Herstelling + Service : Rolex 16200 caliber 3135

Van een klant heb ik de eer gehad om deze Rolex Oyster Perpetual Datejust onder handen te mogen nemen. Het betreft een Rolex 16200 met caliber 3135. Het horloge was gevallen en werkte niet meer. Tijd om uit te zoeken waarom.

Na het openen van het deksel was de reden al snel te vinden. Door de schok is de deksteen en houder van de balans eruit gevlogen. De deksteen heb ik teruggevonden (op de foto aan de zijde van de kroon). De houder daarentegen was nergens te bespeuren, zelfs niet na volledige demontage. Vermoedelijk eruit gevallen bij het openen door de klant. We praten hier over een onderdeeltje van nog geen 2mm.

Aangezien het horloge wel tikt met de wijzerplaat naar onderen, kan ik wel eens zien wat het doet op het regelapparaat. Dit horloge loopt Rolex onwaardig. Tijd voor een service!

Na het verwijderen van de wijzerplaat komt een prachtig datumverzettingsysteem tevoorschijn. Een kunstwerk op zich. Bij Rolex krijg je waar voor jouw geld!

Alles uit elkaar gehaald en klaar voor assemblage. Ik heb voor de gemakkelijkheid een nieuwe trommel + veer gekocht van Rolex. Prijsverschil met een generieke veer was verwaarloosbaar.

Nieuwe deksteenhouder is toegekomen. Kostelijke grap als je weet dat dit onderdeel bij een ETA caliber maar een paar euro kost.

Het anker, ankerrad, vierde rad en automatic raderen ondergaan een epilame behandeling zoals voorgeschreven door Rolex

Ook de dekstenen krijgen een behandeling. Ik doe deze apart aangezien ik schrik had dat ze door de gaatjes zouden vallen.

Dekstenen olie geven en terugplaatsen. Ik hou van de balansbrug van dit kaliber!

Ik begin met de secondestop en de trommel te plaatsen

Opwindsysteem op zijn plaats. Dan kan ik met de raderen beginnen

De raderen op hun plek, olie gegeven. Tijd voor de wijzerplaatzijde

Opwindstift en datumverzetting geïnstalleerd. Prachtig om te zien hoe hier toch altijd net iets anders werkt dan bij een standaard horloge en met zoveel oog voor detail.

Ankerrad en balans zetten. Heerlijk als het dan terug goed begint te tikken

Datumrad terug op zijn plek, testen en het werkt prima

Automatic systeem terug in elkaar gestoken. Deze steek ik pas terug als ik heb afgeregeld en het horloge terug in zijn kast heb zitten.

Eens in de kast automatic systeem en rotor op zijn plaats.

Voor het afstellen van dit caliber heb je een speciale tool nodig, de microstella. Op de balans staan 4 schroeven, 2 kleintjes en 2 grote. Door aan deze te draaien, kan je het horloge afregelen. Zeer secuur werk, maar je krijgt er zoveel voldoening van.

Het resultaat mag gezien worden en deze Rolex kan terug gedragen worden

135 likes

Prachtig werk aan een prachtig werkje!

1 like

Fantastisch om te zien! Ik ben in positieve zin jaloers op dit vakwerk! Dankjewel voor het delen! :relaxed:

1 like

Mooi werk!

Geweldige post!

Mooi verslag en vakwerk, dank je voor het delen!

Hier kan ik van smullen. Geen ballen verstand van hoe alles werkt, maar wat een gave techniek en kunde!

1 like

Fantastisch om te zien, maar moet toegeven dat ik al hoofdpijn krijg van alleen het kijken naar al je gepriegel :grin:

Geweldig verslag. Leerzaam en leuk om te lezen dank!

Top verslag!

Erg leuk om te lezen, dank!

Weer zo’n prachtig kijkje in de keuken van de meester. Veel dank! :grinning:

Erg mooi om een Rolex uurwerk eens van dicht te zien. Bedankt voor je verslag!

Bedankt voor het delen, heel leuk! En wat een mooi vak heb je! Respect!

Ontzettend leuk en leerzaam! Knap werk en dank voor het delen :+1:t2:

Knap hoor, erg gaaf om te zien!
Respect!

Mvg, Erik

Bedankt voor het delen! Blijft fantastisch om op deze manier over je schouder mee te kijken.

Leuk om te lezen! Bedankt🖒☺

Bedankt voor het delen, het is altijd leuk om te lezen.

Mooi verslag! Mooie 16200 ook, met een van de weinige wijzerplaten met Romeinse cijfers die ik mooi vind. :slight_smile: