Herstellen afgebroken borst/as Universal Geneve Tri-compax

Beste forumleden.

Herhaaldelijk heb ik met belangstelling berichten op deze site gelezen. Met name de artikelen van Paul K. over werkzaamheden aan chronografen.

Zelf heb ik de afgelopen jaren enige handigheid opgebouwd in demonteren, schoonmaken en monteren van steeds polshorloge uurwerken. Helaas nog niet genoeg, getuige het hierna te bespreken "ongeval"bij het verwijderen van een minuutpijp.

Recentelijk heb ik een Universal Geneve Tri-compax met een caliber 281 TX gekocht. Helaas bleek na aankoop dat het horloge niet naar behoren liep. Aanvankelijk dacht ik dat het horloge soms stil bleef staan. De uurwijzer en de minuutwijzer draaiden niet steedsnaar behoren. Aangezien de chronograafwijzer en de minuuttelwijzer de tijd wel coorret bijhielden en het verstellen van de wijzers wel heel gemakkelijk ging, kreeg ik de indruk dat de minuutpijp niet voldoende strak om de centrrale as geklemd zat. Op dit forum twee artikelen van Paul K. gevonden (van 12 oktober 2005 en van 28 oktober 2006), die mijn vermoedens bevestigden.

Vervolgens de Wijzers, de wijzerplaat, de plaat met de het kalenderwerk gedemonteerd. Daarna de minuutpijp met een fijn tangetjes (geen presto wijzertrekker nr 2, want die had ik niet) verwijderd. Stom genoeg heb ik bij het verwijderen van het de minuutpijp niet goed gekeken of er iest in de weg zat. Vervolgens de tang te dicht bij de platide gehpouden en met de trekkende en tegelijk draaiende beweging de vaste as/borst die het datum- en het maanstandrad centreert afgebroken (met het tangetje achter blijven hangen). Inmiddels heb ik wel een ptresto wijzertrekker nr. 2 besteld (maar ja het kalf is al verdronken).

Ik heb het mishandelde werk maar even weggelegd om af te koelen en na te denken. Inmiddels heb ik wat foto’s gemaakt, die de situatie verduidelijken.


Foto 1: de wijzerpolaatszijde voor het demonteren van het kalendergedeelte. De dag en maand discs zijn duidelijk te zien, Daartussen bevind zich het rad vioor de maanstand met daarop de afbeelding van de maan. Onder die disc bevindt zich een tweede rad (vergelijkbaar met het uurrad), waaraan een pijp is bevestigd, waarop de datumwijzer bevestigd wordt.


Foto 2: de wijzerplaatszijde na het verwijderen van het datum gedeelte van het werk. De as/borst waar het datum- en maanstand rad draaien is duidelijk te zien. Net naast de deksteen voor de balanstap.


Foto 3: de wijzerplaatzijde na verwijdering van de minuutpijp en het datumwerk. Hierop is de afgeboken as/borst te zien.

Foto 4: de achterzijde van het werk. Net naast de balansas is in de platide de achterzijde van de as/borst waarop de datum- en maanstandraderen draaien te zien.

Ik vraag mij af of er manieren zijn om dit te herstellen. Zelf kan ik het volgende bedenken:

1:
De restanten van de afgebrokenas/borts vanaf de wijzerplaatzijde met een pons uit de platide tikken en vervolgens een nieuwe as/borst bestellen en die vervolgens met een pons vanaf de wijzerplaatzijde op zijn plaats tikken. Vraag is wel of een dergelijk onderdeel nog los te bestellen is en zo ja, hoe het dan precies moet worden aangeduid.

2:
De afgebroken as/borst heb ik weer opgezocht (deze spron weg bij het afbreken). De dikte is 0,4 mm. Ik vroeg mij af of ik een gat van .4 mm zou kunnen boren in het achtergebleven deel van de as/borst om een nieuwe as/borst van de juiste lengte te monteren. Als dat zou kunnen zou ik graag weten wat voor gereedschap of boor ik het beste zou kunnen gebruiken en onder welke naam die te bestellen is. Bovendien vraag ik mij af of ik een stukje as van .4 mm zou kunnen kopen om dit op de juiste lenget te maken;

Tot slot kan ik mij voorstellen dat ik probeer een caliber 281 op de kop te tikken om het breffende onderdeel uit dat caliber te halen en (al dan niet met een beetje lijm) probeer in de platide van het gefotograafeerde werk te bevestigen.

