Herstellen Omega Seamaster Cosmic 2000

Hallo,

Mijn vader had nog een Omega Seamaster cosmic 2000 in de schuif liggen. Hij kocht deze in 1973.
Het uurwerk heeft betere tijden gekend.

Het crystal bevat veel krassen en zou moeten worden vervangen.
In het ideale geval zou de ring, die ter hoogte van de kroon stuk is, ook moeten worden vervangen.
De wijzerplaat zelf is nog in goede staat. Het lijkt dat het enorm gekrast is, maar dat komt door de krassen in het crystal.
Er is wel een diepe kras ter hoogte van de datum.
(Volgens mijn vader is kapotte ring en kras gekomen toen, vele jaren, terug een vriend een poging deed het uurwerk te herstellen. :roll_eyes:)
Ook de mechaniek moet worden nagekeken. Het loopt nog, maar houdt absoluut geen tijd.

Ik kreeg een prijsindicatie voor een herstelling/restoratie. Dit zou tussen de €550 en €700 liggen.

Is het volgens jullie nog waard om dit bedrag aan dit uurwerk te spenderen?
Of zijn er goedkopere opties om deze omega terug in “redelijke” staat te krijgen?

1 like

Wellicht dat je een “donor” horloge kunt vinden waarvan onderdelen overgenomen kunnen worden. Dit in combinatie met een goede horlogemaker, zou je een eind kunnen komen. Ik vrees echter dat kosten hoog zullen blijven ook met deze oplossing. Het is de vraag of er sentimentele waarden zijn op basis waarvan je de investering wilt maken. Break even zul je dit project naar mijn inschatting niet kunnen krijgen. Succes in ieder geval.

Dag Tilo,
Sentimentele waarde is er wel een beetje.
Als kind heb ik mijn vader nooit een andere horloge weten dragen en bovendien vind ik het best wel een mooi ding.
Natuurlijk is de prijs wel een belangrijke factor. Ik wil er wel wat aan spenderen, maar €700 is wat hoog.

Met enig zoekwerk en geduld vindt je dan wellicht die donor, en kun je onderdelen uitwisselen waarmee het originele karakter (wijzerplaat, wijzers en achterdeksel) bv behouden blijven. Veel succes, dit model moet je kunnen vinden op marktplaats of hier op hf (fingers crossed).

1 like

foutje :flushed:

De pech is, dat er waarschijnlijk een cal. 1020 in zit. Dat zijn ondingen om aan te werken, en onderdelen zijn op de grijze markt vrijwel niet te vinden - vooral de onderdelen waar de pijn meestal zit; nl. de minuutpijp en de tiretteveer.

De gloriejaren w.b. de manufactuur-Omega-uurwerken eindigden met de 500 en 700-serie, helaas… Succes!

1 like

Waarom vind jij de 1012 ondingen,? Ik hoor 't wel eens vaker maar heb dus geen idee wat er mis mee is en heb ze wel eens mogen doen.

De minuutpijp is eigenlijk niet te corrigeren volgens de gebruikelijke manier - daarvoor is-ie te fragiel. Heb er nu twee gehad met een versleten minuutpijp; een van de twee heb ik toch nog goed gekregen, de andere helaas door moeten sturen naar een Omega-certified atelier…

De nylon balans-rem is ook al zo’n cheapo oplossing. Verder zijn de stenen veel te klein voor het formaat van het uurwerk; het wijzerverzet-mechaniek nodeloos grof en complex - hebben we het over hetzelfde uurwerk…? :slightly_frowning_face::no_mouth: Ik neem ze niet meer aan.

1 like

Minutenpijp is inderdaad vragiel maar prima los te tikken, nylon balans stop al eens gebroken gezien en de stenen zijn inderdaad wat aan de kleine kant maar wat kan dat caliber lekker lopen zeg, vind 't een mooi dun caliber. En alle onderdelen zijn gewoon via omega te krijgen. Maar ieder zijn persoonlijke voorkeur uiteraard

1 like

Ik heb er nooit problemen mee alleen wil de rotor wel eens slijtage hebben door teveel speling.

1 like

Ben geen professional (meer), dus er zijn wegen die voor mij onbegaanbaar zijn. :wink:

Dan begrijp ik je heel goed kwa onderdelen :pray:

1 like