Henrik aanwinsten, wat en hoe?

Gisteravond liepen 2 van die “op goed geluk” veilingen af. Nu viel dat “op goed geluk” best wel mee, het waren veilingen met imho een niet zo heel goed verborgen juweeltje die, als ik ze koop dan als “Henrik aankoop” door het leven moeten. En omdat ik wel eens de vraag krijg “Hoe doe je dat toch steeds?” deze post.

Om te beginnen moet je deze veilingen vinden, dat is vaak het grootste probleem dat alleen op te lossen is door goed te kijken. Ben je dan zover dat je er 1 gevonden hebt is het een kwestie van geduld en geluk. Niet bieden tot de laatste seconde en hopen dat niemand hetzelfde ziet als jij.

De eerste veiling werd in Duitsland aangeboden, een lot met een aantal rotzooihorloges die er uitgelicht werden maar tussen de horloges die er niet uitgelicht werden zat nmm juist een horloge dat wel het vermelden waard was geweest.
De omschrijving: Konvolut Uhren 10 Stck, 2 xDugena, 60 er Jahre & andere. Die Uhren sind nicht auf Funktion getestet. Gebrauchsspuren. Für Sammler und Jäger

De foto’s die ik minder interssant vond:

En de foto die nmm wel interessant is. Ziet u?

Deze lot kon ik voor een niet al te hoog bedrag kopen. Nu even afwachten hoe de staat is maar imho ziet het er goed uit. De rest kan dan terug op eBay oid.

De tweede kon ik helaas niet kopen. Dit lot ging voor nog geen 50 dollar maar de verkoper kon mij niet op tijd vertellen of hij wel buiten de VS zou verzenden en hoe ik dit kon betalen, hij is een ebay newbie (die zijn er ook). Op zich trouwens een veel interessanter lot.

Beschrijving: Ladies P. Breguette; Kronoton; Elgin; Evans; Chevrolet; Timex; Relaince; Waltham; Jurgenson; Seiko. Mens; Witnauer; (2) Waltham; Remington Del Bana; Citizens; Boulova; Moeris; Hamilton

Niet zo interessante foto’s:

Wel interessant is deze foto. Goed kijken en u zult zien dat het erg de moeite is geweest voor de koper om hier nog geen 50 dollar aan uit te geven. Ik denk dat als je de rest met wat betere foto’s terug zet, je ze voor veel meer kunt verkopen. En dan hou je dat ene horloge over…

Tot zover een kleine cursus “Henrik aanwinsten”, ik hoop dat u er wat heeft gehad.

Fijn, maar zou je dan voor de niet zo getrainde kenners onder ons, ook nog even aan kunnen geven wat er nou zo bijzonder is aan deze lots, want ik zie het niet…

Henrik, ik denk dat het niet uitmaakt wat jij voor foto’s en dingen op het forum zet. Ik ervaar het altijd als iets leuks en goeds als ik een ‘Henrik’ item zie! Ga vooral zo door. Jij maakt het forum tot iets waar ik in ieder geval verslaafd op aan het worden ben. Heb ik toch nog een verslaving. Ik rook niet, drink niet, en heb geen mobiel. Ik ga wél naar Zadkine! Maar dat wist je natuurlijk al. Ik ben er zo vol van dat ik denk dat ik een beetje vervelend aan het worden ben. Sorry voor iedereen die zich daar wat van aan trekt.
Groeten, Ben. (…)

Neen hoor Ben, we kijken er zelfs mee naar uit om je wekelijks verslag te lezen, eens je begonnen bent. :wink:

Ik zie het ook niet, maar daarom heet het ook een Henrik aankoop :slight_smile:
ik denk dat Henrik het tzt ook nog wel zal vertellen, misschien dat iemand anders het wel ziet ?
't zijn in ieder geval leuke zoekplaatjes.

Marc-B1 Schreef:

Neen hoor Ben, we kijken er zelfs mee naar uit om
je wekelijks verslag te lezen, eens je begonnen
bent.

