen zoals afgebeeld op de wijzerplaat is gebruikt tot 1997. Het dateert oorspronkelijk van begin deze eeuw toen het voor het eerst geregistreerd werd in engeland, het werd overigens pas in 1966 bij het heraldisch bureau in zuid afrika vastgelegd. In 1997 is het wapen vervangen door een nieuwe variant.

Na maanden van stiekem meelezen en “oh ja” en “aha” erlebnissen kon ik me toch niet inhouden deze duit in t zakje te doen.

Dorian Schreef:

Na maanden van stiekem meelezen en “oh ja” en
"aha" erlebnissen kon ik me toch niet inhouden
deze duit in t zakje te doen.

Welkom op dit forum. Leuk dat er hoe langer hoe meer meelezers uit de ‘horlogekast’ komen:)

Van horloges weet ik niet zoveel…(alleen dat de mijne al weer voor de 3e keer bij de fabrikant bivakkeerd voor een reparatie zucht…) van zuid afrika iets meer…krijg je met zuid afrikaanse collega’s de hele dag om je heen :wink:

baaie goed forum trouwens :wink:

tjvreeken Schreef:

Dorian Schreef:

Na maanden van stiekem meelezen en “oh ja” en
"aha" erlebnissen kon ik me toch niet inhouden
deze duit in t zakje te doen.

Welkom op dit forum. Leuk dat er hoe langer hoe
meer meelezers uit de ‘horlogekast’ komen:)

Perfecte bijdrage, merci!

Dat bedoel ik! Je hoeft niet alleen van horloges verstand te hebben om je hier te amuseren! :slight_smile:

Paul G. Schreef:

Dat bedoel ik! Je hoeft niet alleen van horloges
verstand te hebben om je hier te amuseren! :slight_smile:

Mijn beste Paul,

Helemaal mee eens.

We moeten ons verstand zo af en toe eens uitzetten, dan komt de Wijsheid vanzelf.
Immers:

Wijs is anders dan geleerd
nee …… geleerd is niet verkeerd
maar wijs , dat is heel and’re koek
minder hersens……minder boek
wijsheid is voor ‘t grootste part
iets méér denken met het hart.
je vol overgave op het forum kunnen amuseren
en naar hartelust tussen al die horloges mogen verkeren!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

snoep voor mijn ogen, prachtig

Om te beginnen altijd zonder “d” hè! :wink:

Maar bij een “Henrik aanwinst” gaat het niet om de schoonheid (wdb gefeliciteerd!), vaak juist eerder het tegenovergestelde, maar om de prijs en de manier waarop. Het moet uit onverwachte hoek komen, anderen moeten het niet zo snel zien (vandaar de prijs) en er is in veel gevallen toch ook wel iets mis mee :smiley:

aaaah,

Nou dan maak ik best nog wel kans.
De Seamaster heb ik voor minder dan een Monster (nieuwe munteenheid op het forum) aangeschaft. En als het dan zo’n onverwacht zeldzaam horloge is, mag je er toch van spreken dat veel mensen het niet goed hebben gezien :slight_smile:
en ja, ze was heel erg lelijk toen ik ze kreeg…

De quartz moet zich nog bewijzen als “Henrik”, want ik weet nog niet of het iets bijzonders is. Ik vermoed van wel. Als het geen Henrik is, dan is het slechts een lelijk toegetakelde plaat :slight_smile:

Met beide horloges is nu eigenlijk niets mis. Maar om een hogere score op de Henrik-charts te krijgen is dat natuurlijk makkelijk te regelen…
(een schepje zand, een onoplettend moment in de magnetron…)

Bas