Het begin van het Bronzen Tijdperk

Nee, ik ga het niet hebben over de periode 2000 tot 800 voor Christus, maar over het eerste horloge dat gemaakt is uit brons.
Hoewel er inmiddels meerdere merken zijn gevolgd (onder andere Panerai en Magrette), is Anonimo het eerste merk dat een horlogekast heeft gemaakt uit brons. Uniek aan Anonimo is onder andere dat zij het horloge volledig met de hand assembleren.

Het is ergens april 2011 als ik, als groot liefhebber van auto’s, een bezoek breng aan de AutoRAI te Amsterdam. Lopend langs de stand van Burton (nee, niet die snowboardspullen, maar die kitcars gebaseerd op de 2CV alias de “Eend” !) zie ik in mijn ooghoeken een aantal vitrinekastjes staan met horloges. Tja, dat kun je natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan…

Al lopend langs de kastjes af sta ik me te vergapen aan de horloges als ik ineens een opmerking krijg: “Hé, mooie Omega. Heb je er veel verstand van of ben je gewoon een liefhebber?” Enigszins gevleid (ik had mijn PO pas en was daar uiteraard trots op!) zeg ik tegen die goede man: “Nee, alleen liefhebber. Verstand ervan heb ik niet zo veel”. Overigens, tot op heden heb ik er nog steeds weinig verstand van…maar dat terzijde. We raken aan de praat en staan enige tijd te babbelen over horloges. Hij verteld me iets over de horloges die hij ten toon stelt. En zo kom ik in aanraking met het merk Anonimo.

Hoewel ik toen pas veel geld had uitgegeven aan een horloge (een nieuwe Omega kost nu eenmaal íets meer dan een pakje boter), bleef het toch kriebelen. Na telefonisch een afspraak gemaakt te hebben, ben ik 2 juli jl. naar de goede man toe gereden. Na heel veel gepraat te hebben, horloges te hebben bekeken had ik voor mezelf besloten om een horloge van Anonimo te gaan kopen. Ik had echter wel een aantal wensen. Ik wilde namelijk dat een aantal unieke Anonimo specs te vinden waren in het horloge. Sowieso moest het een bronze horloge worden, die had ik nog niet, en is in mijn verzameling ook echt iets unieks. Daarnaast wilde ik graag de lederen band die bewerkt is volgens het Kodiak proces. Als laatste wilde ik iets wat een beetje afweek van de horloges die er in het algemeen te krijgen waren.
Ik kwam zodoende uit bij een Polluce Magnum. Die vond ik wel mooi en was qua prijs ook nog wel te overzien. Toen hij mij vertelde dat hij zijn eigen horloge ook zou gaan verkopen, heb ik mijn oren even goed gespitst. Hij had namelijk een Polluce Magnum, maar niet zo maar een! De Polluce Magnum die hij te koop had en waar ik nu de gelukkige eigenaar van ben, is een model uit de pré-serie.

De pre-serie van de Polluce Magnum bestaat uit dertig horloges, die zijn gemaakt bij wijze van proef. Zeg maar een soort van prototype om te kijken hoe het model qua kleur, grootte en alle andere aspecten het doet bij de potentiële koper. Overigens wel een volledig functioneel prototype. Om het even in autotermen te houden, dertig stuks is betekent exclusiever dan bijvoorbeeld een Ferrari Enzo of een Bugatti Veyron!

Nu genoeg geschreven, tijd voor foto’s!

De doos:

Het horloge:

De accessoires. Ik heb het horloge tot op heden alleen nog maar op leer gedragen:

De schitterende achterkant:

De zijkant. De geschroefde kroon, inclusief het automatisch heliumventiel:

De andere zijkant. Hier is al goed te zien hoe het brons zich gaat verweren vanwege de zuurtegraad van de huid. Er ontstaat een uniek patroon!

