In Duitsland zit een horlogeboekenfanaat met een uitgeverij die oude horlogeboeken opnieuw beschikbaar maakt. Ik kreeg een mailtje dat hij de nederlandse versie van Jendritzki ook gaat uitgeven.
Ik denk dat dit de eerdere, misschien de eerste versie is. (Een latere versie zwerft hier ook digitaal rond, maar dat is een scan van een kopie, kwaliteit is niet geweldig.)
Ik heb de hand weten te leggen op de duitstalige versie… gezien het gegeven dat Duits voor technici een verplicht vak was in de tijd dat ik op school zat… heb ik met het lezen van duitstalige boeken geen problemen… en … ben ik tenminste zeker dat er geen vertaalfouten in staan
Inclusief verzendkosten naar Belgie kwam dit op
46,90 euro.
Hopelijk is het boek zen geld waard , ik kijk er
naar uit.
Ik vind het boek zeker zijn geld waard… het behandeld per hoofdstuk bepaalde delen van het uurwerk, de constructievormen, de problemen die ermee kunnen voorkomen, en hoe deze te verhelpen.
Is dit boek: “vakboek voor de moderne horlogemaker van hendritzki” hetzelfde als “handleiding voor de uurwerkhersteller”? (die op scribd staat). Zijn dit verschillende boeken of dezelfde boeken met een andere titel? Ik heb thuis handleiding voor de uurwerkhersteller.
Ik kocht verleden week op marktplaats het Vakboek voor de moderne horlogemaker, Nederlands, uit 1962.
Het boek die op scribd staat is moderner, mooiere foto’s en heeft een andere indeling.
Die van de Duitse shop heb ik ook gekocht, herdruk eerste versie uit1962. Goed boek overigens. Die nieuwere is uit de begin jaren '70 en is vernieuwd en verbeterd. Dat is de derde editie door Gerard Faddegon. Hij is moeilijk in boekvorm te krijgen; ik heb er een set kopieën van, maar zou graag het echte boek kopen
Prima naslagwerk; hier en daar wat verouderd maar de basics staan er prima in. Kwartshorloges waren er bijvoorbeeld nog niet, de eerste elektrische al wel - en die worden ook besproken.
Dat vind ik nou ook. Je hebt “handleiding voor de uurwerkhersteller” “vakboek voor de moderne horlogemaker” en “moderne uurwerkreparatie” allemaal van hendritzki
Dit boek heeft iets meer dan 132 blz terwijl “vakboek voor de moderne horlogemaker” afgaande op de inhoudsopgave 226 blz heeft. Ik ben heel benieuwd naar de verschillen.