Henning Koppel 321 horloge voor Georg Jensen

Afgelopen zondagmiddag ben ik naar het oosten van het land gereisd om m’n nieuwe aanwinst op te halen.
Het is een horloge wat is opgenomen in de vaste collectie van het MOMA (Museum Of Modern Art) en munt uit door minimalisme.
Ik had de (iets vroegere) versie met zwarte plaat en kast zonder merkopdruk al en ben erg blij nu ook de stalen versie met witte plaat af en toe om de pols te kunnen doen.
Het ontwerp is van de Scandinavische beeldhouwer Henning Koppel http://www.georgjensen.com/us/designer/henning-koppel/ voor de fa. Georg Jensen; niet te verwarren met Jacob Jensen.
Dit model is niet meer verkrijgbaar. Georg Jensen maakt deze horloge nu in een stalen kast met opstande zijrand waarbij het glas wat dieper ligt.
Bovendien kun je deze vnl. nog kopen met secondewijzer en datumaanduiding.
Dat maakt de aanblik veel onrustiger of eigenlijk niet meer zo minimalistisch.
De vorige eigenaar heeft bij aanschaf de zwarte band vervangen door een honingkleurige Kaufmann-band.
Als deze kast zwart zou zijn geweest, was het een makkie; dan kwam er een zwart bandje aan. Nu, met deze stalen kast weet ik het nog niet… :wink:

Henning Koppel 321 met zwarte plaat

En de nieuwe aanwinst Henning Koppel 321 met witte plaat
Foto is even snel met weinig licht uit de hand genomen; dus niet helemaal ragscherp…

Heel fraai! En terwijl ik dit lees, zit ik met een pen in m’n handen die ook in de collectie van het MOMA zit, de BIC Cristal. Klasse hoeft niet duur te zijn :wink:

lencoth Schreef:

Heel fraai! En terwijl ik dit lees, zit ik met een
pen in m’n handen die ook in de collectie van het
MOMA zit, de BIC Cristal. Klasse hoeft niet duur
te zijn :wink:

Dank je! En ja, die Bic is ook een ontzettend goed doordacht ontwerp.
Heb 'm de laatste decennia niet meer vastgehouden, vroeger liep er wel eens meer inkt uit dan wenselijk was. Is dat inmiddels verbeterd?

Mijn Movado mag er qua minimalisme toch ook wel wezen toch?

http://s128.photobucket.com/user/marijn_album/media/movado-apert261_zps86e3b56b.jpg.html

Brutus Schreef:

Heb 'm de laatste decennia niet meer vastgehouden,
vroeger liep er wel eens meer inkt uit dan
wenselijk was. Is dat inmiddels verbeterd?

Heb er de laatste jaren geen problemen mee gehad, maar ik herken het wel van vroeger. Uitgelopen pen in een lichtgrijs pak was geen goede combinatie…

Absoluuut, Marijn. Ook dit Horwitt ontwerp is opgenomen in de MOMA-collectie. Vandaar de bijnaam "Museumwatch"
http://www.ablogtowatch.com/movado-museum-dial-watch-original-prototype-on-ebay/

lencoth Schreef:

Brutus Schreef:

maar ik herken het wel van vroeger. Uitgelopen pen
in een lichtgrijs pak was geen goede
combinatie…

(:smiley:

Brutus Schreef:

Absoluuut, Marijn. Ook dit Horwitt ontwerp is
opgenomen in de MOMA-collectie. Vandaar de bijnaam
"Museumwatch"

Nu is de originele “Museumwatch” geen Movado, maar dat is weer een verhaal apart. Het is zeker een mooi ontwerp.

Brutus Schreef:

Absoluuut, Marijn. Ook dit Horwitt ontwerp is
opgenomen in de MOMA-collectie. Vandaar de bijnaam
"Museumwatch"
http://www.ablogtowatch.com/movado-museum-dial-wat
ch-original-prototype-on-ebay/

Leuk artikel. Dank voor de link.

Mooi! Een fijnmazige mesh band zou goed kunnen staan.

Gr.
Han

Han R Schreef:

Mooi! Een fijnmazige mesh band zou goed kunnen
staan.

Gr.
Han

Bedankt Han, voor het meedenken! Een mesh band is een idee, maar heb er zojuist een glad zwart leren bandje om gedaan. Moet zeggen: staat niet verkeerd. Moet nog ergens een mesh hebben; zal 'm er eens bijhouden!.

leuke aanwinst. ik zou een donkerblauw of bordeaux bandje proberen.
en wel één mm breder :wink:

Arno Schreef:

leuke aanwinst. ik zou een donkerblauw of bordeaux
bandje proberen.
en wel één mm breder :wink:

Yep Arno, dat stoorde mij ook al, vandaar dat ik er ff snel het zwarte bandje aan heb gezet. Die sluit mooi strak aan bij de lugs. :wink:

Andere kleuren zal ik t.z.t. ook gaan proberen! Wat dat betreft is een witte plaat met stalen kast wat flexibeler qua toe te passen bandkleuren. De andere versie met zwarte kast en zwarte plaat, laat weinig keus over.

Heel mooi hoor (tu) proficiat!
Naturel leder vind ik erg mooi bij een zwarte plaat,
een witte plaat biedt idd. vele mogelijkheden…
Jammer dat je maar 2 polsen hebt, gelukkig zitten er
wel 24 hele uren in een dag :wink:

Ik wens je er veel plijzier mee/van!

mvg

Ik vind vooral de zwarte met zwarte plaat op zwarte band een plaatje!

Super!!

Der mag daar mss alleen een band op met wat structuur om het totaal te breken

Leuke en toch bijzondere aanwinst, proficiat!

proficiat!

marijn Schreef:

Mijn Movado mag er qua minimalisme toch ook wel
wezen toch?

http://i128.photobucket.com/albums/p189/marijn_alb
um/movado-apert261_zps86e3b56b.jpg

Het horloge van Brutus mag er wezen, maar eigenlijk vind ik de Movado nog mooier!
Ik denk doordat de markers ontbreken en de wijzers niet aan de achterkant uitsteken, dat maakt he beeld nog rustiger.

Prachtig minimalistisch horloge, echt heel mooi (tu)
Door de zwarte indices kom je gauw op een zwart bandje, en de juiste kleur bruin zal ook niet heel eenvoudig zijn. Veel banden er naast houden lijkt me. Wat misschien ook mooi is, is om naar de grijze kant te gaan, antraciet, of misschien nog net iets lichter.Ik zat even zelfs aan rog te denken, maar het patroon op die banden is wel heel contrasterend bij zo’n strak horloge.

Succes met de banden jacht, dat vind ik misschien wel bijna net zo leuk als de zoektocht naar het horloge zelf.

Groeten,

Martin

Mannen, allemaal bedankt voor de leuke en positieve reacties.
Het gladde zwarte bandje wat er sinds gistermiddag op zit, bevalt tot nu toe goed, maar ik ga zeker experimenteren met andere kleuren.

En ach, Martin, wie van ons heeft er nou geen bandenfetisch?! :wink:

Edit: ben wel wat gehandicapt door de korte afstand van de lugsholes tot de kast.
Daar passen alleen erg platte bandjes tussen.
Andere kant is dat een bandje wat dicht bij de kast zit, als geheel een fraaier aanzicht geeft.