Herkennen schroefjes

Beste horlogevrienden,

Ik zou voor het eerst mijn elma cleaning machine willen gebruiken. normaal hou ik mijn schroefjes steeds mooi gesorteerd bij het juiste onderdeel (zie foto)

Bij het gebruik van de elma gaat dit echter niet mogelijk zijn vrees ik. Hebben jullie tips en advies over hoe de schroefjes makkelijk uit mekaar te houden zijn… foto’s nemen zal ik sowieso doen voor de zekerheid.

Alvast hartelijk bedankt voor de feedback.

Als je niet meer weet waar ze moeten zitten,schroef dan voordat ze in de machine gaan ze terug in de plek waar ze horen.

Ah hartelijk bedankt, goede tip maar is de reiniging dan niet minder grondig?

heb je bij de Elma geen mandjes met onderverdeling?


sorteer alles per groep (automodule/geartrain/veerton en toebehoren
de incabloc’s doe ik ook afzonderlijk want die zijn niet altijd identiek

het kleine mandje bovenaan past in het iets grotere en is eigenlijk een soort zeefje om in een pijp te steken - aliexpress.com/item/1005001304917269.html?spm=a2g0o.productlist.main.51.313134faTj7J6a&algo_pvid=2cb3fd56-ecef-4c7d-ae4b-a097ee2fe57f&algo_exp_id=2cb3fd56-ecef-4c7d-ae4b-a097ee2fe57f-25&pdp_ext_f={“sku_id”%3A"12000015640805784"}&pdp_npi=2%40dis!EUR!3.62!2.54!!!2.01!!%402100b1a616642959321462294d076b!12000015640805784!sea&curPageLogUid=4C98MlNRqmc4

1 like

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb de juiste verdeelmandjes orgineel van elma maar ik dacht dat de schroefjes in de extra kleine (aparte) mandjes moesten omdat deze anders niet zouden blijven zitten in het juiste compartiment. Vergis ik mij hier dan in?

als je zo’n plat deksel hebt in gaas, blijft alles naar mijn ervaring zitten, ik stop in de kleine losse mandjes enkel de incabloc’s, heel kleine schroefjes van de datum enz, ankerrad en het anker

1 like

Ah schitterend dat is goed nieuws, dan maak ik mij al minder zorgen :grinning:

Je kan de schroeven ook los op zichzelf even in de ultrasoon doen?

1 like

Ah inderdaad is zeker een mogelijkheid maar toch een de gok wagen alles in de elma, als dit verkeerd loopt is het een perfecte oplossing, dank u.

Slecht te zien op de foto maar lijkt mij een ETA 2824. Daar zitten niet heel veel verschillende schroeven in.

Bedankt voor uw reactie, ETA waar ik onderhoud wens op uit te voeren is 2783 ook niet zo veel schroefjes, klein beginnen he :wink:

Ik maak altijd zo ff een foto voordat alles in de machine gaat. En als het eruit komt zorg ik er weer voor dat alles zo terug komt.

ik ook maar als je soms veel onderdelen hebt is het soms lastig alles goed gescheiden te houden.

Schaf een paar van die kleine mandjes aan. Geen dure merk mandjes, gewoon via eBay bv

Zo kun je alles netjes gesorteerd houden.

5 likes

Bedankt voor de tip.
Ik heb reeds 2 mandjes maar misschien is het tegen die prijs wel verstandig er enkele bij te kopen.

Enigszins off-topic, maar kan de veer in de veerton blijven zitten in de Elma? (Zie geen opwindveer op de foto)
Kan me voorstellen dat er dan reinigingsmiddel in de ton achterblijft na het drogen?