Henrik aanwinstje....het zit hem in de details...raadseltje

Een tijdje geleden stond deze slechte foto op een van de bekende veilingsites:

we zien een Citizen duikhorloge met rubberbandje waaraan een watertemperatuurmetertje en een flinke dieptemeter van “La spirotechnique” ook met een rubberbandje.

Mijn interesse was ondanks dat meteen gewekt, de alarmbellen rinkelden…

Laten we er een raadseltje van maken: Wie weet waarom ? Ik heb het 1 iemand van het forum verteld, hoop dat ie effe sportief doet.
De winnaar krijgt eeuwige roem.

Inmiddels is het spul hier, daar is echter een aantal maanden overheen gegaan maar ik zat helemaal goed (tu).

Wie ziet wat Henrik altijd ziet en ik op deze foto ook gezien heb ? :smiley:

Ik gok dat het met de band van de citizen te maken heeft…maar waar die van is zou ik zo 123 niet weten…

Yaffle

Die Citizen-duiker is wel een oud model. Ik dacht zelfs een van de eerste duikers van Citizen, maar dat weet ik niet zeker…

Een Citizen duiker kan toch niet al te veel waard zijn ? en van die dieptemeter heb ik helemaal geen verstand, ik gok hem : Henrik ook niet, dus dan moeten we het in het horloge zoeken.
Bandje ziet er niet bijzonder uit? en wat moet er bijzonder zijn aan een temperatuurmeter…
Gewoon een kroon op 9 uur, zal vast wel normaal zijn voor Citizen productie.
Naam van de foto is Speedtimer, geen idee wat die term betekent, maar ik kan hem alleen terugvinden in combinatie met Seiko niet met Citizen.

Ik zou het echt niet weten, en zou dit ook direct laten lopen als ik het zag.

Oftewel, geen idee !

Die Citizen lijkt een 52-0110, en hij lijkt ook in goede staat, dus als de prijs goed was denk ik dat die Citizen hier de Henrik-factor was :smiley:

Ruud

ik ben erg benieuwd … :slight_smile:

Nou, Henrik was hier gewoon aan voorbij gegaan hoor :smiley: En nog, ik heb geen idee! Ik wil wel gokken, de temperatuurmeter is van een bijzondere soort? Panerai ofzo?

ook ik zie het niet,ben wel erg benieuwd!!!

De oplossing van het raadseltje :smiley:

Yaffle zat er redelijk dichtbij, maar kon het niet geheel plaatsen.

Hier het hele verhaal:

Een jaartje of 2 geleden kocht ik voor een paar centen een voor mij onbekend duikhorloge. Leuk ding, maar voor de rest nogal onbekend.
Er zat een Seiko band aan, die op deze foto is vervangen door een andere.

Het gaat om de Scubapro 500. Een duikhorloge uit de late jaren 70 / vroege jaren 80. Schijnt dat ze redelijk veel verkocht zijn in duikshops maar het merendeel is verdwenen.

Ook op ander forums wordt wekelijks gepost wat men zoal draagt, hier is dat de woensdag.
Op een gegeven moment kreeg ik een mail van iemand in de VS die zo’n zelfde horloge had en bezig was met info op te duiken over dit horloge.

Dat bleek nog niet zo heel makkelijk, bleek dat ze veelgezocht en daarmee duur zijn, vroeger in gebruik geweest bij enkele militaire korpsen (foto is van een Noorse militair) , de kast lijkt op de oude Eterna Kontiki en Aquastar Benthos en hij stuurde me oa deze foto’s:

Per toeval zie ik deze foto staan en de alarmbellen rinkelden

Het muntje zal nu toch wel vallen :D:D

Het ging inderdaad om het bandje wat aan de Citizen zat. Volgens de eigenaar van het spul was dat de originele band, maar dat was onmogelijk.
Nummers en text in de band komen overeen met de originele Scubapro banden.
Verzamelaars van oude duikhorloges weten hoe moeilijk het kan zijn om een originele band te vinden en welke prijzen betaald worden.
Een originele rubberband van een Omega “ploprof” doet gauw 600-700 euro. Zelfs een rubberband van een Seiko 6105 gaat richting de 100 euro.

Inmiddels is de Scubapro met de originele band herenigd: Ik helemaal blij met een originele en komplete Scubapro500

Bij het kopen van zo’n spul houdt je er rekening mee dat je een en ander gaat weggooien…dat valt gelukkig ook nog wel mee, hier de rest van het spul.

De Citizen is inderdaad een 52-0110 en redelijke toestand, maar heeft een nieuw glaasje nodig en gaat met een Nato verder. Wijzers en plaat zien er perfect uit. De kast heeft wat lichte gebruikssporen.
Opvallend is de ingewerkte draaring in de kast, wordt ook weer bij de nieuwe Seiko Sumo toegepast.

De dieptemeter tot 80 m is reusachtig, de wijzer en cijfers geven nog een tijdje licht, Dit dateert uit de vroege jaren van het recreatief duiken. De band is een geheel en de meter word op de band geschroefd, aan de achterkant zitten sleuven in de band waar water richting meter kan stromen.

Als laatste het temperatuurmetertje, zelfs van een gerenommeerd merk en werkt nog steeds.

De foto’s heten allemaal speedtimer.
Speedtimer is de naam van een Seiko 6139 of 6138 chronograaf die alleen voor de japanse markt bestemd was.
Hier een voorbeeldje (de export modellen hadden Chronograph Automatic onder Seiko staan)
Zoals ik al schreef, het zit hem in de details.

leuk verhaaltje; ik heb de draad met plezier gevolgd.
proficiat met de hereniging

leuke vondst … (tu)

Wat een goed verhaal! En ja, hartstikke tof dat je horloge en band herenigd hebt! :slight_smile:
Ik wens je veel plezier van je schitterende aanwinst! (tu) (tu)

Leuk verhaal, maar dit ging mijn puzzelkunsten toch te boven hoor !
Moet ook toegeven dat ik het bandje niet als waardevol had gezien.

Veel plezier ervan !