Mijn beste,

Sterker nog !!!
Ik verwacht een lezing van ‘Ben’ tijdens een of ander horloge-seminar ergens in Zuid-Limburg bijvoorbeeld.
“Ik hoor het nog wel” :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Ha, ha, Tissot62. Daarvoor moet je goed zijn en ik ben nog helemaal niets. Ik heb er wel heel veel zin in maar vooralsnog Ben ik nog niets. Ik ga wel heel erg mijn best doen en als ik ben gestart, krijgen jullie verslag.
Groeten, Ben.(…)

Tissot62 Schreef:

Marc-B1 Schreef:


Neen hoor Ben, we kijken er zelfs mee naar
uit om
je wekelijks verslag te lezen, eens je
begonnen
bent.

Mijn beste,

Sterker nog !!!
Ik verwacht een lezing van ‘Ben’ tijdens een of
ander horloge-seminar ergens in Zuid-Limburg
bijvoorbeeld.
“Ik hoor het nog wel”

Orologio Signaturis Temporis

Hé Tissot62,

Je moet hem nu ook geen schrik gaan aanjagen… :smiley:
’t zal al moeilijk genoeg zijn…

Nou, kweenie zeker, maar misschien die twee chrono’s??
In het eerste lot de derde van boven een 70-er jaren (??) chrono; in het tweede lot 2e linksonder de (Landeron??) chrono?? het zou zo op het oog natuurlijk ook een Angelus 215 massief gouden jumbo chrono kunnen zijn,maar dat merk komt niet in het rijtje voor, dus het zal wel een Delbana chrono zijn geweest.

Je vraagt je altijd af waarom mensen hun spullen proberen te verkopen met zulke beroerde, wazige fotootjes waar je net niks op kan zien…

Het kan je natuurlijk een leuk klokje voor weinig opleveren, maar het blijft een gok; mijn laatste “Henrik aanwinst” (nog onderweg) daar stond dit plaatje bij:

[

Altijd weer spannend of het is wat je denkt!! :smiley: :smiley:

Groet,
Paul

Goed gezien Paul! En bij de onderste kan het ook nog de Moeris zijn. Die hebben ook chrono’s gemaakt (laten plakken). Ik heb deze laatst zitten volgen, ging voor 100 pond (ongeveer 150 euro). Daar zit een Landeron 11 (lijkt mij, stond er niet bij) in.

Ik heb geen idee wat voor uurwerk je daar hebt Paul, maar ziet er erg mooi uit!
Een paar gokjes/waarnemingen: Iets met 1 drukker? 19’’’?

In die Moeris zit een Landeron caliber, volgens mij lijkt die op een 13 maar een 11 is ook goed mogelijk.
en wat Paul daar gekocht heeft is volgens mij een Valjoux 22 GH 17 jewels,
best wel spannend allemaal,zeker als het nog goed loopt.
groet André

Leuke Les 1: Hoe scoor ik een “Henrik aanwinst” (tu)

Ben benieuwd wat er aan leuke en bruikbare horloges nog bij jullie binnenkomt. Keep us posted !

Een valjoux 22 zou kunnen (GH denk ik niet) maar dan ontbreken er delen.
Dat is altijd een van de leukste dingen hieraan, je weet niet (zeker) wat je krijgt, soms is het een enorme tegenvaller!

Vanmorgen gebracht, en ikke is bijzonder blij:

30-er(??) jaren; massief gouden kast, deksel en lunette scharnierend, hele goede staat, en inklusief origineel doosje! :smiley: :smiley: :smiley:

En ja natuurlijk ontbreken er wat schroefjes, wijzertjes en onderdeeltjes, maar da’s de hobby, dat maakt het nou juist zo leuk! :wink:
Het is inderdaad een oud type Valjoux 22 (goed gezien heren (tu) ), wel met 2 drukkers, ik heb in al mijn boekjes gekeken, maar kan eigenlijk geen info hierover vinden; met name hoe de “stopdrukker” (die dus ook ontbreekt) zou moeten werken is me niet helemaal duidelijk, het schuifje is er wel; iemand die hier documentatie of foto’s van heeft??

Groet,
Paul

Ik heb er ook weinig over gevonden.
Ik heb hier wel een afbeelding, maar ik heb geen afbeeldingen van oude of nieuwe uitvoering.

