Hermagnetiseren van een Bulle-staafmagneet

Op de R-markt te Houten kocht ik een Bulle-Clock. De ophanging van de slinger was kapot, en er waren sporen van liefdeloze behandeling, maar verder was er geen zichtbare schade. Zelfs het spiraalveertje en het isochroonveertje leefden nog.

De ophanging heb ik gerepareerd met behulp van een 15 mm breed viscoselint afkomstig uit een fournituren- en passementenwinkel, de originele plaatjes, 2-componenten metaallijm, geen messing schroefjes, veel geduld, en naar achteraf bleek nog veel meer beginnersgeluk. De slinger slingert, en hangt op de juiste hoogte. Op de foto is het zalmkleurige bh-lintje helaas niet goed te zien, maar dat komt de discretie ten goede.
Eigenlijk horen er twee 6 mm brede linten te worden gebruikt als ik mag geloven wat op het internet wordt voorgeschreven, maar zo ging het ook.

Na montage en controle op eventuele kortsluitingen of gebreken aan contact van de onderbreker, en na voorzichtig aanbrengen van olie (ja, ik weet dat het officieel niet mag) heb ik een 1,5 Volt D-cel aangesloten. Resultaat: de slinger bleef moeiteloos erg lang slingeren, als het moest uren lang, maar de uitslag van de slinger was niet groot genoeg om indruk te maken op het gezaagtande wieltje dat door de slinger op ingenieuze wijze in beweging wordt gebracht.
Misschien dat er dus nog enige moleculen in de magneetstaaf de goede kant op stonden, maar zeker niet genoeg om de spoel voldoende te activeren.

Het serienummer van de klok verwijst naar 1938/39, dat is toevallig ook mijn vintage. De klok bevindt zich dus in de kracht van zijn leven. Genoeg reden om hem weer aan de praat te krijgen.

Nu zijn er twee methodes om de staaf te hermagnetiseren. Misschien zijn er meer, maar die heb ik niet kunnen vinden na krachtig Googlen.
De eerste gebruikt twee tegengestelde wikkelingen van 1 mm goed geïsoleerd koperdraad, een auto-accu en enige heldenmoed. Die methode is op diverse sites goed beschreven en gaat immer vergezeld van de woorden don’t try this at home, of woorden van gelijke strekking. Er bestaan ook professionele apparaten die deze actie veiliger aan kunnen, maar daar gaat het hier niet om.
Voor de minder heldhaftigen is er de methode die neerkomt op het met een krachtige moderne magneet herhaaldelijk strijken over de Bulle-staaf, van het middelpunt van de staaf naar de uiteinden.
Erg belangrijk is met welke pool van die moderne magneet je langs de staaf strijkt. In de beschrijving van deze methode die ik op het internet heb gevonden, maar helaas niet meer kan terugvinden, wordt hier erg warrig over gedaan. In plaats van gewoon te vermelden dat je met de noord-pool moet strijken wordt de jonge onderzoeker het bos in gestuurd met allerlei voorwaardelijke bijzinnen en dubbele ontkenningen, waarna hij hopelijk moet uitkomen bij de juiste pool.
De schrijver ging er waarschijnlijk van uit dat de lezer niet in het bezit is van een eenvoudig zakkompas zoals in elke speelgoedwinkel te koop is.

Gebruik dus de noord-pool, en die kun je eenvoudig vinden door op enige afstand met je kompasje zo’n pool te benaderen. Als het kompasje de zuidrichting aangeeft zit je goed. Zuid trekt immers noord aan. Zo eenvoudig is het. Zie foto.
Wie van de geachte forumleden de magneet herkent kan zo al drie punten in zijn of haar zak steken en mee naar huis nemen.

Strijk met die noordkant langs de Bulle-staaf van het midden naar de uiteinden, en je zult na enige tijd zien dat de uiteinden de noordpijl van het hulpkompasje aantrekken, met andere woorden: de uiteinden zijn zuid-pool geworden, en dat was de bedoeling van Mr. Bulle Favre.

Wat er in het midden gebeurt met de noord-polen, en of dat twee noord-polen zijn of slechts één is een onderwerp van discussie voor de geleerden. Ons gaat het er om dat de klok weer naar behoren gaat lopen.

De kans bestaat dat ik oud nieuws vertel, dat het gehele forum over mij heen valt, en dat er op het internet een goede handleiding is te vinden betreffende de ‘wrijftechniek’, maar ik heb hem niet kunnen vinden. Het internet doet zich soms voor als een groot doolhof.

Ik wens iedereen die wat heeft aan deze raadgeving succes met het wrijven. En mocht na verloop van tijd de magnetisatie minder worden dan ga je opnieuw aan de slag.
Je bent nou éénmaal de gelukkige bezitter van een Bulle-clock, en dan moet je er ook wat voor doen.

