Het ALLEReerste LCD horloge van Citizen

Gisteren binnen gekregen. Citizen 9010 LCD uit 1974. De allereerste van Citizen! Niet in supergoede staat maar verkoper gaf aan dat het horloge zeker werkte. Was een gokje. Na plaatsing van een nieuwe batterij kwam het tot leven en alle functies werken perfect. De meest vreemde manier van instellen die ik ooit heb gezien… kroon indrukken: seconden… kroon los: datum… kroon half uit en naar boven draaien: datum vertellen enz… oh en je kan hem ook ‘uitzetten’ door tegen de richting in te draaien.

:grin:

40 likes

Heel gaaf inderdaad. Die van mij heeft een iets andere band.
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/6/6/4/664d34b60b3e5e4f884f6d9a86a4eb80e5cf9e44.jpg

6 likes

Gefeliciteerd met deze topper!
Vwb bouw, gebruikte onderdelen en precisie zijn deze uurwerken (module 9010A en 9011A) de absolute top-notch :+1:
Jij hebt een relatief vroeg model gevonden uit 1974, en met een mooie display. Het uurwerk zit dus prima!
En de originele band is ook fijn. Heeeeeel af en toe komen er hier en daar nog nos glazen voorbij, maar dat is wel een speld en hooiberg verhaal…

Deze, ook uit 74, heeft hele vette cijfers, alsof deze te vol zitten, iemand een idee wat hiermee aan de hand kan zijn?

4 likes

Dat ziet eruit als een lekkend LCD scherm…
maar alles werkt wel?

Wat een gaaf exemplaar, staat voor een horloge van zo goed als 50jaar is briljant :grinning:

Tof :star_struck: veel plezier ervan :+1:t2:

Idd veroudering van het lcd scherm. Zal erger worden ben ik bang. Je ziet soms ook dat het minder erg lijkt als het horloge koud is.

Lekkend klinkt niet goed.
De am is een zwart blokje ipv de letters,
Rare is dat ik denk dat ik hem een keer probeerde en dat de alles toen niet zo vet was.
Maar dat kan ook wensdenken zijn.

Ik leg hem maar even weg en maak er een project van, “let the research begin”

2 likes

:+1:

Hier is mijn eerste Citizen lcd horloge.
Niet werkend maar uit 1973 :wink:


5 likes

Wel heel gaaf ding! Zou leuk zijn als je 'm werkend krijgt!

1 like

Idd, je bent bent bekend met de uit stand van het display? (Kroon 1 klik naar voren draaien)
Het lcd van het hoekige model past trouwens ook.

1 like

Ref. 9010-095006 (only October 1973)
Ref. 9010-095014 (since November 1973)

Serial 31000577 is earliest Citizen LCD ever known.

Ik kan wel janken… :wink:

1 like

31000577

Toch apart dat ik ze ongeveer 15 jaar geleden regelmatig zag, soms wel voor 150 euro. Veel te duur :sweat_smile:

31000577 was sold on Yahoo! Japan for 7250 ¥

Koopje, als ie het doet.

It‘s a bargain…also in non-working condition. It‘s earliest CITIZEN LCD !