Das een heel mooi klokje, Paul (tu) massief gouden kast , mooie wijzerplaat, scharnierdeksel ,
kan niet beter.
2 pusher model is in ieder geval na 1933.
hier 2 Valjoux 22 calibers , hoop dat je er wat an hebt.,
die van jouw lijkt me een tussen model/variant.

groet André

Er zijn veel onderdelen anders dan de 22.
Het plaatje onder de startdrukker heb ik nog al gezien en ben op zoek.

Alvast bedankt voor je speurwerk Freddy, ik ben ook al een tijdje aan het rondneuzen en denk dat Andre (zie plaatje in post hieronder, ook hiervoor dank trouwens!) het bij het rechte eind heeft; het is een tussenmodel tussen “oud” en “nieuw” in, met sommige unieke onderdelen.

De “oude” 22 wordt altijd weergegeven als een enkeldrukker, op het plaatje van Andre zit de drukker in de kroon, in dit plaatje (uit de Official Catalogue of Swiss watch parts) staat een afbeelding met een aparte drukker, dan echter wel weer met de nieuwe chrono-brug:

In het Quickfit boek vond ik de verschillende oude (OS) en nieuwe (NS) delen op een rijtje:

maar zoals je ziet: geen “oude versie” met twee drukkers!

Na een hele tijd googelen vond ik echter op het Timezone forum dit plaatje:

Zo te zien zit er een resethevel, scharnierend om de bevestigingsschroef van de nulstelveer??
Dan zou onderin die hevel een pennetje zitten, die in het gat in het “drukker-schuifje” moet vallen, zeer vreemd dat deze hevel als onderdeel “#8180 oude vorm” in geen enkel onderdeelboek te vinden is!
Ik denk dat de hevel een kwestie van zelf maken wordt, ik gok er wel op dat de “oude” nulstelveer #8350 moet kunnen werken, wellicht met wat bijbuigen (hij moet uiteindelijk de “andere kant” op drukken)

Als je nog meer info vind, of andere ideeen hebt, dan hoor ik het heel graag!

Groet,
Paul

Zo, even een weekje weg geweest. En natuurlijk kwam in die tijd via mijn schoonfamilie het pakje met de chrono (eerste lot uit bovenstaande verhaal) binnen. De “rest” van het lot is niet eens onaardig, leuk voor in een grabbelbak bij de Rikketik en ik denk dat ze de kosten van de aanschaf misschien wel kunnen opbrengen. Waardoor onderstaande dus gratis is…

De chrono, een “echte Primato” waar het allemaal om ging, was eerst even schrikken. Beide kleine wijzers lagen los onder de plaat en de chrono seconde stelde 0 op ongeveer 8 uur. De kroon zat los, ik kon de wijzers niet verzetten en het stiftje bleek wat roest te hebben.

Na het openen van de achterdeksel de eerste positieve ervaringen, in het achterdeksel staat “Heuer-Leonidas SA”. De achterdeksel komt in ieder geval van goede huize :D, ik denk dat de kast daar ook wel van is, onder de naam Heuer zijn er vergelijkbare ontwerpen uitgekomen.
Het uurwerk, een ordinair Valjoux 7734 uurwerkje, is gelukkig verschoond gebleven van roest en loopt op zich goed.

Ik heb de chrono seconde op 0 gezet, de kleine wijzertjes op hun plek. De plaat is erg vrolijk en in prima toestand alleen is het glaasje wat gekrast. Omdat ik de wijzers niet kan verzetten kan ik ook de datum niet aanpassen. En wat zo grappig is, de datum verspringt ook rond 8 uur. De technische kenners onder ons zullen nu wel meteen doorhebben wat er mis is met het uurwerk, chrono seconde stelde 0 op 8 uur, datum verspringt om 8 uur… lijkt mij dat daar een verband is…?

Ik denk in ieder geval dat het geheel eenvoudig te repareren zal zijn en ben erg tevreden over de aankoop, imho een echte “Henrik Aanwinst”!

Leuk hoor Henrik. Ik ben dan wel geen kenner, maar kan je de wijzers er niet afhalen en zo terugplaatsen dat de datum en de seconde netjes op 12 uur verspringen / nulstelt op de 12? Of is dat te simpel ;).

Groeten, Gerwin