Waarschuwing!
Forumleden of belangstellenden die niet graag in de war worden gebracht moeten nu niet verder lezen.

Ik schreef: zo eenvoudig is het. Maar zo eenvoudig is het niet, omdat er wat betreft de noord-pool in de natuurkunde een andere definitie wordt gehanteerd dan in de geografie.
Volgens J. Veldkamp (1909-1994), die alles wist over aardmagnetisme, heet de punt van de (kompas)naald die naar de noordpool wijst de noord-pool. Dat is de officiële definitie. De aardse noord-pool is dus eigenlijk een zuid-pool voor natuurkundigen en voor elektronici die de kurkentrekkerregel hanteren. Immers de noord-pool trekt de zuid-pool aan, en omgekeerd. Tot zo ver gaat alles goed.
Maar deskundologen die met alle geweld de noord-pool in zijn of haar waarde willen laten zeggen dat de kompasnaald, waar met een likje rode verf op wordt aangegeven dat hij naar het noorden wijst, of waar noord op staat bij een roterende kompasroos (zie foto’s), eigenlijk een zuid-pool is. Met die wijsheid gewapend zal de verkeerde pool van de strijkmagneet worden gekozen. De moleculen in de staaf zullen nu heftig protesteren, en het gevolg is een volledig gedemagnetiseerde Bulle-staaf.
En aan mensen die plannen hebben om zelf eens te gaan kijken op noord- of zuid-pool raad ik aan om te wachten op een georganiseerde reis, want het is daar bar en boos.

1 like

Lezers die graag on-topic postings lezen [Algemene Horlogepraat - Het prikbord voor van alles en nog wat over horloges (na 1990)] wordt aangeraden het bovenstaande over te slaan ;).

Ik ben bij de tweede alinea gestopt.

Geweldig verhaal, geweldig uurwerk.

(al snap ik er helemaal de bulle van).

Dit gaat nog wel wat gegoogle met zich meebrengen.

grootmokum Schreef:

(al snap ik er helemaal de bulle van).

(:smiley:

Erg interessant en ik begrijp het verhaal wel maar de klok niet.
Is het mogelijk om er bewegend beeld aan toe te voegen?

Op Marktplaats staan een paar van deze klokken te koop,meer weet ik er helaas niet van.
http://link.marktplaats.nl/557240420

De hamvraag,doet hij het nu goed,loopt hij nu op tijd?

Hallo forummers,

Ik denk dat hij ‘wordt vervolgd’ heeft vergeten te vermelden.

Groet,
Inca

Tom Koerts Schreef:

Ik ben bij de tweede alinea gestopt.

Ik vond het wel een vermakelijk verhaal.

– moved topic –

Normaal gezien moet er niets gedaan worden aan deze magneetstaven, zijn permanent.
Wel moet de slingerophanging (veer) juist zijn alsook de batterij, ampérage.
Dan krijg je automatisch een grotere amplitude (uitslag slinger).

Geachte Freddy,
Mooie film van je verlengstuk.
Permanente magneten van voor 1940 hebben de neiging om te demagnetiseren.
Dat gaat langzaam, maar een ferme tik kan het proces versnellen, en ook een goed bedoelde, maar verkeerd uitgevallen, reparatie met een hulpmagneet kan fataal zijn. De metaalmoleculen gaan graag terug in hun oorspronkelijke wanordelijk staat. Ik denk dat er zoiets met mijn Bulle-staaf is gebeurd, want hij was op een haar na zo ‘dood’ als een pier. Tegenwoordige permanenten bevatten gesinterde combinaties van zeldzame aarden, en dan krijg je veel sterkere en betrouwbaardere magneten, zie Wikipedia. Voor het waarom moeten we erg ver in de vaste-stof-fysica duiken. Misschien iets voor later en voor een ander forum.
Geachte overige lezers,
Wordt vervolgd, inderdaad. En de hamvraag of hij het al doet kan met neen worden beantwoord omdat ik de staaf nog moet herplaatsen. Bijgevolg ook nog geen bewegende beelden. Ik zit ook nog te wachten op een batterijhouder voor mijn D-cel, die ik heb besteld bij de elektronicahandel, want ik wantrouw mijn zelfgeknutselde contacten.
En misschien dat ik nog met een auto-accu en geĂŻsoleerde koperdraad-wikkelingen aan de slag ga.
http://www.aussieclocks.com/articles/bulle/bulle.html Ga naar Articles en dan naar Bulle Clocks.
Maar dan moet mijn testament en brandverzekering eerst op orde, en moet ik zien een kogelvrij vest van iemand te lenen.

