Herkennen saffier

Vanmorgen bij het openen van mijn horlogekist in het zonnetje viel mij het volgende op:

Ik heb een aantal horloges waar een saffier glas inzit. Bij een aantal daarvan is dat goed te zien aan de blauwe gloed in een bepaalde lichtval. Maar bij andere veschijnt deze blauwe gloed helemaal niet. Is saffier eigenlijk nog op andere manieren te herkennen?

Groet, Michel

Mitch70 Schreef:

Vanmorgen bij het openen van mijn horlogekist in
het zonnetje viel mij het volgende op:

Ik heb een aantal horloges waar een saffier glas
inzit. Bij een aantal daarvan is dat goed te zien
aan de blauwe gloed in een bepaalde lichtval. Maar
bij andere veschijnt deze blauwe gloed helemaal
niet. Is saffier eigenlijk nog op andere manieren
te herkennen?

Groet, Michel

die gloed heeft niet direct iets met saffierglas te maken. die gloed is een coating om reflectie tegen te gaan. wel is/was het zo dat dit proces alleen op de duurdere horloges gedaan werd. en die duurdere klokjes waren dan ook vaak voorzien van saffierglas.

maar tegenwoordig zijn er ook glaasjes van mineraal of plexi die van een coating voorzien worden.

om terug te komen op je vraag, er zijn een paar foefjes om te checken of t saffierglas is. een bekende is de druppeltest. op saffierglas bij een waterdruppel een druppelvorm behouden als je em voorzichtige over het glas laat glijden. bij mineraal spreidt de druppel zich uit en wordt een plasje. op plexi blijft t ook een druppel, maar plexi heeft soms een ander geluid en makkelijk zichtbare krasjes.

Oke…bedankt voor je reaktie. Ik ga de druppeltest maar even uitproberen :slight_smile: