Vele merken brengen steeds vaker heritage modellen op de markt.
Komt dit omdat de vintage markt zo in trek is en ze zo klanten hopen te trekken die vintage willen maar de betrouwbaarheid van een nieuw uurwerk willen?
Ik vind sommige modellen echt mooi geslaagd en anderen totaal niet.
Post hier een heritage model die je echt geslaagd vind of misschien wel totaal de plank heeft mis geslagen.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Zelf vind ik deze Oris meer dan geslaagd.
De meeste heritage of soortgelijke invalshoeken (met ‘vintage feel’) vind ik eigenlijk gewoon net niet. Designelementen: graag. Faux lume etc.: graag niet.
Zo heb ik de Dan Henry 1964 nog geen 2 minuten buiten de doos gehad voordat ik besloot dat hij niet voor mij was. Je mist het gevoel gewoon.
Soms mooi, soms minder zo vind ik de huidige Oris CHRONOris re-issue een redelijk gedrocht omdat het van een chrono tot een simpele driewijzer automaat met een extra kroon verworden is.
De Heuer Carrera 1964 re-edition die ik zelf heb vind ik echt te gek, dezelfde afmetingen als het origineel, plexi etc. Helemaal goed!
Ik moet zeggen dat ik ook nog wel graag een vintage horloge zou willen kopen maar vraag me daarbij toch altijd af of ik die wel echt dagelijks zou kunnen dragen. Vind de zekerheid van een nieuwer model met klassieke uitstraling dan toch prettiger.
Daarnaast kun je als merk natuurlijk ook gewoon zestig, zeventig jaar in essentie dezelfde model blijven maken
Is het dan heritage? Of gebrek aan fantasie? Of juist toonbeeld van vertrouwen in je eigen ontwerp?
Vind het een mooie verwijzing naar het verleden van een merk, ben zelf sowieso iemand die niet teveel poespas wil en retro en eenvoud kan waarderen, maar niet als dat oude meuk en <38mm is… Deze trend bevalt mij dus wel
Heb zelf sinds kort deze heritage en daar heel erg blij mee