Voor er de electronische demagnetiseur bestond werd er in de horlogerie gedemagnetiseerd met een spoel waarin men in de kern het te demagnetiseren gereedschap stak, met een drukknop stroom op de spoel en het gereedschap langzaam uit de kern verwijderen en gereedschap was gedemagnetiseerd.
Ook kan men daarmee magnetiseren door het voorwerp in de kern te brengen en de stroom onderbreken en is magnetisch.
Misschien dat dit een oplossing is.
Heb vroeger ook zulke diverse klokken hersteld en nooit problemen mee gehad, waren wel van latere datum.

Artikel is goedgekeurd “ter leering ende vermaeck” van de forumleden .

En neen , ik herken die magneet niet . (???)

Yo , Manu .

Hallo forummers,

Dat verhaal van Freddy werkt natuurlijk nog steeds.
Je kunt dat eenvoudig zelf maken.
Maak een spoel van niet te dun (0,5 mm diameter voldoet uitstekend) geĂŻsoleerd koperdraad.
Deze kun je b.v. om een lege keukenrol wikkelen.

Heb je daarnaast een ca. 12 - 14 volt transformator dat zowel gelijk- als wisselstroom kan leveren dan gaat
het werken, b.v. een transformator voor een elektrische trein (oud systeem, dus niet digitaal).

Wil je gaan demagnetiseren sluit een kring met de wisselstroom.
Houd je je gereedschap in de holle koker (de kern) dan voel je je gereedschap trillen. Enkele seconden is voldoende.
Je kunt zo ook een uurwerkje demagnetiseren.

Wil je magnetiseren sluit een kring met gelijkstroom.

Met vriendelijke groet,
Inca

Waarde Inca,

Je betoog, hoewel geheel voorbijgaand aan het ‘probleem’ met de Bulle staaf en zijn merkwaardige magnetisering, klopt. Er is geen speld tussen te krijgen, hoewel ik al ruim meer dan 60 jaar naar een gelijkstroomtransformator zoek. Ook blijft de lezer in het ongewisse waar de zuid- en de noord-pool terecht komen bij het sluiten van een kring met gelijkstroom. Maar die vraag is eigenlijk futiel vergeleken bij overige vragen met betrekking tot heden,verleden en toekomst van de horlogerie.

Waarde Inca,

Je betoog, hoewel geheel voorbijgaand aan het ‘probleem’ met de Bulle staaf
en zijn merkwaardige magnetisering, klopt. Er is geen speld tussen te
krijgen, hoewel ik al ruim meer dan 60 jaar naar een gelijkstroom-
transformator zoek. Ook blijft de lezer in het ongewisse waar de zuid- en de
noord-pool terecht komen bij het sluiten van een kring met gelijkstroom.
Maar die vraag is eigenlijk futiel vergeleken bij overige vragen met
betrekking tot heden,verleden en toekomst van de horlogerie.

&

Artikel is goedgekeurd “ter leering ende vermaeck” van de forumleden.
En neen, ik herken die magneet niet. (???)

Yo, Manu.

Geachte heren Bogman en Manu,

Mijn reactie slaat op het verhaal van Freddy, niet meer en niet minder.
Verder hoef ik (zeker niet aan zeer grote ervaringsdeskundigen) uit te
leggen hoe uit een transformator gelijkstroom te ‘maken’.

Voor het magnetiseren van je gereeedschap is het helemaal niet van belang waar
de zuid- of noordpool terecht komt. Stel je schroevendraaier moet even
magnetisch gemaakt worden. Je houdt hem in de spoel, drukt op het knopje (in de
gelijkstroomkring) en de schroevendraaier wordt magnetisch. De schroefjes die
je ermee oppakt zal het een zorg zijn of ze met de zuid- dan wel de noordpool
worden opgepakt. Maar U weet WEL waar de zuid- of noordpool KOMT. Hoe futiel
(armzalig, miniem, nietig, nietswaardig) de vraag ook is vergeleken bij
overige vragen met betrekking tot heden, verleden en toekomst van de
horlogerie.

Al was het alleen maar “ter leering ende vermaeck” van de forumleden.

Het doet mij op mijn schreden terugtreden in mijn reacties op dit forum.

Met vriendelijke groeten,
Inca

Misschien begrijpen Nederlanders en Vlamingen mekaar dan toch niet zo goed .

" Ter leering " wil uiteraard zeggen dat dit een leerrijke post was en is aldus bedoeld als compliment .
Ik voel me bij deze dus niet aangesproken .

Yo , Manu .

Hallo Manu,

Begrijpelijk, deze reactie op mijn posting.
Je hoeft je ook in het geheel niet aangesproken te voelen.
Ik kwam er even te laat achter dat jouw reactie al van 21/05/2012 was.
Sorry.

Met vriendelijke groet,
Inca

Geachte heer Bogman,

Om bij het onderwerp te blijven.
In de hierna volgende link wordt een veiliger methode beschreven ten aanzien van het hermagnetiseren van de Bulle staaf:
http://sound.westhost.com/clocks/magnet-charger.html

Met vriendelijke grpet,
Inca