Herkennen jullie jezelf?

Onbegrijpelijk dat die journalist zo’n stukje niet eerst even voorlegd aan een ““getikte”” of aan een juwelier.
Wat moet een gemiddelde horlogeleek nou met zulke waardeloze non info ,
blijft in verwarring achter :S

Ik ben blij dat .Laury met dit onderwerp is gestart ik wilde deze vraag ook al aan julie stellen . ik let zeker op de horloges wat de mensen dragen een horloge kan soms heel veel zeggen over de persoon zelf ,ik vindt het mooi als iemand geniet van het horloge die hij draagt . ;; Karel {jacob}::

Tic tac tic tac Tiiiiiiiiiiiiic, eens getict blijft getict. Maar ja als je niet getict ben begrijp je dat niet.

Arjay

Een horloge zegt wel degelijk iets over de drager, al kan een psycholoog daar meer over zeggen dan ik. Laat iedereen maar lekker dragen wat hij prettig vindt, dan wordt het er in ieder geval niet saaier op. In grote lijnen is wel te zeggen dat opvallende klokken de aandacht trekken, waarschijnlijk de bedoeling van de drager. Een horloge met een mooi uurwerk zichtbaar door de glazen kastbodem is meer voor stille genieters (tenzij de kast weer enorm groot is natuurlijk). Een kennis van mij loopt de hele dag met een quartz van de V&D van 25 euro, máár: in het diepste geheim heeft hij mij toevertrouwd dat hij twee hele kleine chique Pateks heeft (Calatrava), en laten zien natuurlijk. Die draagt hij alleen binnenshuis, want: hij wil niet dat zijn horloge als duur herkend wordt, ook niet door kenners, wat je noemt een stille genieter…

Ik heb meerdere hobby’s die ik intensief beleef, 3 daarvan zijn b.v. (sport)auto’s , Horloges en geluidsapparatuur , en de contacten die ik heb vanuit de auto hobby zijn het meest primair, dus krachtig maar nogal oppervlakkig (tenzij het een specifiek vintage model betreft), Met horloges ervaar ik bij de liefhebbers meer diepgang, dat betrekking heeft op de schoonheid en innoviteit die horloges kunnen hebben, zegt tevens hoe mensen in het leven staan en er tegen aankijken.

De echte liefhebbers van geluids apparatuur, de audiofielen dus, die staan qua perceptie toch wel met de meeste diepgang in het leven, en hebben een heelruim besef van wat echt belangrijk is in het leven. Let wel, daarbij gaat het wel om de emotie van de muziek, niet meer de apperatuur, die is er alleen maar voor ondersteuning van de emotie overdracht. Het leuke daarvan is dat het om de essentie gaat, niet om wat de set heeft gekost. (b.v. iemand die de passie deelt en een bescheiden set heeft met een andere liefhebber met en set van > 700K euro en toch is de beleving van gelijk niveau)

Het verschil in beleving met horloges kan zeer divers, terwijl 2 personen toch hetzelfde horloge dragen, met geluid komt dat veel dichter bijelkaar en met auto’s heeft het toch vaker met “Neanderthaler” gedrag te maken.:smiley:

Genesis

Ik ben ook audiofiel, en geniet van mooie muziek door mooie apparatuur. Dat geeft inderdaad een hele diepe gevoelsbeleving. Maar een diepe gevoelsbeleving is wat anders dan diepgang. Diepgang heeft te maken met gedachten over het leven, en je omgang met je medemens en de wereld. En voor mij ook heel sterk met het geloof in God. Diepgang heeft niets met materiële dingen te maken. Nooit. Ghandi was een mens met enorm veel diepgang, en ik betwijfel of die grote man een dure stereo had, of dure horloges.

Je hebt geen dure stereo nodig voor een diepere beleving, het gaat om de essentie, daarom haalde ik ook een uiterste aan mbt een setprijs. Daarom kan iemand met een bescheiden set op gelijk niveau communiceren met iemand die een hele kostbare set heeft. En ik ben met je eens dat het zeker met spiritualiteit te meken heeft. (niet iedereen heeft iets met goddelijk geloof) Door de emotionele beleving kom je automatisch tot diepgang is de ervaring die ik deel met mede audiofielen.

Genesis

Maar met betrekking tot horloges durf ik wel te stellen dat men toch wel een veel intenser gevoel krijgt bij een prachtige Breguet-tourbillon met super afgewerkt uurwerk dan een eenvoudig automaatje van 300 euro, al kun je daar ook plezier aan beleven, natuurlijk. De onderliggende gedachte is bij beide wel gelijk (liefhebberij), maar het een benadert de diepere emoties natuurlijk veel beter dan het ander. Daarom heeft men hier ook een voorkeur voor mechanisch boven quartz, ook al geeft die laatste beter en nauwkeuriger de tijd aan.

Klopt het is een groei proces, en niet iedereen haalt dezelfde hoogte of diepgang zo u wlt. Hetzelfde gaat op voor een andere hobby van mij de beleving van goede Malt Whiskey’s.

Genesis

voor mij heeft een horloge niets met status te maken. Als liefhebber let ik er natuurlijk wel op wat mensen dragen.
Status heeft ook met marketing te maken. Een leek kent vaak alleen de "grote"merken (R, B, C) je weet welke ik bedoel. Deze merken hebben een duur imago en verlenen de drager zo status? Misschien voor de leek…

Sinds ik het forum lees kijk ik ook anders tegen dragers van deze merken aan. Vroeger dacht ik ook dat het allemaal patsers (beetje kort door de bocht ) waren die dit droegen. En niets voor mij. Nu zie ik het meer genuanceerd. En kan ik ze wel waarderen. Ook echte liefhebbers op het forum dragen ze…
Allemaal kwestie van smaak.

Als liefhebber weet je overigens dat er exclusievere merken zijn, die je onopvallend kunt dragen zonder je te hoeven verantwoorden naar mensen die naar je opvallende “bekende merk” vragen.

groeten Arno