Je vraagt naar het ‘beste’ horloge voor een treinbestuurder ?
Voor mij moet dat zoiets als een G-Shock zijn.
Duidelijk afleesbaar in licht en donker, schokbestendig en loopt steeds op tijd.
Een pilot is toch eerder voor piloten (of would-be piloten)… en bij mijn weten vliegen treinen momenteel nog niet (zweeftreinen nagelaten)
Deze Pontiac is naar me onderweg. Dit horloge is ter gelegenheid van het jaar 2000 aan de werknemers van het Belgische spoor geschonken. Is nog goed te krijgen 2e hands. Hou je van je budget nog genoeg over voor andere spoor horloges om te kunnen wisselen.
Wat pilots betreft, Laco vind ik niet je dat met hun faux patina en lompe kasten. Breitling is overpriced visual pollution, en als hun directeur dat al zegt, wie ben ik dan om daar tegenin te gaan?
Stowa dus. Prima spul. Vanaf 660,- zijn de Ikarusjes de de moeite al meer dan waard. Hun 990 Euro fliegers zijn fantastisch, maar ik zou een Ikarus pakken en er een handwinder in zetten.
Ik heb deze draad meegelezen. Ik had een beetje verwacht dat er een discussie zou ontstaan over wat een trein (machinist) horloge eigenlijk is en wat dan de specifieke functionaliteit is daarvan.
Wat ik heb gelezen is dat (o.a. Zwitserse) horloges dusdanig onnauwkeurig waren dat daardoor soms trein ongelukken niet te voorkomen waren.
A railroad chronometer or railroad standard watch is a specialized timepiece that once was crucial for safe and correct operation of trains in many countries. A system of timetable and train order, which relied on highly accurate timekeeping, was used to ensure that two trains could not be on the same stretch of track at the same time.(Bron: Wikipedia).
De eerste echt nauwkeurige horloges werden om die reden dus gemaakt in de USA als ik het goed heb onthouden. De namen die daarbij te binnen schieten zijn Waltham watches en Webb C. Ball.
Webb C. Ball: One notable watch inspector was Webb C. Ball. His first job as a time inspector was when he was brought in by the Lake Shore and Michigan Southern Railways in 1891 after a crash and was tasked with bringing their time inspection standards up to industry normals. Ball’s career eventually led to him being the time inspector on more than half the United States’ railways, leading to a far more uniform set of standards in the U.S.(Bron: Wikipedia)
Dus als je nu een machinistenhorloge wil zou ik een Ballwatch of Waltham zoeken want dan is er sprake van een betekenisvolle historische link.
Omega zou m.i. een lachertje zijn. De Amerikanen zijn destijds nauwkeurige horloges gaan maken omdat de Zwitsers het toen nog niet voor elkaar kregen! De liefhebbers die hier Omega roepen hebben misschien meer met marketing dan met geschiedenis (en dat mag natuurlijk, maar leuk is anders).
Originele insteek vind ik de in dit topic genoemde radio controlled horloges. De essentie van een railroad watch is op tijd lopen en dat kunnen die horloges heel goed. Als je die connectie volgt zou je op dit moment (puur functioneel) het beste de Astron van Erik ST kunnen kopen
Na je andere topics te lezen vraag ik me het e.e.a af. Wil je echt een horloge wat dicht bij je werk staat qua uiterlijk of iets wat die omgeving functioneert? Het werk wat ik doe vind ik niet zo geweldig om een horloge te kopen wat me, in mijn vrije tijd, aan dit werk herinnert al kan dit voor jou anders zijn.
Een skeleton valt gezien je eisen af, want niet afleesbaar (in het donker). Wel heb ik een Hamilton die railroad skeleton heet vreemd genoeg .
Een Ball heeft de meest passende historie en door de buisjes een goede afleesbaarheid in het donker. Persoonlijk vind ik vaak door die buisjes de cijfers en/of indices net niet mooi en ze schrijven enorm snel af afgaande op de tweedehands prijzen. Dit eerste is puur subjectief natuurlijk.
Een G-shock is op alle vlakken het beste horloge om te kopen (buiten esthetiek), houdt de tijd, niet duur en kan tegen een stootje. Zelf heb ik er ook altijd één maar een heel warm gevoel krijg ik er niet bij.
In een van je topics geef je aan veel piloten horloges te zien. Dit is een indicatie dat je er op let, dus er misschien één wil. Dit trucje wordt ook in een irritante radio-reclame van een saai automerk uitgemolken (NEE ik zie ze niet vaak rijden!). Gezien je zelf piloten horloges lijkt te waarderen, ze goed afleesbaar zijn en ze ook leuk zijn buiten de trein lijkt dit een goede keuze. Gezien je budget bieden Duitse merken veel opties, zoals Sinn, Damasko en Stowa. Als Oris fan-boy kan ik de pro pilot date ook aanraden.
Dat ligt aan jou ben ik bang Waarom zou Casio hier niet thuishoren, net als Invicta en Ice Watch? Hier begint de hobby tenslotte mee voor verreweg de meesten van ons!
Zo controversieel vind ik deze uitspraak niet, buiten dat ik hem zelf ook grotendeels maakte.
Het is niet rationeel om duizenden euro’s voor een horloge neer te tellen welke ook duur onderhoud nodig heeft en niet accuraat is. Misschien een rvs sportmodel van Rolex om in de kluis te leggen wel, maar dat terzijde. Met een g-shock van zo’n 100eu heb je meer complicaties dan je kan onthouden, een horloge dat altijd en overal optijd blijft lopen en zelfs door een auto overreden kan worden. Als je puur rationeel denkt is de enige betere optie géén horloge kopen.
Niet eens. Een machinist heeft op een trein (volgens mij) een leidende functie en dient daarom enige autoriteit uit te stralen. Daarom lopen ze ook niet in een korte broek rond maar netjes gekleed. Door dat te combineren met een G-shock help je dat gelijk om zeep. Een g-shock doe je maar om als je op de mountainbike zit, maar in functie hoort daar m.i. een net horloge bij.