Hermagnetiseren van een Bulle-staafmagneet

Interessant verhaal, dank!

Bij mij thuis slingert onderstaande Toshiba (Tokyo Shibaura Electric Company) transistor klok uit 1958 al weer twee jaren continue, het houdt perfect tijd. Gerestaureerd en o.a. aangepast naar batterijen van vandaag. Erg prettig dat het op twee penlight batterijen driekwart jaar strak op tijd loopt zonder naar om te kijken en natuurlijk dat gezellige “tik tak”

1 like

Verwarrende termen allemaal. Magnetische noorden, geografische noorden, omgedraaide polen. Variatie, deviatie, ik heb het allemaal moeten berekenen op school :wink:

Wat kost dat om een blle klok in orde te zetten aub?

Heel oud topic maar ik kan zeggen dat de methode van @bogman werkt, ik moet hem nog een keer schoonmaken en zo, maar met de “strijkmethode” met een sterke magneet (Ik geloof ééntje die ik ooit uit een laptop gevist heb, magneet voor deksel open/dicht schakelaar) heb ik een overleden klok magneet tot leven gewekt.

Deze eenvoudige jaren 40 “clockette” liep eerst niet, toen op een 9 volt batterij, na een poos op een 4,5 volt batterij, een 3 volt knoop cel en na een poos “wrijven” tijdens het tv kijken op een 1,5 volt batterij :slight_smile:
(De stolp heb ik ook nog)

Nu nog een keer goed schoonmaken en poetsen en zo.

3 likes