Hermagnetiseren van een Bulle-staafmagneet

Op Marktplaats staan een paar van deze klokken te koop,meer weet ik er helaas niet van.
http://link.marktplaats.nl/557240420

De hamvraag,doet hij het nu goed,loopt hij nu op tijd?

Hallo forummers,

Ik denk dat hij ‘wordt vervolgd’ heeft vergeten te vermelden.

Groet,
Inca

Tom Koerts Schreef:

Ik ben bij de tweede alinea gestopt.

Ik vond het wel een vermakelijk verhaal.

– moved topic –

Normaal gezien moet er niets gedaan worden aan deze magneetstaven, zijn permanent.
Wel moet de slingerophanging (veer) juist zijn alsook de batterij, ampérage.
Dan krijg je automatisch een grotere amplitude (uitslag slinger).

Geachte Freddy,
Mooie film van je verlengstuk.
Permanente magneten van voor 1940 hebben de neiging om te demagnetiseren.
Dat gaat langzaam, maar een ferme tik kan het proces versnellen, en ook een goed bedoelde, maar verkeerd uitgevallen, reparatie met een hulpmagneet kan fataal zijn. De metaalmoleculen gaan graag terug in hun oorspronkelijke wanordelijk staat. Ik denk dat er zoiets met mijn Bulle-staaf is gebeurd, want hij was op een haar na zo ‘dood’ als een pier. Tegenwoordige permanenten bevatten gesinterde combinaties van zeldzame aarden, en dan krijg je veel sterkere en betrouwbaardere magneten, zie Wikipedia. Voor het waarom moeten we erg ver in de vaste-stof-fysica duiken. Misschien iets voor later en voor een ander forum.
Geachte overige lezers,
Wordt vervolgd, inderdaad. En de hamvraag of hij het al doet kan met neen worden beantwoord omdat ik de staaf nog moet herplaatsen. Bijgevolg ook nog geen bewegende beelden. Ik zit ook nog te wachten op een batterijhouder voor mijn D-cel, die ik heb besteld bij de elektronicahandel, want ik wantrouw mijn zelfgeknutselde contacten.
En misschien dat ik nog met een auto-accu en geïsoleerde koperdraad-wikkelingen aan de slag ga.
http://www.aussieclocks.com/articles/bulle/bulle.html Ga naar Articles en dan naar Bulle Clocks.
Maar dan moet mijn testament en brandverzekering eerst op orde, en moet ik zien een kogelvrij vest van iemand te lenen.

Voor er de electronische demagnetiseur bestond werd er in de horlogerie gedemagnetiseerd met een spoel waarin men in de kern het te demagnetiseren gereedschap stak, met een drukknop stroom op de spoel en het gereedschap langzaam uit de kern verwijderen en gereedschap was gedemagnetiseerd.
Ook kan men daarmee magnetiseren door het voorwerp in de kern te brengen en de stroom onderbreken en is magnetisch.
Misschien dat dit een oplossing is.
Heb vroeger ook zulke diverse klokken hersteld en nooit problemen mee gehad, waren wel van latere datum.

Artikel is goedgekeurd “ter leering ende vermaeck” van de forumleden .

En neen , ik herken die magneet niet . (???)

Yo , Manu .

Hallo forummers,

Dat verhaal van Freddy werkt natuurlijk nog steeds.
Je kunt dat eenvoudig zelf maken.
Maak een spoel van niet te dun (0,5 mm diameter voldoet uitstekend) geïsoleerd koperdraad.
Deze kun je b.v. om een lege keukenrol wikkelen.

Heb je daarnaast een ca. 12 - 14 volt transformator dat zowel gelijk- als wisselstroom kan leveren dan gaat
het werken, b.v. een transformator voor een elektrische trein (oud systeem, dus niet digitaal).

Wil je gaan demagnetiseren sluit een kring met de wisselstroom.
Houd je je gereedschap in de holle koker (de kern) dan voel je je gereedschap trillen. Enkele seconden is voldoende.
Je kunt zo ook een uurwerkje demagnetiseren.

Wil je magnetiseren sluit een kring met gelijkstroom.

Met vriendelijke groet,
Inca

Waarde Inca,

Je betoog, hoewel geheel voorbijgaand aan het ‘probleem’ met de Bulle staaf en zijn merkwaardige magnetisering, klopt. Er is geen speld tussen te krijgen, hoewel ik al ruim meer dan 60 jaar naar een gelijkstroomtransformator zoek. Ook blijft de lezer in het ongewisse waar de zuid- en de noord-pool terecht komen bij het sluiten van een kring met gelijkstroom. Maar die vraag is eigenlijk futiel vergeleken bij overige vragen met betrekking tot heden,verleden en toekomst van de horlogerie.

