Hersenspinsel: de secondenwijzer lijkt te blijven staan

Ik heb regelmatig dat als ik met aandacht naar mijn horloge kijk, naar de secondenwijzer, dat deze de eerste seconde dat ik kijk stil lijkt te blijven staan. Het ligt hem niet aan het horloge, ik heb het met al mijn horloges. Maar het lijkt een effect in je waarneming en je focus.

Het duurt net lang genoeg om te denken: “hmm, staat hij stil”, en dan te zien dat hij toch gewoon netjes loopt. In je waarneming lijkt de tijd even stil te staan. Tenminste bij mij. Ik heb het zowel bij spring drive met de continu glijdende seconde, als bij horloges met een standaard tikgetal. Of ik het ook bij mijn quartz heb weet ik zo even niet meer. Die staat natuurlijk sowieso elke seconde bijna een seconde stil…

  • herkenbaar
  • nooit ervaren

0 stemmers

Edit, het blijkt te bestaan! Maar laat dat je antwoord hierboven niet beïnvloeden:

Ik ben sowieso een beetje traag van begrip. :upside_down_face:

1 like

Ik had dit heel erg bij mijn Rolex Explorer 2.

Iedere keer als ik keek dacht ik dat het horloge niet liep ofzo…

Grappig, ik heb dat ook regelmatig. Net als de meerderheid, naar nu blijkt. Ik heb daar ooit een artikel over gelezen. Geen super nuttige opmerking, realiseer ik me, maar ik ga even googlen.

Edit: ik weet het weer, het verschijnsel heet chronostatis. Ik kan het artikel niet meer vinden, maar de Wikipedia pagina is ook al vrij interessant:

4 likes

Ah, heel interessant!

Zie je wel, ik ben niet gek, het bestaat!

3 likes

Heb ik vooral bij mijn quartz horloges. Is volledig herkenbaar. Zegt niets over de kwaliteit van je horloge. Is gewoon psychisch (humoristisch bedoeld)

Ik denk nu iedere keer aan dat artikel en aan borsten (.) (.) als ik het ervaar.

1 like

chronostatis is een gevalletje van slome hersenen?:grin:

Ik heb er in ieder geval nooit last van gehad.

2 likes

Nee, hij staat ook stil, maar als ie merkt dat jij kijkt, gaat ie gauw weer lopen.

5 likes

Je kan de mindf#ck nog wat verder oprekken😁
Als je via de spiegel op je horloge kijkt duurt het best lang voor je brein “snapt” dat de secondewijzer de andere kant op loopt.

2 likes

Ik heb het ook wel eens, maar als ik langer dan 1 seconde kijk, is het weer over.

1 like