Ik ben beniewd of iemand wellicht ervaring heeft met een dergelijke reparatie.
Het liefst zou iki het zelf doen en dus het geld wat ik anders aan de reaparatie uitgeef te gebrukiken voor het klopen van gereedschap. daar leer ik tenslotte het meest van. Mocht imeand uit ervarung weten dat het allemaal ingewikkelder is, dan ik het mij voorstel, dan houdt ik mij aanbevolen als iemand een geode uurwerkmaker weet. IK woon vlak bij Den Bosch.

Ik zal via dit forum laten weten hoe het afgelopen is.

Groet,

Erik

Erik

Als ik het zo zie lijkt het er op dat de stift in het uurwerk geschroefd zit.
Kan je zien of hij geklonken of geschroefd zit.
In het laatste geval is het wellicht mogelijk deze er uit te draaien zodat je een nieuwe stift kan kopen deze zal best nog wel bij de fourniturenhandel verkrijgbaar zijn.
Als je het niet zeker weet zal je bij de fourniturenhandel moeten vragen om een ebouche tekening met alle losse onderdelen dan kan je zien of dit een geschroefde stift is. en heb je direct een nr. om eventueel te bestellen.
Wellicht heeft Paul K zo’n tekening waar hij het op kan zien.

Succes
Arie

Beste Jordy,

Dank je voor je snelle reactie.

Ik heb gistermiddagbij een aantal sloopuurwerkjes met een vergelijkbare pilaar de pilaar er uit getikt met een pons. Bij die pilaren was de voet waarmee de pilaar in de plaide was bevestigd inderdaad van een schroefdraad voorzien. Er zat echter geen sleuf in om een schroevendraaier in te zetten. ook aan de voet van de pilaar van het Universal caliber waar het hier om gaat is geen sleuf aangebracht waarin een schroevendraaier kan worden geplaast. Heb jij enig idee hoe je ik de restanten van de pilaar er dan toch uit zou kunnen schroeven?

Groet,

Ik ben geen horlogemaker maar knutsel veel met snek uurwerken van zakhorloges. Als ik een afgebroken schroef of platine stift tegenkom dan probeer ik hem met een speciaal tangetje eruit te halen. Nu wil je natuurlijk weten wat voor een tang… Nou, ik heb een klein tangetje aangepast met twee stiftjes aan beide bekken. Deze zet ik op beide kanten van de schroef/stift en knijp zacht en probeer met de nodige voorzichtigheid de platine te draaien en zo het schroefje/stiftje los te krijgen. Meestal lukt dit wel en zo niet dan kun je, in het laatste geval de pons gebruiken om voorzichtig de stift eruit te tikken en een nieuwe stift met overmaat draad maken.

Let er wel op dat je de balans eruit haalt voordat je dit soort werkzaamheden uitvoert.

Laat even weten hoe je het gedaan hebt zodat anderen ervan kunnen leren.

Erik

Beste Erik,

Dank voor je bericht.

De dikte van de afgebroken stift/pilaar is 0,4 mm.IK heb vandaag bij een fourniturenzaak geinformeerd of ze stiften of tappen verkopen inb de dikte van 0,4 mm, maar volgens hen waren die er niet. Hoe maak jij een passende stif van de juiste lengte en dikte?

Groet,

Erik

Met een draaibankje. Even de dikte en hoogte meten. Het te gebruiken staal hoeft niet van de hoogste kwaliteit te zijn. Het schroefdraad kun je ook met de draaibank maken. Heb ik zelf nog niet eerder gedaan. Je kunt het asje ook uit de hand maken d.m.v. een pennetang, vijlblokje en een vijl. Dit laatste is natuurlijk niet 100% precies maar het gaat hier om een soort uurrad dus moet het te doen zijn.
Lukt het je zelf niet dan zal je iemand hier op het forum moeten vragen of hij/zij het voor je kan doen.

Succes.

Beste Erik,

Ik heb helaas geen draaibank, maar wellicht kan ik een asje vinden in een sloopuurwerk dat bij benadering de juiste dikte heeft en deze iets dunner maken, een gaatje boren in de voet van de oude as en daar vervolgens in besvestigen.

Ik laat je horen hoe het afgelopen is.

groet,

Erik

En, al enig geluk/resultaat gehad met de reparatie?

Ik heb besloten het horloge weg te brengen naar een horlogemaker waar ik goede ervaringen mee heb). Hij zal de gebroken as herstellen. Voorkomt de kan op verdere schade, waardoor het datum en maanstandsysteem moghelijk onherstelbaar beschadigd raakt. Zal wel een paar foto’s op de mail zetten als het horloge klaar is.

Groet,

Erik