Hesalite Glas

Hallo forumleden,

ik heb weer eens een vraag waar ik langs de normale wegen niet helemaal uit kom. Wat is precies een hesalite glas, is dat kunsstof of een speciale coating of nog iets anders?

Het gaat om het glas op een nieuw model Longines uit de Heritage collectie. Ik lees op internet alleen dat Omega ze heeft gebruikt.

Maar is dit ouderwets en dus nu een echte gimmick of is het om praktische redenen gedaan? Het is als ik het goed zie een bol glas dus misschien kan normaal glas niet zo ver gebogen zijn. Maar misschien ook wel…

Wie kan mij helpen?

Robbert

Ik denk dat hier een goede uitleg staat: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=1006050512351

Robbert0103 Schreef:

Hallo forumleden,

ik heb weer eens een vraag waar ik langs de
normale wegen niet helemaal uit kom. Wat is
precies een hesalite glas, is dat kunsstof of een
speciale coating of nog iets anders?

Het gaat om het glas op een nieuw model Longines
uit de Heritage collectie. Ik lees op internet
alleen dat Omega ze heeft gebruikt.

Maar is dit ouderwets en dus nu een echte gimmick
of is het om praktische redenen gedaan? Het is als
ik het goed zie een bol glas dus misschien kan
normaal glas niet zo ver gebogen zijn. Maar
misschien ook wel…

Wie kan mij helpen?

Robbert

Het is eigenlijk kunststof.

Dit wil zeggen dat het niet zo hard is als mineraal of saffier.
Maar het breekt veel moeilijker …

Top, mijn dank.

Nu nog even vertalen en online zetten.

Groet,

Robbert

Plexiglas.

Krast wat sneller, maar de krasjes zijn ook zelf (met Polywatch) weer te verwijderen. Op een oude Omega Speedmaster hoort gewoon een plexi = (sexy) glaasje en niets anders. :slight_smile:

hans

De reden dat de Speedmaster (althans de originele “moonwatch”) met hesalite is uitgerust, is dat het horloge een lange historie heeft als enige horloge dat op de maan gedragen is. Het wordt nog steeds ook gedragen tijdens ruimtemissies.

Saffierkristal krast dan wel minder snel, maar het kan wel in piepkleine stukjes breken. Dat wil je in een gewichtsloze ruimtecabine natuurlijk niet hebben. Het plexiglas krast snel, maar breekt veel minder snel doordat het wat “meegeeft”.

Voor de echte Speedmaster liefhebbers is dan ook Hesalite heilig.

En zo is het:

hans

Inderdaad :slight_smile:

Enne… dat geldt voor mij zelf ook!

Mag deze Seamaster ook meedoen?:smiley:

Absoluut! Dat is een stoere zeg (tu)

Het kunststof geeft een horloge karakter, smoel. Mooi! (tu)