De vouwsluiting. Vreemd genoeg werkt deze de andere kant uit dan de sluiting van bijvoorbeeld m’n Seiko of Omega:

Een wristshot oftewel een pols-schot:

Als laatste foto een vergelijk met de “normale” Polluce Magnum. Normaal is hier een relatief begrip, aangezien alle Anonimo’s in beperkte oplage worden gemaakt en ze toch geen alledaags uiterlijk hebben:

De verschillen:

• Andere kleur van het middenstuk van de wijzerplaat (gedeelte van het ribbelpatroon)
  • De kleurstelling van het logo is anders
  • De kleur van het randje om het datum-venster is anders
  • En als laatste, is op mijn eigen horloge te zien, dat er boven de “6” nog een tekst staat (“Handcrafted in Firenze”)

Enkele specificaties:

Het horloge heeft een diameter van ongeveer 45mm (zonder kroon) en een lug-tot-lug afstand van 54mm. Het horloge is waterdicht tot 120 atm (voor het gemak 1200 meter).

Ik heb de Anonimo en de Omega bijna 24uur naast elkaar gelegd in volledig opgewonden toestand om deze te kunnen vergelijken qua nauwkeurigheid. Als standaard gebruik ik altijd een Riseman. De Omega loopt ongeveer 3 seconde achter, de Anonimo ongeveer 3 seconde voor. Qua nauwkeurigheid dus heel aardig!

Als laatste nog een vergelijk tussen beide qua afleesbaarheid in het donker:

Ik realiseer me dat deze foto niet 100% duidelijk is. Overigens geldt voor alle foto’s dat deze zijn gemaakt met een iPhone, dus niet de beste kwaliteit!

Nog even een korte uitleg over het Kodiak-proces wat het lederen bandje heeft ondergaan. Dit houdt in dat in het leer allemaal kleine kanaaltjes (gaatjes) zijn gemaakt. Het voordeel hiervan, is dat het leer geen vocht meer opneemt maar juist door laat. Anonimo claimt hierdoor zelfs, dat het bandje bestand is tegen 24 uur blootstelling aan zoutwater! Mijn ervaring tot nu toe is, dat het leer soepel blijft als het nat is geweest en dat het water er in een keer vanaf loopt, in plaats van opneemt. Het is wel belangrijk om het bandje regelmatig af te spoelen met water vanwege transpiratie. Zo blijft het schoon.
Als laatste is het bandje voorzien van twee metalen plaatjes waardoor de band zijn vorm blijft houden (zie ook foto’s). Dit lijkt oncomfortabel, maar zorgt tijdens het dragen niet voor irritaties of een onprettig gevoel.

Ik hoop dat jullie plezier hebben beleeft aan het verhaal en wellicht dat Anonimo nu ook interessanter wordt voor meer van jullie. Hoewel in de verte te zien is dat het een beetje afstamt van Panerai, hebben de horloge van Anonimo toch een geheel eigen gezicht. ~

Pff…genoeg getypt!!

Nou zeg wat een mooi verslag.
En waar zo´n ontmoeting toe kan leiden.
Bedankt voor het delen,en ik vind het een prachtig horloge.(tu)
Gefeliciteerd

GR harb

Mooi horloge.

De band staat wellicht verkeerd op het horloge, als je hem omdraait zit de sluiting weer goed.

mooi verslag en dito horloge(tu) Echt iets bijzonders, ik hoop dat je er veel plezier aan beleegfd.

Leuk om te lezen (tu) Vind het horloge super, maar ik dan ook wel een beetje een zwak voor Anonimo. Misschien dat er ooit eentje komt, je weet maar nooit. In ieder geval van harte gefeliciteerd met je nieuwe klok. (tu)

Mooi hoor! En je tref het met zo’n bijzonder pre-productie exemplaar :slight_smile:
Gefeliciteerd met je aanwinst!

Zijn er verkopers van Anonimo in Nederland? Ik zou namelijk ook wel is wat exemplaren van dichtbij willen bekijken, maar ik dacht dat ze alleen in andere landen te koop waren?

Leuk hoor het blijft een mooi merk!

Ik was er best snel bij destijds :slight_smile:

Heb er zelf twéé gehad een Millemetri zwarte plaat en een Militare crono … destijds verkocht om een Panerai te kopen.
Gefeliciteerd!!

http://watchesbrandz.com/2011/05/03/anonimo-millemetri-mod-2000/

http://www.passions.com.sg/v2/watch/anonimo-44mm-militare-chrono-autodate-steel

@ jantje.vlaam: Ik heb je tip even gebruikt om het nog eens na te kijken, maar de band zit er toch echt goed aan. Een andere manier is namelijk niet mogelijk.