Waarde Inca,

Je betoog, hoewel geheel voorbijgaand aan het ‘probleem’ met de Bulle staaf
en zijn merkwaardige magnetisering, klopt. Er is geen speld tussen te
krijgen, hoewel ik al ruim meer dan 60 jaar naar een gelijkstroom-
transformator zoek. Ook blijft de lezer in het ongewisse waar de zuid- en de
noord-pool terecht komen bij het sluiten van een kring met gelijkstroom.
Maar die vraag is eigenlijk futiel vergeleken bij overige vragen met
betrekking tot heden,verleden en toekomst van de horlogerie.

&

Artikel is goedgekeurd “ter leering ende vermaeck” van de forumleden.
En neen, ik herken die magneet niet. (???)

Yo, Manu.

Geachte heren Bogman en Manu,

Mijn reactie slaat op het verhaal van Freddy, niet meer en niet minder.
Verder hoef ik (zeker niet aan zeer grote ervaringsdeskundigen) uit te
leggen hoe uit een transformator gelijkstroom te ‘maken’.

Voor het magnetiseren van je gereeedschap is het helemaal niet van belang waar
de zuid- of noordpool terecht komt. Stel je schroevendraaier moet even
magnetisch gemaakt worden. Je houdt hem in de spoel, drukt op het knopje (in de
gelijkstroomkring) en de schroevendraaier wordt magnetisch. De schroefjes die
je ermee oppakt zal het een zorg zijn of ze met de zuid- dan wel de noordpool
worden opgepakt. Maar U weet WEL waar de zuid- of noordpool KOMT. Hoe futiel
(armzalig, miniem, nietig, nietswaardig) de vraag ook is vergeleken bij
overige vragen met betrekking tot heden, verleden en toekomst van de
horlogerie.

Al was het alleen maar “ter leering ende vermaeck” van de forumleden.

Het doet mij op mijn schreden terugtreden in mijn reacties op dit forum.

Met vriendelijke groeten,
Inca

Misschien begrijpen Nederlanders en Vlamingen mekaar dan toch niet zo goed .

" Ter leering " wil uiteraard zeggen dat dit een leerrijke post was en is aldus bedoeld als compliment .
Ik voel me bij deze dus niet aangesproken .

Yo , Manu .

Hallo Manu,

Begrijpelijk, deze reactie op mijn posting.
Je hoeft je ook in het geheel niet aangesproken te voelen.
Ik kwam er even te laat achter dat jouw reactie al van 21/05/2012 was.
Sorry.

Met vriendelijke groet,
Inca

Geachte heer Bogman,

Om bij het onderwerp te blijven.
In de hierna volgende link wordt een veiliger methode beschreven ten aanzien van het hermagnetiseren van de Bulle staaf:
http://sound.westhost.com/clocks/magnet-charger.html

Met vriendelijke grpet,
Inca

Interessant verhaal, dank!

Bij mij thuis slingert onderstaande Toshiba (Tokyo Shibaura Electric Company) transistor klok uit 1958 al weer twee jaren continue, het houdt perfect tijd. Gerestaureerd en o.a. aangepast naar batterijen van vandaag. Erg prettig dat het op twee penlight batterijen driekwart jaar strak op tijd loopt zonder naar om te kijken en natuurlijk dat gezellige “tik tak”

1 like

Verwarrende termen allemaal. Magnetische noorden, geografische noorden, omgedraaide polen. Variatie, deviatie, ik heb het allemaal moeten berekenen op school :wink:

Wat kost dat om een blle klok in orde te zetten aub?

Heel oud topic maar ik kan zeggen dat de methode van @bogman werkt, ik moet hem nog een keer schoonmaken en zo, maar met de “strijkmethode” met een sterke magneet (Ik geloof ééntje die ik ooit uit een laptop gevist heb, magneet voor deksel open/dicht schakelaar) heb ik een overleden klok magneet tot leven gewekt.

Deze eenvoudige jaren 40 “clockette” liep eerst niet, toen op een 9 volt batterij, na een poos op een 4,5 volt batterij, een 3 volt knoop cel en na een poos “wrijven” tijdens het tv kijken op een 1,5 volt batterij :slight_smile:
(De stolp heb ik ook nog)

Nu nog een keer goed schoonmaken en poetsen en zo.

3 likes