Het begin van de hobby en het verhaal over mijn erfstuk

Hallo HF-leden, vandaag wil ik jullie wat meer vertellen over het horloge wat ik van mijn opa heb gekregen.

Mijn opa is altijd een handige man geweest en nog steeds klust hij erg veel.

Ik heb vaak dingen met hem gemaakt en altijd veel bewondering gehad voor zijn kennis.

Wat hij vaak tegen mij zei: Wie niet sterk is moet slim zijn.

Dit is een uitspraak die ik nooit zal vergeten, daarnaast ben ik blij dat mijn opa er nog is en ik nog veel mooie momenten met hem kan beleven.

Op een middag zaten wij bij mijn opa in de tuin te lunchen en ging het over horloges.

Uit dat gesprek bleek dat ik erg enthousiast was over horloges en dit bracht mijn opa op een idee. Hij stond op en zei tegen mij: wacht even ik ben zo terug.

Ik wist niet wat ik moest gaan verwachten en was daarom ook nieuwsgierig wat mijn opa ging doen.

Even later komt mijn opa weer naar buiten gelopen met een horloge in zijn hand.

Hij geeft het horloge aan mij en verteld erbij dat het horloge weer van zijn vader is geweest.

Zijn vader heeft het horloge gekregen omdat hij 25 jaar in dienst was bij zijn werk.

Mijn opa vertelde mij dat hij het horloge van zijn vader geërfd heeft en dat hij het alleen droeg bij nette gelegenheden maar dat het horloge al een tijdje in de kast lag.

Hij vond dat ik het horloge moest hebben omdat het dan weer vaker gedragen zou worden.

Ik was natuurlijk erg overdonderd dat. Mijn opa mij dit cadeau wilt doen.

Hij begon zelf over de waarde van het horloge: “het is een prisma horloge en zal niet veel waard zijn” waar ik meteen op antwoorden dat de emotionele waarde veel belangrijker is bij dit horloge dan wat het qua geld waard is.

Hier onder de foto van hoe ik het horloge heb gekregen:

Het horloge kreeg ik op het originelen bandje wat erg gaar was.

Ik besloot er een nieuw bandje voor te kopen.

Een zwart bandje zoals het origineel.

Even later ging mijn oom trouwen en heb ik het horloge gedragen op zijn trouwerij.

Mijn opa vond het supertof dat ik er een nieuw bandje voor had gekocht en dat het horloge weer gedragen wordt.

Foto trouwerij:

Na de trouwerij heb ik het horloge 2x gedragen maar vond hem met het zwarte bandje wat oubollig. Het horloge heeft natuurlijk al een klassieke kastvorm en dan mag daar wel een wat hipper kleur bandje op vind ik.

Na dat het bandje binnen kwam en hem had verwisseld met het zwarte bandje vond ik dat het plexiglaasje ook wel wat liefde mocht krijgen. Het glaasje heb ik even opgepoetst met polywatch.

Voor:

Na:

Nu het horloge op een leuke kleur band zit en het glaasjer weer opgepoetst is ben ik erg tevreden en denk ik dat het horloge vakder gedragen zal worden.

Ik kijk uit naar de zomer om dit prachtige erfstuk weer te dragen.

Bedankt voor het lezen en hier nog wat sfeerfoto’s:

105 likes

Mooi verhaal, alleen dat al maakt het een bijzonder horloge. Veel draagplezier.

1 like

Bedankt, ik zal dit altijd als een van mijn meest bijzondere horloges zien!

1 like

Leuk verhaal! Ook mooi met die gravering op de achterkant.

1 like

Bedankt!
Jaa dat maakt het horloge nog een stukje gaver :slight_smile:

1 like

Leuk verhaal en horloge!:ok_hand:

1 like

Dankjewel, vond het ook leuk om te schrijven!

1 like

Mooi verhaal gecombineerd met de tekst op de achterzijde. Heel veel draagplezier en bedankt voor het delen van dit verhaal :+1::+1::+1:

1 like

Bedankt voor het compliment, ik zal het horloge zeker met veel plezier dragen!

1 like

Max een mooi verhaal, :ok_hand: door het doorgeven van een stukje familie historie ,blijven je roots levend !

1 like

Bedankt Harry, ik ben er ook zeker trots op.
Dit horloge maakt meer bij mij los als ik hem draag dan bijvoorbeeld de Tudor prince die ik laatst aangeschaft heb.

1 like

Een mooi begin van de hobby op deze manier, gefeliciteerd met deze mooie aanwinst!
Maar…weet je iets over de service geschiedenis?
Wanneer een horloge lange tijd heeft stilgelegen drogen de smeermiddelen in, wanneer je het dan opeens gaat dragen ondergaat het slijtage proces van de diverse onderdelen een versnelling.
Mijn advies laat het even schoonmaken en voorzien van verse smeermiddelen, het is het behoud van dit mooie aandenken!

3 likes

Bedankt voor de tip, voor dat mijn opa het aan mij gegeven heeft is het horloge nog weg geweest voor service. Dat is denk ik 1,5 jaar geleden. Waaneer zou ik hem dan weer moeten laten servicen?

1 like

Wellicht over een jaar of 5. Leuk verhaal!

1 like

Een horloge met emotionele waarde is prachtig!
Mooi dat je opa kan zien dat hij in goeie handen is gekomen en dat jij ervan geniet!

1 like

Ah oké, vermits hij bij een goed adres onderhoud heeft gehad hoef je je dan voorlopig geen zorgen te maken. Met de moderne oliën kan het best een tijdje aan, je zou de conditie elke paar jaar even kunnen laten controleren bij een goede horlogemaker die 'm dan even op een timegrapher kan checken…

1 like

Mooi man.

Maar met die blauwe band is ie in één keer wel überhip.
Zeker met die shinende plexi.
Supermooi, heel veel plezier ervan.

1 like

Heel leuk aandenken!!

Volgens mij is de kast van goud! Dat geeft 'm zeker nog wat extra waarde, al is de emotionele waarde veel belangrijker zoals je zelf al opmerkte!

1 like

Bijzonder verhaal van een mooie erfstuk! Draag hem in goede gezondheid!

1 like

Daar sluit ik mij van harte bij aan. Doe dit beslist om het horloge voor je zelf en wie weet ook nog weer voor een volgende generatie te behouden.
Een schitterend verhaal. In de horlogehobby zijn de erfstukjes toch altijd een bijzondere categorie en de verhalen er over altijd weer een plezier om te lezen. Het echt gouden horloge zelf is een absolute beauty. Leuk dat het ook nog een een Nederlands merk heeft en het verhaal wat er bij hoort maakt het nog meer bijzonder. De Fa. Prisma bestaat vanaf 1948 en gezien de vormgeving en het jaar van de mooie gravering achterop (1955) is het dus een vrij vroeg exemplaar van dit merk, dat nog steeds bestaat.
Je keuze voor het blauwe bandje kan ik ook zeer waarderen; zeer smaakvol!
Dank voor het delen.

1 like