Herstel / reparatie zakhorloge

Mijn oma heeft op haar dressoir een zakhorloge dat nog van haar vader is geweest in een stolp staan. Helaas heeft de poetshulp dit van het dressoir gestoten waardoor het zakhorloge beschadigd is.

In eerste instantie leek de schade mee te vallen. Toen ik echter de wijzers probeerde te verzetten, bleef de minutenwijzer hangen achter de urenwijzer, waardoor deze doorknikte.

Is er iemand op het forum die de wijzers kan vervangen door iets dat erop lijkt, kan kijken wat de verdere schade is, en deze eventueel herstellen?

ik heb het vermoeden dat ik nog zo’n wijzers heb liggen! zal morgen eens kijken!

2 likes

Met een beetje mazzel kun je dat gewoon weer rechtbuigen; dat zou ik persoonlijk eerst proberen.
Veel belangrijker is of de tappen van de balans niet gebroken zijn, dat gebeurt vaak bij zakhorloges die vallen. :grimacing:

De originele wijzers herstellen zou ook mijn voorkeur hebben. Echter heb ik niet het gereedschap om de case te openen en niet het zelfvertrouwen om dit te proberen.

In welke hoek van het land woon je? Misschien woont er een handige hobbyist of horlogemaker bij je in de buurt die dit voor je kan maken.

Breekt af tijdens het rechtbuigen. Gegarandeerd. Is te ver doorgebogen.

Handige hobbyist heeft op dit moment al twee horloges van TS in behandeling. :no_mouth:

Loopt alweer als een zonnetje…

…morgen even een deuk in slaan. :wink:

3 likes

Die kans is inderdaad vrij groot, maar hangt wel af van de staalkwaliteit. Als het niet al te hoogwaardig is krijg je het denk ik wel teruggebogen. :sunglasses:

1 like