Herstelling Titus AS5008 : alarm functie

In een lot van een horlogemaker kwam ik deze Titus alarm uurwerk tegen. Deze werden vroeger nog gemaakt toen de quartz uurwerken nog geen alarmfunctie hadden. Het glaasje is bekrast maar de wijzerplaat ziet er nog goed uit. Tikken doet die helaas niet meer. Tijd om te zien wat er mis is.

Na het openen vond ik al snel de onverklaarbare reden: er zat een tirette in de balans… Bij het verwijderen van de tirette begon het uurwerk terug te tikken. De spiraal zag er ongeschonden uit. Verder weinig stuk dus :slight_smile: In dit kaliber heeft de alarmfunctie een aparte veertrommel. Beide veertrommels worden opgewonden door de rotor afhankelijk van de kant hij keert.

Na het verwijderen van de wijzerplaat verschijnen de dag en datum aanduiding

Sneldatumverzetting komt tevoorschijn voor zowel dag als datum

Met de automaticbrug verwijderd komen de veertrommels zichtbaar. Links het alarm gedeelte, rechts de normale raderen. Het ontsnappingmechanisme van het alarm is eigenlijk een ankerrad met nog een groot stuk metaal aan

De veer van het alarmgedeelte was gebroken. Geen nood, ik vervang altijd de veren van vintage horloges.

Klaar voor de reiniging

Gelukkig zijn onderdelen van dit kaliber nog makkelijk voorradig. De te vervangen onderdelen zijn binnengekomen. De tirette van het alarmgedeelte, de pc en een tussenrad. Deze laatste 2 slipte bij de uurverzetting en bij controle bleken er een paar tanden afgesleten.

Beginnen als een standaard uurwerk, de raderen en opwindsysteem

Ik moet beide stiften al steken daar de basculeveer gedeeld is. Wel een leuk zicht

Anker en balans in, tikt perfect met de nieuwe veer

Het alarm verzettingsysteem + benodigde veren om het alarm te triggeren

Datumverzettingsysteem

Datumring geplaatst

Afstellen is iets lastiger dan een gewoon horloge daar je met een alarmfunctie zit. Als je ooit al een regulateur klok hebt ineen gestoken, dit is dezelfde manier. Hier ook gemerkt dat de witte verf van de wijzers vergaan is. Deze een opfrisbeurt gegeven

Geen slechte afstelling voor zo’n oud horloge

Rond mijn pols viel het goed mee maar op de foto lijkt de bruine band iets te dun voor deze mastodont van een kast

42 likes

Altijd mooi om te zien dit soort reviews, indrukwekkend!

Inderdaad, erg mooi om het proces te zien. Bedankt :+1:t2:

leuk om te zien, klinkt altijd zo makkelijk…mooi hoor :+1:

Dit zijn nou de leuke topics. En altijd te vinden op het vintage gedeelte. Hier zitten toch meer de sleutelaars.
Knap gedaan en veel plezier van dit mooie horloge.

Top gedaan!

Prachtige foto’s, heel mooi eindresultaat. :+1:

Dit zijn de topics waar ik altijd van smul, bedankt!!

Thnx! Leuk verslag!

Knap werk, Bart, hulde :+1:

Mooi waark, zeggen we dan.

Met vriendelijke groet,
Inca

Altijd leuk zo’n restauratieverslag. Heerlijk om te lezen en prachtig om te zien dat dit toch wel bijzondere horloge weer in ere is hersteld.

Mooi werk Bas, deze topics lees ik graag!!
Top eindresultaat.:+1:

Mooi om eens een service van zo’n afwijkend uurwerk te zien; heel mooi gedaan en in beeld gebracht. Dank voor het delen van dit uitgebreide verslag! :+1:

goed gedaan, leuk om te lezen :smile:

Smullen weer! Benieuwd naar je volgende in beeld gebrachte klus!

Late reactie omdat ik nu pas zoek op uurwerk AS 5008 in dit forum. Dit uurwerk zit namelijk ook in mijn Sinn 6066 finanzplatzwecker. Zie dat jij aan onderdelen kan komen. Kun jij dan ook een Sinn 6066 een onderhoudsbeurt geven? Mvg, Ferdy

zeker, ik stuur een pm

2 likes

Fijn om te lezen

Leuk om zo half over je schouder mee te kijken! Mooi gedocumenteerd en prachtig gerestaureerd!