Herstelproject: Zelf doen of laten doen?

Hallo iedereen,

Toen ik mij een aantal maanden geleden hier op het forum voorstelde heb ik ook meteen over mijn eerste herstelproject verteld en heb toen beloofd erover te schrijven. Bij deze dus! Door mijn groeiende interesse in horloges kreeg ik steeds meer de behoefte om zelf eens onder de motorkap te kijken en mezelf uit te dagen om een versleten vintage in ere te herstellen.

Ongeveer een jaar geleden gaf mijn opa me een Titus uit de jaren 70 dat van zijn vader is geweest:

Sindsdien is dit zo’n beetje mijn favoriete horloge geworden en ben ik me wat in het merk gaan verdiepen. Uiteindelijk ben ik erg in Titus geïnteresseerd geraakt en destijds vooral in de Calypsomatic (welke door meer mensen gewaardeerd wordt gezien de prijs :confounded:)

Op zoek naar andere leuke Titus horloges kwam ik een fantastische vintage tegen. Een probleempje; het was alleen een case en wijzerplaat. Nou ja, ik was toch op zoek naar een opknapper dus direct besteld. Eenmaal binnengekomen was ik er super blij mee! Ik vond het echt een fantastisch mooi ding: 38 mm met een mooie blauwe sunburst wijzerplaat gecombineerd met een - beetje beschadigde - gele faded bezel. Het mooie is vooral dat de bezel als in de behuizing ligt en het gebolde glaasje komt er mooi bovenuit en biedt tegelijkertijd een mooie distortie van de zijkant.

Toen begon de zoektocht pas echt. Ik had geen idee waar ik moest beginnen om erachter te komen welk uurwerk er in hoorde. Het serienummer gaf geen hits op Google, maar bij puur toeval stond er eenzelfde horloge op Ebay maar dan van het merk Imado, waarvoor Titus blijkbaar horloges heeft gemaakt in de jaren 70. Uiteindelijk kwam ik vond ik het juiste uurwerk: de A. Schild 2066.

Nog wat verder zoeken en ik vond zowaar een ander Titus horloge met eenzelfde AS 2066 uurwerk inclusief wat reserve onderdelen en een gesigneerde kroon! Dezelfde verkoper had zelfs nog dezelfde wijzerplaat met originele wijzers. Dat het uurwerk geen tijd bijhield maakte me niet uit, dat kwam nog wel…

Weer een pakketje later en toen sloeg toch de twijfel toe. Zou ik dit niet gigantisch gaan vergallen? Ik besefte me ineens dat dit wel erg ambitieus was aangezien ik mijn enige herstelervaring met horloges het openmaken van een horloge is en om het deksel vervolgens toch maar weer terug dicht te draaien. :sweat_smile:

Inmiddels denk ik er toch verstandiger aan te doen dit project toch maar uit te besteden aan een horlogemaker onder andere door mijn onervarenheid, maar ook omdat ik nog niks aan gereedschap heb. Dus voor ik er weer meer geld aan uitgeef is het tijd voor een reality check.

Heeft iemand van jullie ervaringen met een horlogemaker die verstand heeft van vintage en redelijke prijzen hanteert in Noord-Brabant? Ik woon sinds kort weer in Breda maar tot nu toe kan geen enkele zaak mij hier verder helpen…

In ieder geval heeft het horloge het volgende nodig:

• Service aan het uurwerk, misschien reparatie bepaalde onderdelen (geen idee)
  • Uurwerk transplantatie
  • Vinden van een passende kroon (die ik heb gevonden past helaas toch niet)
  • Wijzers van lume voorzien in zelfde kleur als de indices of ook indices van nieuwe lume voorzien
  • Misschien een rubberen ring om het uurwerk in plaats te houden
7 likes

Een serieuze hobbyist die zin heeft in dit project zou ik ook prima. Er is overigens niet per se haast bij, dus als het een paar maanden duurt is dat niet zo erg.

@koen wellicht in Tilburg???

1 like

Leuk project en veel succes; is echt een beauty!

1 like

Dank je! Ik zal het van het verdere proces en resultaat natuurlijk verslag doen! :slight_smile:

Misschien kan @vouwfietser je helpen.

Inmiddels heb ik eenzelfde (donor) horloge op het oog die ik graag zou overnemen:

Nu vraagt de verkoper mij een bod uit te brengen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat een reeel bod zou zijn. Kan iemand mij hierin adviseren wat een prima bod zou zijn? Volgens de verkoper houdt het horloge tijd bij maar verder geen idee van service geschiedenis of aantal seconden +/- per dag.

Het horloge mist een uurmarkering (11u) en er zit een kras/scheur in het glas op 6 uur.

Zodra ik dit horloge gekocht zou hebben zou ik het een en ander nog willen laten transplanteren zoals het originele plan was… Dat brengt natuurlijk ook alsnog kosten met zich mee.

1 like

De verkoper heeft mij inmiddels een voorstel gedaan van €145 inclusief verzendkosten. Ik heb gezegd hier even over na te denken. Iemand een idee of dit een goede / fair deal is voor dit horloge?