Alleen jammer dat je Japans aardewerk aanhaalt in een topic over HAQ. Deze Seiko’s met porseleinen dial horen hier niet, want we hebben het over een Spring Drive versus een Automaat:
Want ja, zo’n rare radio controlled quartz verliest een halve seconde per dag. Da’s een factor 36 maal zo inaccuraat als mijn Chronomaster die per dag 0,0136 seconden mag verlopen. En die loopt ook op licht. Tussen iedere dagelijkse radio-sync in verlies jij grofweg 35 maal zoveel tijd.
Maar los van die discussie is dat natuurlijk BS tov Haq etc. Zonder signaal lopen ze makkelijk 15 seconden per maand uit. Je horloge is heel accuraat maar het uurwerk niet per se.
Ik weet niet waar je dat op baseert, maar als ik hem check met de atoomklok dan loopt hij op elk moment dat ik dat doe werkelijk exact gelijk.
En aan het einde van het verhaal (na een jaar) is mijn afwijking kleiner dan die van jou. Haha, sorry man… LOL
Klopt idd dat het quartz uurwerk van de Citizen in basis een veel grotere afwijking heeft. Echter is deze Citizen niet een horloge met enkel dat basis uurwerk, er is een radiosturing aan toegevoegd wat maakt dat het ineens een hoogst accuraat horloge is. Ik denk dat je dat wel samen moet zien als een geheel.
Hahaha… Nee hoor, daar hoef je je niet voor te verontschudligen. Syncen met externe tijdsbronnen is valsspelen, Henk. Da witte gij ook. Jij weet net zo goed als ik dat als de Duitsers ophouden met hun zender, jij gewoon 15 seconden per maand doet. Ai ai ai.
Zijn we nou echt een pieswedstrijd aan het hebben over wiens quartz technologie nou superieur is?
Nerd alert van de hoogste orde.
I approve.
Ik heb mijn radio controlled Citizen de deur uit geschopt toen ik de Chronomaster eenmaal in huis had, maar hij heeft me 11 jaar trouw gediend:
De mijne deed maar één radio-station, dus buiten een straal van 1000km rond Mainflingen was ie redelijk nutteloos. Wel met perpetual calendar. Dat dan wel weer.
Oke nerd alert🤓indeed and approved.
Maar dan moet ik toch nog even toevoegen dat mijn horloge na 40 dagen al zuiverder zou moeten zijn dan de chronomaster (gewoon even melden omdat het kan😁)
Dat neemt niet weg dat ik mijn Citizen best wil ruilen tegen je chronomaster hoor.
Mijn radiocontrolled en Astron liggen naast mijn Chronomaster in de kist en zie duidelijk verschil ontstaan als ze geen signaal ontvangen. Als ze weer gesynchroniseerd zijn lopen ze weer gelijk met de Chronomaster
In een worst case scenario, uiteraard. Want ja, het is maximaal 5 seconden per jaar. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat jouw horloge maximaal 15 seconden per maand doet in hetzelfde worst case scenario, dus we weten helemaal niks tot we het meten.
Ik vrees dat je een ander moet zoeken voor zo’n ruil. Niks tegen jouw horloge, maar het is zeer zeker geen 37mm kast.
Ben je nu aan het zeggen dat de Chronomaster redelijk in sync loopt met de atoomtijd?