@Tommaat: Ik ga je vanavond even een PB sturen om je een antwoord te kunnen geven op je vraag.

Bedankt voor alle reacties tot nog toe.

Kijk, nog een Anonimo liefhebber! Leuk.
Ja, in de bronze-hype wordt veel vergeten dat Anonimo de eerste was.

En de link met Panerai gaat eigenlijk nog verder. Strikt genomen zitten bij Anonimo de vakmensen die Panerai eerst groot gebracht hadden.

Tot 1997 zat Panerai in Florence, en was een bedrijf van echt Italiaans vakmanschap, lees heel veel handwerk. Toen de Richemont group (Cartier, Van Cleef & Arpels, Roger Dubuis, Baume & Mercier, Piaget, Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre, IWC, Montblanc) brood zag in Panerai, en het bedrijf in 1997, werd Panerai verhuisd naar Zwitserland om er een Swiss Made merk van te maken en de productie werd massaler door de grootschalige inzet van CNC gestuurde, onbemande metaalbewerkingsmachines. Limited series waren opeens niet meer enkele tientallen maar honderden of duizenden.

De meeste Italiaanse vaklui zijn echter achtergebleven in Florence, en hebben onder leiding van Federico Massacesi , bekend van Salvatore Ferragamo, Anonimo opgezet. Het is nog steeds een ambachtelijk bedrijf met een jaarproductie van ongeveer 3.000 horloges. Dus veel exclusiever dan menig ander merk.

Ik bezit zelf een Anonimo Cronoscopio uit de eerste serie, met wijzers uit de tweede serie (een modificatie die bij een servicebeurt op verzoek uitgevoerd kan worden, de wijzers uit de eerste serie waren slecht afleesbaar). Eén brok kwwaliteit, en op staal een echte zwaargewicht met zijn 222 gram.

Mijn exemplaar heeft al wel de nodige gebruikssporen, maar ja, Anonimo’s zijn ook echte stoere werkpaarden!

Mag ik vragen wat de prijsen zijn?
Gr Tim

@Verso: Ook heel mooi en inderdaad stevige klokjes, in de zin van degelijk aanvoelend. Wel goed gebruikt hè!

@tim-1985: De prijzen van 2011 begonnen rond de €1650,- en dat ging door tot een hele dikke €8000,-. De prijzen van 2012 weet ik niet.

mooi horloge. Heb ze een keer bij MaastrichtTime gezien.
van harte met je aanwinst.

deze vind ik ook wel gaaf…beetje groot maar dat zijn ze bijna allemaal
http://www.clockwise.nl/nl/product.php?product=3290

Lowlander Schreef:

deze vind ik ook wel gaaf…beetje groot maar dat
zijn ze bijna allemaal
http://www.clockwise.nl/nl/product.php?product=329
0

Als je serieus interesse hebt, zou ik gewoon eens kijken dat je er ergens een kunt passen. Want de schuifmaat zegt wel dat ze groot zijn, maar qua dragen valt dit echt reuze mee. En ik kan 't weten, want ik heb redelijk smalle polsjes!

Een mooi verslag over een nog mooier horloge!

mooi erg mooi, bedankt voor het delen en wat een geweldig verhaal.
Anonimo maakt prachtige horloges!

mlmjwj Schreef:

@Verso: Ook heel mooi en inderdaad stevige
klokjes, in de zin van degelijk aanvoelend. Wel
goed gebruikt hè!

Ja, deze Anonimo en mijn Tudor zijn de werkpaarden (heb geen G-shock o.i.d.). Ben overigens wel van plan om die twee binnenkort eens onderhanden te laten nemen, weer mooi polijsten (wel met behoud van de geborstelde delen staal natuurlijk).

Dat polijsten zal bij brons wel niet noodzakelijk/wenselijk zijn denk ik? Daar gaat het juist toch om een mooi patina/natuurlijk ‘verweerd’ uiterlijk na verloop van tijd?

Inderdaan een mooi verhaal, maar wat mij betreft blijft het hier dan ook bij.
Absoluut niet mijn smaak en ook te groot en te duur.

Heel fraai horloge!