Het anker hersteld (met reparatie foto's)

Door mijn eigen onervanrenheid heb ik het ankertje van een AS 984 uurwerkje verprutst.

Het uurwerk liep niet helemaal lekker en de oorzaak was het anker. De binnenkanten van het anker waar het balanssteentje doorloopt was aan de ruwe kant. Na veel zoeken en proberen op oude ankertjes werd mij verteld een kapotte veer te gebruiken om het anker te polijsten. Ik moest wel even de veer langs een slijp/olie steentje halen anders was de veer te glad.

Zo gezegd zo gedaan. Maar wat was nou het geval, het ankertje kreeg een te wijde opening waardoor het uurwerkje niet meer liep.

Toen op zoek naar een nieuw ankertje, welke PAUL (bedankt hiervoor) mij heeft opgestuurd. Nu was het anker zelf exact gelijk, alleen het asje was een tiende te lang en ook iets te dik. Ik heb toen het asje uit het oude anker gehaald en overgezet in het nieuw gekregen anker.



Gemonteerd en lopen als een trein. De foto’s zeggen genoeg.



En hier het complete klokje.


Dat heb je mooi gedaan proficiat ik doe het je niet na

gr Pieter

Ik sta hier telkens versteld van…
Dit moet toch een enorme voldoening geven.
Mooi werk ! (tu)

Ooh dat geeft het zeker. Maar toch moet ik aldoende leren want ik heb er geen opleiding voor gevolgd. Vaak is het een kwestie van geduld, goed nadenken voor je iets doet en voorzichtig zijn.

Dit forum helpt daar goed bij.

Chapeau(tu) dat doe ik je absoluut niet na. Ik heb zowiezo het gereedschap niet eens:)

Prima gedaan !! (tu)

Ervaring krijg je door dit soort dingen… ik zie ook dat je over goed basis-gereedschap beschikt… Prachtig toch ?

Met Bewonderende Groeten,

Chris.

Mooi klusje en dank zij het juiste gereedschap, heb je dit mooie klokje behouden voor de toekomst. Wat is het bouwjaar?

oeps…complimenten, ziet ernaar uit dat je een complete horlogemakerswerkplaats tot je beschikking hebt, petje af hoor

Nou bedankt voor jullie reacties. Ik ben slechts een jaartje geleden begonnen met de aanschaf van een set goede schroevendraaiers en vervolgens vele andere tools via ebay en op de rikketik.

Telkens liep ik tegen het probllem aan dat ik niet het juiste gereedschap had, dus kocht ik 2e hands spul en leerde mezelf wat dingetjes.

Waar ik nog naar zoek is iemand die kan draaien op een draaibankje. Ik heb er een hier, maar kan niet draaien. Iss er iemand die dit kan en misschien een workschop kan geven?

Proficiat, is al een delicate onderneming.

Prachtig om dat gesleutel met dat piepkleine spul te zien. (tu)
Groet. Chris

Ik heb geen idee wat het bouwjaar is, maar ik denk dat velen van jullie daar een stuk beter in zijn dus ik zou deze vraag aan de mede horloge… willen voorleggen

– moved topic –

Hm met die onervarenheid valt het volgens mij wel mee! Mooie vouwsluiting ook!